کد خبر: ۱۳۱۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - 18 April 2018
بانكداري ايراني ـ در ماه های اخیر شاهد وضعیت نابسامانی در بازار ارز بودیم . تا جایی که قیمت هر دلار به تاریخی ترین قیمت خود یعنی 62 هزار ریال رسید که به عقیده اقتصاددانان می تواند تبعات بدی را در بلند مدت در پی داشته باشد .
بانكداري ايراني ـ در ماه های اخیر شاهد وضعیت نابسامانی در بازار ارز بودیم . تا جایی که قیمت هر دلار به تاریخی ترین قیمت خود یعنی 62 هزار ریال رسید که به عقیده اقتصاددانان می تواند  تبعات بدی  را در بلند مدت  در پی داشته باشد . 

به گزارش بانكداري ايراني ، بر اساس همین رخدادها بانک مرکزی ارز را تک نرخی و معاملات دلار در هر قیمتی فراتر از 42 هزار ریال را غیرقانونی  اعلام کرد. این خبر در کنار ممنوعیت معاملات ارز از سوی  صرافی ها معنای خاصی پیدا کرده است. 

در حال حاضر دلار  42هزار ریالی در بازار وجود ندارد و صرافی ها آن  را با قیمتهایی بین  52 تا 57 هزار ریال  معامله می کنند چرا که می گویند بانک مرکزی دلار 42 هزار ریالی را به بازار تزریق نکرده و خلف وعده کرده است بنابراین دلار را بالاتر از 50 هزار ریال داد و ستد می کند. 

در مقابل بانک مرکزی نیز اعلام کرده که همه باید این قانون تک نرخی شدن ارز را عایت کرده  و ظرف روزهای آینده نیز دلارهای 42هزارریالی را به بازار تزریق می کند اما نه به صرافی ها . 

بانک مرکزی: صرافی ها فعلا فقط سکه بفروشند 

چرا که این رخداد این سوال را مطرح کرده است که آیا صرافی ها در اختلالات ارزی دست داشتند ؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت که  در روزهای التهاب ارزی،  صرافی ها هماهنگی لازم را با بانک مرکزی نداشته تا جایی که برخی از آنها صرفا به سوداگری روی آورده بودند تا اجرای وظایف قانونی خود. 

اعتقاد برخی از کارشناسان بازار ارز براین است که اغلب صرافی ها در این روزهای خاص  به متقاضیان صلی ارز، خدماتی ارائه نمی کردند اما برای دلالان ارزی در میدان فردوسی فضا مناسبی را بوجود آورده بودند.

بنابراین بانک مرکز برای کنترل بازار ارز و کوتاه کردن دست سودا گران  ، فعلا دادوستد سکه را برای صرافی ها مجاز دانسته است و باید آنها منتظر بازتعریف فعالیت صرافی ها از سوی بانک مرکز باشند .
در حال حاضر عملیات مجاز صرافی ها عبارت از : انتقال ارز به دستور هر یک از بانکهای دارای مجوز ارزی ، خرید ارز ناشی از صادرات کالاهای غیر نفتی از صادر کنندگان و فروش ارز خریداری شده به متقاضیان از طریق سیستم بانکی است  بنابراین تمام صرافی ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانکها انجام خواهد شد.

بانک ها بازار جدید معاملات ارزی 

در همین رابطه ، معاون ارزی بانک مرکزی العام کرد که از این پس، صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی، ممنوع خواهد بود.  عراقچی درخصوص واردات بدون انتقال ارز نیز گفت: این موضوع طبق ضوابط قبل انجام خواهد شد و واردکنندگان باید اظهارنامه مالیاتی داشته باشند.معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به نحوه عمل درخصوص ارز صادرکنندگان، گفت: صادرکنندگان می توانند ارز خود را از طریق سامانه نیما به سیستم بانکی یا صرافی های مجاز بفروشند و این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور می رسد.

عضو هیات عامل بانک مرکزی عنوان کرد: طبق ضوابط جدید بانک ها ملزم به خرید اسکناس خرد افراد هستند و صرافی ها نمی توانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند.  عراقچی درباره سپرده پذیری ارزی نیز گفت: بانک مرکزی این تضمین را به تمام سپرده گذاران ارزی می دهد که با سود مقرر در سررسید، به این افراد، همان اسکناس سپرده گذاری شده را بازپس دهد. معاون ارزی بانک مرکزی، نگهداری ارز بیش از 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را ممنوع خواند و افزود: افرادی که در حال حاضر بیش از این مبلغ در اختیار دارند می توانند منابع خود را نزد بانک ها سپرده گذاری کنند.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: