کد خبر: ۱۳۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - 31 May 2018
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، گفت: با الحاق دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی به منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، سرمایه گذاری داخلی و خارجی در منطقه افزایش و رشد اقتصادی در پی دارد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، گفت: با الحاق دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی به منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، سرمایه گذاری داخلی و خارجی در منطقه افزایش و رشد اقتصادی در پی دارد.

به گزارش ایبِنا، مرتضی بانک با اشاره به تصویب الحاق دو بندر شهید بهشتی و کلانتری در جلسه روز گذشته هیات دولت به منطقه آزاد چابهار، اظهارداشت: خوشبختانه با سرمایه گذاری سنگینی که جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته برای ساخت بندر اقیانوسی شهید کلانتری و توسعه بندر شهید بهشتی در امتداد سواحل مکران انجام داده، مصوبه اخیر هیات دولت در مورد الحاق این دو بندر به منطقه آزاد چابهار، زمینه را برای توسعه بیش از پیش منطقه چابهار، استان سیستان و بلوچستان و در نهایت کشور فراهم کرد.

وی افزود: بر اساس این مصوبه، این دو بندر از این پس جزو مناطق آزاد کشور محسوب شده و همه قوانین گمرکی، مرزی و مالیاتی مربوط به مناطق آزاد که مصوبه مجلس شورای اسلامی است در این دو بندر نیز اعمال خواهد شد ضمن اینکه فعالیت های کلان بندری همچنان تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی خواهد بود.

مشاور رییس جمهور در امور مناطق آزاد همچنین در خصوص اهمیت این اقدام گفت: چابهار جزو مناطق راهبردی کشور است که در توسعه کشور نقش کلیدی ایفا خواهد کرد و با توجه به اینکه ایران در زمینه تولید و صادرات محصولات صنعتی و پتروشیمی و فولاد سرمایه گذاری های زیادی در سواحل مکران انجام داده است که بزودی شاهد به ثمر نشستن آنها خواهیم بود، این اقدام، موقعیت سوق الجیشی چابهار را بخصوص در ارتباط با کشور پاکستان و ارتباط با هند و چین و همچنین با تمام دنیا از طریق دریا و از طریق ریل و جاده و از طریق کریدور شمال - جنوب با کشورهای آسیای میانه و قفقاز افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه الحاق این دو بندر به منطقه آزاد چابهار ضرورتی به شمار می‌آمد که منطقه آزاد چابهار از آن محروم بود افزود: با وجود این‌که منطقه آزاد چابهار در کنار دریا قرار داشت، امکان دسترسی به دریا از طریق محدوده های تابع مقررات مناطق آزاد برایش فراهم نبود، در حالی که یکی از ویژگی‌های مهم مناطق آزاد، دسترسی به مرز و به ویژه دریاهاست.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به سرمایه‌گذاری مطلوب صورت گرفته توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانودری در دو بندر مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری، بیان داشت: با موافقت وزارت راه و شهرسازی این دو بندر به منطقه آزاد چابهار ملحق شد تا ظرفیت قابل اشاره‌ای را برای این منطقه ایجاد کند.

بانک ادامه داد: مدیریت دو بندر شهید بهشتی و کلانتری برعهده سازمان بنادر و دریانوردی و نیز وزارت راه و شهرسازی است و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز با این مسئله موافق است.

وی همچنین با تشکر از همکاری خوب وزارت راه و شهرسازی در تصویب این طرح مهم در هیات دولت افزود: در خصوص اصلاح و افزایش محدوده جغرافیایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار هم در جلسه دیروز هیات دولت مذاکرات خوبی انجام و مقرر شد دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با همکاری وزارت راه و شهرسازی طرح نهایی گسترش منطقه آزاد چابهار را تهیه و برای تصویب به هیات دولت تقدیم کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: