کد خبر: ۱۲۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 13 December 2017
عربستان می‌داند تجربه دموکراتیک عراق قابل حذف نیست.عراق طی ماه‌های اخیر شاهد تحولات مهمی در صحنه سیاسی بوده است، یکی از مهم‌ترین این تحولات در مجلس اعلای اسلامی عراق از مهم‌ترین جریان‌های اصیل سیاسی در این کشور صورت گرفت و رئیس جوان آن سید عمار حکیم با جدایی از آن تأسیس جریان حکمت را اعلام کرد.
بانكداري ايراني - روزنامه ایران در گفت‌ و‌ گو با شیخ همام حمودی رییس مجلس اعلای عراق نوشت: عربستان می‌داند تجربه دموکراتیک عراق قابل حذف نیست.عراق طی ماه‌های اخیر شاهد تحولات مهمی در صحنه سیاسی بوده است، یکی از مهم‌ترین این تحولات در مجلس اعلای اسلامی عراق از مهم‌ترین جریان‌های اصیل سیاسی در این کشور صورت گرفت و رئیس جوان آن سید عمار حکیم با جدایی از آن تأسیس جریان حکمت را اعلام کرد.

در ادامه می خوانیم: از سویی دیگر و در صحنه میدانی عراقی‌ها توانستند به سیطره داعش بر بخش‌های مهمی از این کشور پایان دهند و یک پیروزی تاریخی را علیه تروریسم رقم بزنند. برای بررسی این تحولات گفت‌ و‌ گویی با شیخ «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی و نایب رئیس اول مجلس عراق انجام دادیم.

** عراق در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد، آیا این انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد؟ و آیا گفت‌ و‌ گوها برای تشکیل ائتلاف‌ها آغاز شده است؟
در صحنه سیاسی عراق دو نظر وجود دارد، برخی‌ها می‌گویند انتخابات در موعد مقرر برگزار شود و بعضی می‌گویند که برگزاری آن به عقب بیفتد؛ آنان که خواهان عقب افتادن انتخابات هستند می‌گویند که اکنون وضع کشور خاص است، بخصوص اینکه هنوز مسأله آوارگان وجود دارد، اما عمق مسأله چیز دیگری است و آن اختلافات سیاسی موجود در داخل احزاب سیاسی در کردستان عراق و استان‌های غربی کشور است. این موضوع در حال پیگیری است و سازمان ملل نیز در آن وارد شده است. ما در مجلس عراق برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر زمینه لازم را از نظر امکانات ایجاد خواهیم کرد، همچنین از نظر قانونی قانون استان ها و قانون انتخابات مجلس نمایندگان را آماده خواهیم کرد، البته کمیسیون انتخابات هنوز در حال ثبت‌نام احزاب است،اما در زمینه ائتلاف‌ها هنوز این مسأله مطرح نشده است، شاید برخی از پیش‌بینی ها و نظرها در رسانه‌ها منتشر شده باشد و مثلاً فلان فراکسیون گفته باشد ما با نخست‌وزیر هستیم یا مثلاً با فلان فراکسیون و حزب متحد می‌شویم، اما این مسأله به‌طور جدی در پایان ماه آینده میلادی مشخص می‌شود.

** برنامه عراق برای مرحله بعد از داعش چیست؟
ملت و نیروهای مسلح عراق توانستند با راهنمایی مرجعیت و حکمت نخست‌وزیر وجود نظامی داعش و دولت خرافه آنان را پایان دهند. الان آنچه برای بعد از جنگ لازم است اولاً بازگشت آوارگان و بازسازی مناطق تخریب شده است. همچنین در زمینه صلح اجتماعی که ارتباطی به سیاست ندارد و درباره برخی تعدی‌ها به اموال خصوصی و اختلافات پیش آمده بین افراد است، تلاش‌هایی در حال انجام است و چهره‌های مورد احترام در عشایر با حمایت مجلس و دولت این مشکل را که داعش مسبب اصلی آن است حل می‌کنند. اما مسأله دوم بازسازی شهرهای تخریب شده است، در این راستا تلاش‌های بین‌المللی در حال انجام است که کمک‌هایی جمع‌آوری شود، موضوع دیگر چالش امنیتی است، همان‌طور که می‌دانید داعش در نبردهای اخیر از شهرها خارج شد و به‌سمت بیابان‌ها و مرزها حرکت کرد، برای همین تأمین امنیت مناطق آزاد شده امری مهم و ضروری است، البته ما در این مسأله توفیقاتی داشتیم و تمامی مناطق صحرایی را پاکسازی کردیم. مسأله سوم فکری بود که داعش آن را مطرح کرد و رفتارهایی بود که با دیگران داشت و غیر خود را تکفیر می‌کرد و با جنایت با مردم برخورد می‌کرد، اما برادران در الحشد الشعبی نقش مثبت و اخلاق مدارانه‌ای را در مناطق آزاد شده دارند و امروز آنان از این مناطق محافظت می‌کنند. همچنین با همکاری اوقاف در حال پیدا کردن خطبایی هستیم که بتوانند بخوبی تفکر اسلامی درست را برای مواجهه با این فکر منحرف مطرح کنند.

** با توجه به نقش ایران در حمایت از عراق در مبارزه با تروریسم، روابط با تهران در این مرحله جدید چگونه خواهد بود؟
همان طور که اشاره کردم موضوع داعش یک بحران جهانی است و باید در آن از تبادل تجربه‌ها و اطلاعات استفاده کرد تا این ویروس بار دیگر رشد پیدا نکند.جمهوری اسلامی ایران از همان روز اول از تجربه دموکراتیک عراق حمایت کرد و نقش بسیار خوبی در حل بسیاری از مشکلات عراق مثل موضوع برق و گاز و موضوع هایی مثل بازسازی داشت، بخصوص اینکه ایران پس از جنگ تجربه خوبی در مبحث بازسازی مناطق آسیب دیده کسب کرده است. این یک تجربه بسیار مفید است و ما به آن احتیاج داریم، درهای اقتصاد و سرمایه‌گذاری در عراق برای برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران باز است. من معتقدم تجربه وجود سردار حاج قاسم سلیمانی در کنار رزمندگان و ارتش عراق یک پیام مثبت داشت؛ وجود بزرگمردی با این تجربه بالای نظامی که خود به این صحنه پرمخاطره می‌آید تا این سرزمین را آزاد کند یک پیام محبت به ملت عراق بود و نشان دهنده عشق و محبت مردم ایران به مردم عراق است و نشان داد که ملت ایران با اخلاص در کنار عراق ایستاده‌اند و ما از آنان تشکر می‌کنیم.

** ریاض اعلام کرده است که می‌خواهد روابط جدیدی با عراق داشته باشد، عربستان به‌دلیل حمایت از تروریست‌ها در عراق بدنام است، آیا اکنون می‌توانید به آنها اعتماد کنید؟
ما در عراق با توجه به تنوع موجود در آن و جایگاه جغرافیایی‌اش و تاریخ ما در منطقه، تلاش می‌کنیم با همه و بخصوص با همسایگان روابط خوبی براساس قانون اساسی داشته باشیم.

البته این روابط باید براساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی باشد و ما شاهد بودیم کشورهای همسایه بجز عربستان در آن ایام روابط خوبی پایه‌گذاری کردند. متأسفانه عربستان در آغاز مرحله جدید که بعد از سقوط صدام بود به تجربه دموکراتیک عراق بی‌احترامی و تلاش کرد آن را تضعیف کند.اکنون عربستان می‌داند که این تجربه قابل حذف نیست، چون اساس دولت عراق قانون اساسی و مردم هستند.

عربستانی ها که در مدت گذشته انواع اقدامات از جمله تلاش برای جنگ طایفه‌ای و آوردن داعش و اشغال و تقسیم و..را پیگری کردند ولی تلاش‌ آنان به شکست منجر شد و آنها باید حقیقت را می‌پذیرفتند. در سفر اخیر یک هیأت پارلمانی عراق به عربستان، هنگامی که عربستانی‌ها از روابط ممتاز ما با ایران انتقاد کردند اعضای هیأت به آنان پاسخ صریح و واضحی دادند و گفتند این یک امر مربوط به عراق است و روابط ما با ایران یک روابط تاریخی است و درهای کشور ما برای همه باز است و اجازه نخواهیم داد که کسی در روابط ما و سیاست ما و اولویت‌های ما و آنچه را که مصالح ملت عراق را محقق می‌کند دخالت کند.

** آیا پرونده بحران اخیر اقلیم کردستان عراق بسته شد؟
متأسفانه مسعود بارزانی با‌وجود نصایح متعدد موضوع رفراندوم جدایی را مطرح کرد و ما آن را به مانند ضربه زدن از پشت برشمردیم، چون ما در شرایطی بودیم که سلاح هایمان را به سمت داعش نشانه گرفته بودیم و او متأسفانه یک جبهه جدید در یک شرایط فوق‌العاده باز کرد. او به روابط تاریخی بین ملت عراق بخصوص بین شیعه و کردها بی‌احترامی کرد، ولی به فضل خدا و با قدرت دولت عراق و حکمت نخست‌وزیر و ارتش و پلیس و حشدالشعبی و بخش‌هایی از نیروهای پیشمرگه این مسأله به پایان رسید. امروز مسأله تقسیم بدون بازگشت به پایان رسید و یک بار معنوی مجددی را به دولت و نیروهای مسلح عراق بخشید و به غیر از اینکه موضوع تقسیم تمام شده است شاهد این هستیم که اقلیم کردستان عراق به مرزهای اصلی خود بازگردانده شده است، چون شاهد آن بودیم اقلیم به صورت غیر قانونی مرزهای خود را گسترش داده بود و امروز به آن مرزی بازگشته که در زمان سقوط نظام سابق در آن قرار داشت و این پیروزی سوم بود که موضوع داعش به پایان رسید.

** برنامه مجلس اعلای در مرحله جدید فعالیت‌اش چگونه خواهد بود؟
مجلس اعلی در زمان رفاه و آرامش و بر اساس رقابت‌های سیاسی اجتماعی ساخته نشد، بلکه در زمانی تأسیس شد که آنانی که می‌دانستند شهادت ممکن است سرنوشت آنان باشد آن را تأسیس کردند و به آن پیوستند.

ما در مجلس اعلای امروز به راه شهید محراب آیت‌الله شهید محمد باقر حکیم و تلاش مجدانه‌اش در تمامی سطوح داخلی و خارجی و جهادی و فکری و فرهنگی بازگشته‌ایم. ما امروز به راه خدمت به رزمندگان و دفاع از آنان و حشدالشعبی و حمایت از آن باز گشتیم و می‌بینید که امروز در پارلمان عراق تلاش کردیم تا از حشدالشعبی حمایت کنیم و توانستیم قانونی را در این راستا تصویب کنیم. ما امروز به محور مقاومت بازگشتیم این محور اصیل که با تلاش‌ دشمنان برای به زانو کشاندن این امت مبارزه می‌کند با همکاری محور مقاومت می‌خواهیم مفاهیم مقاومت را بین جوانان ترویج دهیم.ما به‌دنبال ایجاد سازمانی هستیم که براساس قواعد و اساس درست و مهارت ها باشد ، نه براساس افراد. ما به‌دنبال ساخت مؤسسه‌ای هستیم که براساس تعالیم دین اسلام باشد و براساس این اصول آینده‌اش را می‌سازد. درست است که با توجه به روند تصحیح، مجلس اعلای جدیدی را شاهد هستیم ولی در عین حال اصالت داریم و در همه صحنه‌ها وارد میدان می‌شویم و از حشدالشعبی حمایت کردیم و در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادیم چون در مجلس اعلی اعتقاد داریم دشمنی که می‌خواهد عراق را تقسیم کند و به کسانی که به‌دنبال تقسیم عراق هستند نیز کمک می‌کند، اسرائیل است.

در این راستا طرحی را در پارلمان عراق تصویب کردیم که به موجب آن هرفرد پرچم رژیم صهیونیستی را در عراق بلند کند مورد پیگرد قرار گیرد. در مراسم اربعین حسینی امسال پرچم رژیم صهیونیستی را زیر پای زائران پیاده امام حسین علیه السلام قرار دادیم. این مجلس اعلای جدید است که اصالت خودش را با این جدیت نشان می‌دهد.

*منبع: روزنامه ایران؛ 1396،9،22 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: