کد خبر: ۱۲۷۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - 26 February 2018
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جذب 80 هزار میلیارد ریال نقدینگی برای طرح ها و فعال سازی 320 هزار میلیارد ریال طرح جدید و نیمه تمام جزو افتخارات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در چهار سال گذشته است.
 بانكداري ايراني - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جذب 80 هزار میلیارد ریال نقدینگی برای طرح ها و فعال سازی 320 هزار میلیارد ریال طرح جدید و نیمه تمام جزو افتخارات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در چهار سال گذشته است.

به گزارش یکشنبه تارنمای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، «مهدی کرباسیان» در مجمع عمومی عادی فوق العاده طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای ایمیدرو افزود: مشکلات در واگذاری ها به نام رد دیون در دولت نهم و دهم موجب شد منابع مالی ایمیدرو به شدت کاهش یابد اما اکنون چندین طرح ایمیدرو با منابع اختصاصی و با مدل های مختلف سرمایه گذاری دنبال می شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه 51 طرح‌ واحد یا نیمه تمام با مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی ایجاد شده است، گفت: نمونه مشارکت دولت و بخش خصوصی هفت طرح فولادی است که نتیجه آن،‌ افتتاح چهار کارخانه آهن اسفنجی در امسال است؛ در حالی که پیش از آن این طرح ها در وضعیت سکون قرار داشتند.
کرباسیان یادآوری کرد فولاد سبزوار نیز در مدار تولید قرار گرفته است و در آستانه افتتاح قرار دارد.
به گفته وی، با این طرح ها، در پنج سال بیش از 10 هزار شغل در مناطق مختلف کشور ایجاد شد و پیش بینی می شود در سال آینده نیز تا 6 هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: برنامه اکتشافی سازمان در 250 هزار کیلومتر مربع دنبال می شود و تاکنون ذخایر 500 میلیون تنی سنگ آهن و زغال سنگ و 40 تن طلا شناسایی شده است.

** امسال صادرات هشت میلیون تنی فولاد رقم می خورد
کرباسیان با اعلام اینکه 50 میلیارد دلار به ذخایر قطعی کشور اضافه شده است، گفت: در دولت دوازدهم چند برنامه منسجم مورد توجه قرار گرفته که یکی از آنها تشکیل ستاد زنجیره فولاد از سنگ آهن تا پایین دست فولاد است.
وی تاکید کرد اکنون به جای خام فروشی، صادرات فولاد داریم و امسال صادرات هشت میلیون تنی فولاد رقم می خورد که دستاورد بزرگی است.

** تامین منابع مالی تیتانیوم به دلیل برخی سیاست های غلط بانکی پارسال ناتمام ماند 
کرباسیان با بیان اینکه 400 میلیون تن ذخیره معدن تیتانیوم کشور است، گفت: پارسال تامین منابع مالی تیتانیوم از بازار سرمایه را در دستور کار قرار دادیم و حتی تا مرحله چاپ اوراق پیش رفتیم که متاسفانه به دلیل برخی سیاست های غلط بانکی این موضوع در آن سال به سرانجام نرسید اما در نهایت قراردادها منعقد و برنامه پیش ساخت آغاز شده است. 
به گفته وی، در این زمینه کنسرسیوم بخش کنسانتره، به صورت فعال در حال اجرای پروژه است.

**تسهیلات ویژه به پروژه های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی ارایه می شود
معاون توسعه مدیریت، منابع امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست یادآوری کرد: در بازسازی و نوسازی صنایع برای نخستین بار تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت چهار درصد برای پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد تعیین شد.
یونس الستی افزود: اولین بار اجازه انتشار اوراق صکوک برای پروژه های وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد؛ در حالی که پیش از این فقط طرح های نفت و پتروشیمی شامل این طرح می شدند.
الستی بیان کرد: همچنین سازمان های توسعه ای از سال آینده می توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند که این خبر قابل توجهی برای فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی است.

**پیشنهاد تخصیص 100 درصد منابع عمومی پیش بینی شده در سال 97
مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو نیز با تشریح طرح های عمرانی (طرح های تملک دارایی های سرمایه ای) گفت: زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی، ایجاد مناطق ویژه استقرار صنایع انرژی بر در سواحل جنوبی و ساخت واحد تیتانیوم کهنوج و نفتلین سینیت سراب از طرح های عمرانی سازمان است.
سمیه خلوصی با اشاره به عملکرد تامین مالی از سال 1393 تا 1396 افزود: تخصیص یک میلیارد و 78 میلیون ریال اعتبار و تحقق 23 درصد از کل بودجه در نظر گرفته شده به مبلغ چهار میلیارد و 647 میلیون ریال عملکرد تامین مالی سازمان در این بازه زمانی است.
وی از اعضای مجمع با توجه به کاهش 50 درصدی منابع عمومی در لایحه بودجه 1397، درخواست تخصیص 100 درصد منابع عمومی پیش بینی شده در سال 1397 را خواست.
در پایان این جلسه گزارش حسابرس مستقل طرح های تملک دارایی های سرمایه ای در 16 بند اعلام شد و مجریان طرح ها و مسئولان مالی ایمیدرو پاسخگوی اعضای مجمع بودند.
مجمع عمومی همچنین صورت عملکرد سال 1395 طرح های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران را تصویب کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: