کد خبر: ۱۳۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 28 April 2018
بانكداري ايراني ـ بیمه مسئولیت در بین 16 رشته ایی که حق بیمه آنها توسط شرکت ها صادرو فروخته می شود ، با سهم 5 درصدی ، پنمجمین رشته با اهمیت بوده و در سال 95 بالغ بر 13 هزار میلیارد ریال فروش داشته است .
بانكداري ايراني  ـبیمه مسئولیت در بین 16 رشته ایی که حق بیمه آنها  توسط شرکت ها صادرو فروخته می شود ، با سهم 5 درصدی ، پنمجمین رشته با اهمیت بوده و در سال 95 بالغ بر  13 هزار میلیارد ریال فروش داشته است . 

به گزارش بانكداري ايراني   ، بیمه مسئولیت همواره یکی از جذاب ترین رشته برای شرکت های بیمه گری است چرا که نسبت خسارت بالایی دارد. (حاصل تقسيم خسارت پرداختي به حق‌بيمه توليدي برحسب درصد) یعنی  حق بیمه تولیدی دو برابر خسارت پرداختی است برای درک این مساله باید گفت که نسبت سارت بیمه شخص ثالث در سال 95 منفی بوده و خسارت پرداختی بیشتر از حق بیمه صادره بود . همچنین به لحاظ تعدادی نیز باید گفت که تعداد بیمه نامه های مسئولیت صادر شده در یک سال ، بعضا تا 10 برابر تعداد خسارت پرداختی است. 

وضعیت بیمه مسئولیت در 3سال گذشته

سال

تعداد بیمه نامه صادره مسئولیت

تعداد خسارت پرداختی

حق بیمه صادره بیمه مسئولیت(میلیون ریال )

خسارت پرداختی(میلیون ریال)

نسبت پرداختی

(درصد)

95

1,391,029

119,150

13,358,825

7,589,488

56,81

94

793,089

71,285

7,454,620

3,760,588

50,45

93

1,154,075

118,842

11,318,958

6,537,540

57,76

منبع: بیمه مرکزی


این وضعیت در بیمه مسئولیت سبب شده است تا شرکت های بیمه گری برای جذب مشتری در این حوزه دست به کارهای ناشایستی زده و نرخ شکنی کنند تا جایی که عرصه را بر شرکت های دیگر تنگ کنند . 

بیمه مسئولیت چیست؟
بیمه های مسئولیت از جمله رشته های بیمه ای است که به طور مستقیم در تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه ، شناخت افراد از حقوق و مسئولیتهای یکدیگر و تامین امنیت حرفه ای مشاغل و فعالیتها تاثیر گذار می باشد . بطور کل اگرچه بیمه مسئولیت تأمینی برای اشخاص ثالث در قبال مخاطرات ناشی از فعالیت و زیست بیمه گذار می باشد اما بیمه گذار با توجه به جبران خسارت از سوی بیمه گر (شرکت بیمه) آرامش و اطمینان خاطری در زمان فعالیت خود کسب خواهد نمود.  با توجه به مسئولیتهای بیشماری که هریک از ما در قبال سایر افراد جامعه داریم می توان تعداد بسیار متنوعی از بیمه های مسئولیت را برشمرد اما با توجه به میزان استقبال مردم از انواع نسبتا محدود این نوع بیمه و عدم آشنایی با گونه های دیگر آن شرکتهای بیمه نیز بطور معمول تعداد اندکی از این پوششها را به مردم می فروشند.
گله رییس کل بیمه مرکزی 
چندی پیش رییس کل بیمه مرکزی گفته بود که بیمه مسئولیت در وضعیت زیان قرار دارد و هزینه های پیرامونی آن بالاست و برخی از شرکت ها هم در این بین خود را با ندانم کاری به زیان می اندازند و در خصوص این رویه و همچنین وضعیت بیمه‌های مسئولیت هشدار داده بود.  وی تاکیده کرده بود: «طبیعتا وقتی ضریب خسارت در بیمه مسئولیت بالا رفته است، می‌توان آن را یک زنگ خطر تلقی کرد و باید شرکت‌های بیمه مدیریت ریسک کنند و با نرخ‌های پایین بیمه‌های مسئولیت صادر نکنند تا مجبور شوند خسارت سنگین پرداخت کنند.»

اعلام نارضایتی مدیرعامل بیمه ایران  از شرکتها
این وضعیت سبب نارضایتی شدید مدیر عامل شرکت سهامی بیمه ایران – تنها شرکت بیمه دولتی ایران – شده است. اخیرا محسن پورکیانی طی گفت‌وگویی که با ایسنا انجام داده است ، اظهار کرد: «شرکت‌های بیمه باید در برخی از رشته‌ها اعم از مسئولیت و درمان، نرخ فنی ارایه کنند که اگر سود نمی‌کنند، حداقل زیان هم ندهند. در نظر بگیردید که در برخی شرکت‌های بیمه نسبت خسارت بیمه مسئولیت در حدود ۱۶۰ درصد است. طبیعی است که باید مسئول نظارت بیمه مرکزی در این زمینه تذکرات لازم را بدهد. مدیرعامل بیمه ایران، اضافه کرد: ما در بیمه ایران سعی کرده‌ایم که فروش خود را بر اساس نرخ فنی انجام دهیم تا از این نقطه نظر دچار مشکل نشویم. در نتیجه تاکنون نیز از این رشته به مشکلی بر نخورده‌ایم.» 

وی درباره دلایل نابه‌سامان شدن وضعیت بیمه‌های مسئولیت، از نرخ‌شکنی برخی شرکت‌های بیمه انتقاد کرده و در این زمینه گفت: «متاسفانه برخی شرکت‌ها نرخ‌شکنی کرده و چارچوب‌های فنی را رعایت نمی‌کنند مثلا در همین رشته مسئولیت، علی‌رغم اینکه ضریب خسارت بالایی دارد ولی بعضا شرکت‌های بیمه نرخ‌های پایین‌تر اعلام می‌کنند که همین در طولانی مدت می‌تواند منجر به ورشکستگی آن شرکت بیمه شود.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: