کد خبر: ۱۲۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 18 February 2018
بانكداري ايراني - کاهش سود سپرده های بانکی درحالی اعمال شد که شرایط برای جذب این نقدینگی در صورت خروج از بانک ها در بخش های تولید فراهم نبود و این نقدینگی به تدریج وارد بازارهای ارز و طلا شد و اوضاع برای سود استفاده دلالان فراهم کرد و این بازارها را متلاطم کرد.
بانكداري ايراني - کاهش سود سپرده های بانکی درحالی اعمال شد که شرایط برای جذب این نقدینگی  در صورت خروج از بانک ها در بخش های تولید فراهم نبود و این نقدینگی به تدریج وارد بازارهای ارز و طلا شد و اوضاع برای سود استفاده دلالان فراهم کرد و این بازارها را متلاطم کرد.

به گزارش بانكداري ايراني پس از فشارهای فراوان از سوی برخی صاحب نظران اقنصادی ورسانه ها  به تیم اقتصادی دولت برای کاهش نرخ سودسپرده های بانکی وارد شد وهجمه های بسیاری به نظام بانکی ، بانک مرکزی وتیم اقتصادی دولت ، درنهایت بانک مرکزی  تسلیم این خواسته شد و درشهرور ماه گذشته نرخ سود بانکی را کاهش داد . 

مهمترین دلیل طرفداران کاهش نرخ سود سپرده های بانکی ،هدایت نقدینگی به سوی تولید وخروج از کشور از رکود بود،درحالی که شرایط جذب این نقدینگی در بخش های تولیدی فراهم نبود بیم آن می رفت که این نقدینگی سرگردان پس ازخروج از بانک ها وارد بازارهای غیر مولد و به اصطلاح سفته بازی شود.

دلیل اصلی مخالفان کاهش یک باره و دستوری نرخ سپرده های بانکی ایجاد تلاطم دربازارهای غیرمولد اقتصادی مثل بازار ارز ، طلا ومسکن بود مشکلی که دراین روزهای اخیر گریبان این بازاهای گرفته و نرخ ارزوطلا را از کنترل خارج کرده ودولت مجبور به استفاده از نیروی انتظامی برای مقابله با دلالان کرد وهمچنین بانک مرکزی  لیست دلالان  بزرگ ارز را به سازمان امور مالیات ارسال کرد.

درنهایت بانک مرکزی با اعلام سه سیاست عزم خود جزم کرده تا به کنترل بازار ارز بپردازد :  

1) انتشار گواهی سپرده ریالی: به شبکه بانکی کشور اجازه داده می¬شود از ٢٨ بهمن ماه مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد خواهد بود 

2) انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز: به شبکه بانکی کشور اجازه داده می¬شود گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای ۱ و ۲  ساله منتشر کند. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب ۴ و ۴.۵ درصد خواهد بود و در سررسید، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (۱۰ درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.

3) پیش فروش سکه بهارآزادی: بانک مرکزی نسبت به پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی با نرخ ۱۴ میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ ۱۳ میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی اقدام خواهد کرد

در بندنخست این سیاست ها بازگشت سوده سپرده بانکی درقالب گواهی سپرده بانکی به روال گذشته ،یعنی پرداخت سود سالانه 20درصد است . آنچه که در این روزها ی اخیر و دوماه گذشته  بازار ارز دوباره و بلکه چند باره به دست اندکاران اقتصادی گوشزد کرد، این است که سیاست های اقتصادی باید بدور از شتاب زده گی بصورت علمی و منطبق برواقعیت های  موجود اقتصادی اعمال شود در غیراینصورت نه تنها نتیجه نخواهد بلکه ممکن از بسیاری از دستاوردهای دیگر اقتصادی را هم از بین ببرد.   

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: