کد خبر: ۱۳۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 10 May 2018
بانكداري ايراني ـ اگر قیمت ها را براساس قانون حاکم بر بازار عرضه و تقاضا به حال خود رها کنیم در جایی به تعادل می رسد. براساس شنیده ها نرخ تعادلی در بازار 6 هزارتومان بود. وقتی دولت مدیریت بازار را در اختیار گرفت، قیمت دلار را به 4200 تومان کاهش داد.
 بانكداري ايراني  ـ عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص علت رسیدن نرخ دلار به ۷۸۰۰ تومان توضیح داد.

هادی قوامی با اشاره به قیمت 7800 تومانی دلار در بازار به خانه ملت گفت: اگر قیمت ها را براساس قانون حاکم بر بازار عرضه و تقاضا به حال خود رها کنیم در جایی به تعادل می رسد. براساس شنیده ها نرخ تعادلی در بازار 6 هزارتومان بود. وقتی دولت مدیریت بازار را در اختیار گرفت، قیمت دلار را به 4200 تومان کاهش داد. در واقع عرضه محدود شد و تقاضا افزایش یافت، از پیامدهای ورود دولت به بازار ایجاد قیمت بازارسیاه است که این نرخ از قیمت تعادلی بسیار بالاتر است.

وی در این باره که ارز بالای 4200 تومان قاچاق محسوب می شد،گفت: در حال حاضر با خرید و فروش دلار 7800 تومانی برخورد نمی شود، مسئله این است که دولت نمی تواند با این موضوع برخورد کند. دولت از عهده کنترل بازار بر نمی آید، از سوی دیگر افراد به صورت غیر رسمی با هم توافق می کنند و ارز را خریداری می کنند، در شرایطی که گردشگر ایرانی می تواند در صورت قصد سفر به خارج از سهمیه  هزار یورویی استفاده کند،حدود 5 هزار یورو  به همراه دارد. سوال اینجاست 4 هزار یورو مابقی چگونه و از کجا تامین می شود.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه مسافر ارز مورد نیاز خود را از بازار سیاه تهیه می کند، ادامه داد: برای مسافر اهمیتی ندارد ارز مورد نیاز را با چه رقمی خریداری می کند زیرا میزان مورد نیازمسافر عدد قابل توجهی نیست بنابراین ارز را با قیمت 7800 تومان خریداری می نند و همین معاملات خرد بر تعیین نرخ ارز تاثیر می گذارد. در قیمت قبلی مسافر دلار مورد نظر خود را با قیمت 6200 تومان تهیه می کرد اما اکنون وعده دلار 4200 داده می شود اما در اختیار کسی قرار نمی گیرد، با این حساب ایراد بازار کنونی دلار عدم توزیع ارز است.

قوامی گفت: دولت برای مدیریت بازار ارز باید از عهده توزیع دلار و یورو برآید اما دولت در حال حاضر سیاست توزیع یکسان ارز برای همه نیازها را در نظر گرفته که با توجه به کمبود ارز،گروه اقتصادی از عهده پاسخگوی همه نیازهای ارزی بر نمی آید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: