کد خبر: ۱۱۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - 13 October 2017
با گذر از جاده هراز و در نزدیکی آمل معادنی به چشم می‌خورد که آثار مخرب آن از جمله گرد و غبار باعث آسیب رساندن به جنگل‌های اطراف شده و مرگ تدریجی جنگل‌ها را به همراه داشته است.
 بانكداري ايراني - با گذر از جاده هراز و در نزدیکی آمل معادنی به چشم می‌خورد که آثار مخرب آن از جمله گرد و غبار باعث آسیب رساندن به جنگل‌های اطراف شده و مرگ تدریجی جنگل‌ها را به همراه داشته است.


به گزارش  میزان، استان‌های شمالی کشور به دلیل داشتن جنگل‌های بسیار به عنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی کشور محسوب می‌شوند که حفظ و نگهداری از آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

از جاده هراز که عبور می‌کنیم در نزدیکی آمل معدن‌هایی دیده می‌شود که در کنار رودخانه‌ها و جنگل‌ها در دل رشته کوه‌های البرز جا خوش کرده اند.

معادنی که بیشتر مربوط به شن وماسه می‌شود و به طور غیرمستقیم با ایجاد گردو غبار و آلودگی آب‌ها، باعث تخریب جنگ‌های اطراف می‌شود و در دراز مدت ممکن است اثرات جبران ناپذیری در این مناطق ایجاد کند.

موضوع را از بهمن افراسیابی مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی پیگیر شدیم و در این ارتباط اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی معدن‌ها بوده و سایت‌های مربوطه در این زمینه را شناسایی کرده و اسناد را به سازمان جنگل ها، واحد‌های تابع و منابع طبیعی ارائه می‌کند.

وی افزود: استعلام محل موردنظر برای راه اندازی معادن در قالب یک تقاضا به صورت خاص و تعریف شده در منابع طبیعی پیگیری می‌شود و در سه سال اخیر در سازمان جنگل‌ها یک فرآیندی تعریف شده است که نهایت تلاش این بوده که کمترین خسارت به منابع طبیعی وارد شود.

افراسیابی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ تا به امروز صنعت، معدن و تجارت حدود ۵۲ میلیون هکتار را در سراسر کشور از سازمان جنگل‌ها استعلام کرده است بیان کرد: با  تقاضای صنعت و معدن در سال‌های اعلام شده تنها با ۲.۵ میلیون هکتار موافقت شده است که به عبارتی با ۱۱ درصد مساحت مورد استعلام موافقت صورت گرفته و با ۸۹ درصد موافقت نشده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی در ادامه خاطرنشان کرد: موافقت یا مخالف در زمینه مساحت مورد بررسی به این معنا نیست که یک شخص اعلام کند که نمی‌شود در مکان مورد بررسی معدن احداث کرد، این امر در غالب کمیته‌های تخصصی مطالعه، بازدید و بررسی می شود و در مواردی که پوشش گیاهی و جنگلی در محیط مورد بررسی وجود داشته باشد جزء خط قرمز‌ها محسوب شده و حتما با مخالفت روبرو می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معادن در نزدیکی آمل جزء خط قرمز‌های سازمان محسوب نمی‌شود اظهار کرد: زمان تاسیس و واگذاری معادن در زمینه اول اهمیت دارد و باید دید که این معادن در چه زمانی واگذار شده اند و در صورتی که به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب برسانند حتما با آن‌ها برخورد خواهد شد.

افراسیابی در ادامه بیان کرد: اعضای کمیسون با حدود ۷ نفر عضو شامل بخش فنی، بخش حفاظت، بخش حقوقی بعد از بازدید باید نظرات خود را اعلام کنند که در این زمینه تمام اعضا باید اتفاق نظر داشته باشند. 

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی خاطرنشان کرد: در صورتی که معدنی به منابع طبیعی آسیب وارد می‌کند باید اعلام شود تا سازمان جنگل‌ها با بررسی جوانب مختلف و ضرر‌های وارده از آن به جنگل‌ها و محیط زیست از ادامه فعالیت آن جلوگیری کنند.

وی افزود: همچنین مسئولین استان‌های مختلف در نامه‌ای به منابع طبیعی می‌توانند مواردی را که اثار مخربی بر محیط زیست و جنگل‌ها ایجاد می کند را معرفی کرده تا اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد.

افراسیابی در ادامه اظهار کرد: به طور حتم اگر این معادن آثار زیست محیطی بالایی داشته باشند و شکایتی به سازمان ارجاع شود رسیدگی در این زمینه انجام می‌شود و با توجه به ساختار جدید تعیین شده در سازمان جنگل‌ها تمام جوانب در بررسی‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی در انتها خاطر نشان کرد: در بررسی معادن مشغول به کار در سراسر کشور در صورتی که اشتغال زایی بالایی برای افراد منطقه داشته و منافع مالی عمومی زیادی را نصیب کشور کند در مواردی ممکن است به اثرات اقتصادی بیشتر توجه شود، اما در جنگل‌های شمال و معادن شن و ماسه بعید است که موافقتی صورت گرفته باشد با این حال در صورت نیاز بررسی‌های لازم انجام خواهد شد.

با این تفاسیر به دلیل ارزش بالای جنگل‌ها و منابع طبیعی باید عواملی را که حیات این جنگل‌ها را تهدید می‌کند شناسایی کرد و آثار مخرب زیست محیطی را به حداقل رساند تا خدشه‌ای به این منابع ارزشمند وارد نشود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: