کد خبر: ۱۱۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - 08 October 2017
افزایش 8.1 درصدی مصرف بنزین در سال جاری و در کنار آن افزایش واردات سبب آن شده مسئولین به فکر رشد سهم CNG در کشور شوند.
 بانكداري ايراني -افزایش 8.1 درصدی مصرف بنزین در سال جاری و در کنار آن افزایش واردات سبب آن شده مسئولین به فکر رشد سهم CNG در کشور شوند.


به گزارش  میزان، بنا بر آمار ارائه شده متوسط مصرف روزانه بنزین از ابتدای سال 96 تا اواسط مهرماه به 81 میلیون و 600 هزار لیتر می‌رسد، حجم مصرفی که نشان از رشد 8.1 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده بوده است و در کنار آن رکورد مصرف 104 میلیون و 700 هزار لیتر در روز اواسط شهریور ماه امسال به ثبت رسید.

این میزان از مصرف در کنار تولید روزانه 67 میلیون لیتر در داخل کشور نشان از واردات چشمگیر برای تامین نیاز مصرف کنندگان دارد.

برخی کارشناسان دلیل افزایش مصرف غیرمتعارف بنزین را قیمت ثابت بنزین در سال‌های گذشته می‌دانند از همین رو منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اواسط تابستان اعلام کرد چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه‌بندی داشته باشند.

بیژن زنگنه وزیر نفت یکی از دلایل رشد مصرف بنزین را ورود خودروهای جدید در بازار و نبود خودروهای اسقاط شده در طرف مقابل می‌داند که سبب افزایش مصرف بنزین شده است.

مسئولین این حوزه در راستای مدیریت مصرف پیشنهاد کاهش قیمت سوخت پاک CNG را داده اند تا با این سیاست بتوان در مرحله اول مصرف بنزین را مدیریت کنند و در کنار آن از مزایایی دیگری همچون استفاده از ظرفیت‌های خالی مانده در بخش CNG و کاهش آلودگی‌ها بهره مند شویم.

آنچه مسلم است افزایش قیمت بنزین برای کوتاه مدت می تواند ترمزی برای رشد مصرف به حساب آید ولی به طور قطع تنها راهکار اصلی نیست و بیشتر از آن باید بر روی مواردی همچون کیفیت خودروها و عدم‌وضع مالیات و عوارض شهری به‌ ویژه در کلان‌شهرها کار کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: