کد خبر: ۱۳۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - 03 April 2018
بانكداري ايراني ـاخیرا در مجلس، یکی از اعضای محترم کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی را عنوان کرده که نشان از کم اطلاعی وی از شیوه های تامین ملی پروژه ها و همچنین عدم شناخت کافی از صنعت بیمه دارد.
  بانكداري ايراني   ـ اخیرا در مجلس،  یکی از اعضای محترم کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی را عنوان کرده که نشان از کم اطلاعی  وی  از شیوه های تامین ملی پروژه ها و همچنین عدم شناخت کافی  از صنعت بیمه دارد؛ چراکه این طرح می تواند با توجه به  مشکلات مالی موجود در کشور و ظرفیت های محدود صنعت بیمه ، انها را درگیر مشکلات جدیدی کند.

به گزارش  بانكداري ايراني   ، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با توجه به حجم بدهی دولت و نهادهای عمومی به پیمانکاران ،  گفته است : « ما می‌توانیم به عنوان وظیفه قانونی که برعهده داریم در قوانین موجود یا تغییراتی را ایجاد کنیم یا صراحتا قانونی بنویسیم که در پی آن بتوانیم با دستگاه‌های متخلف برخورد کنیم و برای اقداماتشان ضمانت تعیین کنیم که در پی آن دستگاه‌ها مجبور شوند قبل از تصمیم‌گیری برای ورود به این حوزه اقدامات خود را بیمه کرده تا طلبکاران حداقل بتوانند از بیمه پول خود را دریافت کنند.» 

این سخنان در حالی مطرح می شود که وزیر راه و شهر سازی چندی پیش از بدهی حدود 200 هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران اعلام کرده است  و تنها شهرداری یه عنون یک نهاد عمومی ، مبلغی بالغ بر  6 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است وزیر راه و شهرسازی در رابطه با حجم بالای بدهی ها،  به صراحت اعلام کرده است که تسویه این بدهی  کارآسانی برای دولت و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی نخواهد بود. پروژه های که وزیر راه و شهرسازی از آن سخن می راند همگی پروژه های عمرانی هستند که در سالهای اخیر عملیاتی شده و دولت و نهادهای عمومی  به دلیل مشکلات مالی  نتوانستند آنها را تسویه کنند. 

بنابراین ، قبول ریسک پروژه های عمرانی از سوی شرکت های بیمه در حالی مطرح می شود که  حجم و اندازه شرکت بیمه با پروژه های عمرانی و بدهی آنها هیچ سنخیتی ندارد. به عنوان مثال بزرگترین شرکت بیمه یعنی بیمه ایران دارای سرمایه کمتر از 40هزار میلیارد تومان است لذا شرکت هایی با سرمایه 150 تا 500 میلیارد تومان چگونه توان قبول ریسک پروژه های عمرانی کشور را دارند؟ 

در نهایت اینکه ، این سخنان نشان از عدم آشنایی برخی از نمایندگان از فضای اقتصادی کشور  و روشهای نوین  تامین مالی است . به جای اینکه صنعت بیمه را درگیر پروژهای عظیم کنند ، آیا بهترنیست که  ابتدا از طریق پتانسیل های بازار سرمایه ، بانک ها و غیره  روش های نوین تامین مالی را برای پروژه ها عملیاتی کنند؟ تا اینکه  صنعت بیمه کشور که خود با مسائلی همچون توانگری مالی دسته و پنجه نرم می کند را با مشکلات جدید درگیر کنند؛ هرچند می توان پروژه های کوچک و به فراخور حال شرکت های بیمه را به آنها واگذار کرد اما اتکا پروژه های عمرانی به صنعت بیمه که از سوی این نماینده محترم مجلس ،  مطرح شده است کاری نشدنی و غیرممکن به نظر می رسد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: