کد خبر: ۱۳۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 14 May 2018
بانكداري ايراني ـ در سالهای اوج گیری تحریم در ایران ، صندوقی راه اندازی شد تا ریسک موجود در صنعت نفت و حمل و نقل را پوشش داده و علی الخصوص از صنعت پالایشی و کشتیرانی در برابر بحرانهای پشتیبانی حمایت کند.
بانكداري ايراني  ـ  در سالهای اوج گیری تحریم در ایران ، صندوقی راه اندازی شد تا ریسک موجود در صنعت نفت و حمل و نقل را پوشش داده و  علی الخصوص از صنعت پالایشی و کشتیرانی  در برابر بحرانهای پشتیبانی  حمایت کند. 

این صندوق در زمان خود با توجه به نیاز مبرم به آن دارای ایراداتی نیز داشت که در شرایط فعلی تقویت آن، الزامیست.

به گزارش بانكداري ايراني   ، تاسیس صندوق ویژه تحریم در بخش بیمه‌های نفتی اعم از بیمه‌های پالایشگاه‌ها و شناورها بود که به‌عنوان پشتوانه برای بیمه اتکایی نمودن ریسک‌های بزرگ به‌خصوص در صنعت نفت و گاز کشور عمل می‌کرد. 

اما این صندوق دارای توانگری بالایی نبوده و نسبت به بیمه‌های اتکایی خارجی ، جایگاه چندانی نداشت .  در نتیجه در صورت وقوع حادثه صنعت بیمه را با مشکلات بزرگی در جهت پوشش این خسارت‌ها مواجه می‌کرد. مضاف بر اینکه تکیه بر این صندوق به‌عنوان بیمه‌گر اتکایی از سوی خارجی‌ها سخت بود و همین موضوع مشکلات مضاعفی را ایجاد کرده بود. 

با توجه به اینکه در سال گذشته اتفاق تاسف بار کشتی سانچی را داشتیم، لذا حساست این مساله بالاتر رفته است که باید نسبت به تقویت صندوق  ویژه تحریم در شرایط فعلی که موضوع اعمال تحریم های جدید قوت گرفته است ، اقدام کرد. 

چندی پیش ، پرویز خسروشاهی،  قائم مقام بیمه مرکزی ایران مهم‌ترین تاثیر عینی تحریم‌ها بر صنعت بیمه کشور، کاهش شدید واگذاری ریسک‌های عمده و بزرگ به خارج، از نزدیک ۱۹ درصد به کمتر از یک درصد و کاهش مجموع تعهدات آن از حدود ۳۰ میلیارد دلار به حدود ۳ میلیارد دلار بود. پیامد دیگر تحریم‌ها محدودیت شدید در نقل و انتقال ارز به منظور پرداخت حق بیمه به بیمه‌گران طرف قرارداد خارجی، دریافت خسارت بابت پوشش‌های بیمه‌ای اخذ شده از بیمه‌های خارجی و پرداخت و دریافت مطالبات متقابل بیمه‌های داخلی و خارجی بود. بنابراین با توجه به این تاثیر بر بیمه اتکایی و خارجی ، باید صندوقها  را بیشتر تقویت کرد .  در همین زمینه ، مدیر عامل بیمه البرزروز معتقد است :«ارتباطات بین‌المللی بیمه‌ای بر اساس دو اصل «بیمه اتکایی» و«P&I» تعریف شده که بیمه اتکایی برای ریسک‌های همچون آتش‌سوزی، زلزله، ریسک‌های پتروشیمی و پالایشگاهی بوده و ارتباط P&I مربوط به بیمه کشتی‌ها می‌شود. ایران میتواند در بحث پوشش بیمه‌ای کماکان می‌تواند ریسک‌های خود را واگذار کرده تا کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران بتواند در آب‌های بین‌المللی تردد کند ضمن آنکه بیمه‌های ایرانی نیز میتوانند در بخش P&I وارد فاز ریسک‌پذیری شده و کشتی‌ها را بیمه کنند.  کشور تجربه ۳ساله چنین تحریم‌هایی را داشته و طی این مدت دولت، مجلس، بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای روش‌های مختلفی را برای مقابله با چنین موضوع اتخاذ کرده که نمونه آن ایجاد ظرفیت مشترک اتکایی و صندوق ویژه تحریم بوده است.  این صندوق کماکان وجود داشته و در شرایط اضطراری می توان از آن استفاده کرد.»

گفتنی است که در دهه های قبل، مالکین کشتی‌ها دور هم جمع شدند و برای پوشش آن بخش از خسارت که مورد پذیرش بیمه‌گران نبود، اتحادیه‌هایی غیرانتفاعی را تشکیل دادند که به انجمن‌های «حمایت و غرامت» (Protection and Indemnity Clubs) یا آن‌گونه که بعدها مشهور شد  P&I Club (بخوانید پی اَند آی کلاب) معروفند. این اتحادیه‌ها، در برابر دریافت حق عضویت از اعضای خود، خسارت‌هایی از جنس مسؤولیت را که تحت پوشش بیمه‌ها نبود تقبل می‌کردند و در مقابل از اعضای خود می‌خواستند مستندات بیمه‌های خود و دیگر اطلاعات مفید را به همراه حوادثی که پشت سر می‌گذارند، در اختیارشان قرار دهند. ایران در دوران تحریم خود اقدام به تاسیس صندوقی کرد تا بیمه های P&I را در داخل انجام دهد . به گفته معاون اتکایی بیمه مرکزی،  مجموع حق بیمه دریافتی حساب ویژه اتکایی در ۵ سال تحریم را از بیمه‌های آتش‌سوزی، کشتی، هواپیما، نفت و انرژی، باربری و مهندسی و p&I ۲۰۱ میلیون دلار و خسارت پرداختی را ۵ میلیون دلار اعلام کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: