کد خبر: ۱۱۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - 04 October 2017
تلاش ‌های رئیس ‌جمهوری آمریکا برای لغو توافق بین‌المللی برجام در حالی ادامه دارد که اظهارنظر اخیر مدیرعامل شرکت توتال نشان می‌دهد تهدیدهای ترامپ ازسوی جامعه جهانی از حمایت کافی برخوردار نیست.
 بانكداري ايرانيروزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: تلاش ‌های رئیس ‌جمهوری آمریکا برای لغو توافق بین‌المللی برجام در حالی ادامه دارد که اظهارنظر اخیر مدیرعامل شرکت توتال نشان می‌دهد تهدیدهای ترامپ ازسوی جامعه جهانی از حمایت کافی برخوردار نیست.

در گزیده ای از این مطلب آمده است: پاتریک پویان با تاکید بر این نکته که «از دولت آمریکا دستور نمی‌گیرد» عنوان کرده «نگرانی ‌ها از لغو برجام مانع پیگیری برنامه ‌های توتال برای توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی در ایران نمی‌شود.» پیام روشن اظهارنظر اخیر پویان این است که قراردادهای اقتصادی بین ‌المللی ازجمله قراردادهای نفتی، می‌توانند نقش پررنگی در تنظیم روابط بین‌ کشورها داشته باشند.

** بی‌اعتنایی توتال به بازی ترامپ
توتال، بزرگ ‌ترین‌ شرکت نفتی فرانسه و شریک قدیمی صنعت نفت و گاز ایران به تازگی اعلام کرده است که با وجود تمام نگرانی‌‌هایی که بابت بر‌هم خوردن توافق بین‌المللی برجام وجود دارد، دست از توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی برنخواهد داشت. توتال در حالی موضع خود برای حضور در پروژه‌های نفتی و گازی ایران را به شکلی جدی و از سوی بالاترین مقام این شرکت اعلام کرده که شواهد حاکی از آن است دونالد ترامپ تلاش بی‌وقفه‌ای برای بر‌هم زدن توافقی (برجام) دارد که بارها از آن با عنوان «بدترین توافق تاریخ آمریکا» یاد کرده است. 

** از آمریکا دستور نمی‌گیریم
به گزارش فایننشال ‌تایمز، این سخنان در حالی از سوی پاتریک پویان ایراد ‌شد که ترامپ در حال سبک و سنگین کردن تایید مجدد لغو تحریم ‌های هسته‌ای ایران در 15 اکتبر (ماه جاری میلادی) است. در واقع در این تاریخ این موضوع بررسی می‌شود که آیا ایران به توافق هسته ‌ای پایبند بوده است یا نه. بر این اساس اگر رئیس ‌جمهوری آمریکا پایبندی ایران را مجددا تایید نکند، کنگره این کشور 60 روز فرصت خواهد داشت تا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران تصمیم‌گیری کند.

در حالی ‌که بازگشت مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا نگرانی‌ها را برانگیخته است، محمدجواد ظریف، وزیر امور‌خارجه ایران هفته گذشته به فایننشال‌تایمز گفته بود «فکر می‌کند ترامپ توافق هسته‌ای را مجددا تایید نخواهد کرد.» با این حال به نظر می‌رسد مدیرعامل توتال نسبت به اقدامات احتمالی آمریکا نگرانی چندانی ندارد. 

این اولین ‌بار نیست که توتال از موضعی بالا در برخورد با تحولات آمریکا وارد می‌شود. پیش از این درست در روزی که دونالد ترامپ در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌عنوان کاندیدای منتخب شناخته شد، سخنگوی شرکت نفتی توتال در حاشیه اجلاس انرژی در پاریس به خبرنگاران گفت: توافقنامه همکاری شرکت توتال با صنعت نفت و گاز ایران اوایل هفته جاری منعقد شد و نتایج انتخابات آمریکا تاثیری بر این قرارداد ندارد. 

** ابزارهای نفتی در مسیر سیاست
اصلاح قراردادهای نفتی در ایران همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم و آغاز تلاش‌ها برای لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران آغاز شد. این دو اتفاق در حالی گام به گام و در راستای یکدیگر پیش می‌رفتند که به‌نظر می‌رسد دولت یازدهم با اشراف کامل بر رابطه قراردادهای نفتی و ورود شرکت‌ های خارجی به کشور و حفظ امنیت داخلی و بین ‌المللی، این دو را با یکدیگر پیش‌ بردند.

به این ترتیب در حالی‌که سرمایه ‌گذاری شرکت ‌های بین ‌المللی در طرح‌ های توسعه نفت و گاز ایران و گره‌خوردن منافع آنها با منافع کشور، تضمینی برای عدم بازگشت تحریم‌ها و تنش‌های آن به فضای اقتصادی و سیاسی کشور است، قراردادهای جدید نفتی بر پایه قراردادهای بیع متقابل تدوین شد. 

قرارداد توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی که سرمایه‌ای حدودا 5 میلیارد دلاری وارد این منطقه می‌کند، بزرگ ‌ترین و اولین قراردادی بود که در دوران پسابرجام و طبق الگوی جدید قراردادهای نفتی، میان ایران و یک شرکت اروپایی منعقد شد. بعد از امضای این قرارداد، توتال بعد از بیش از یک دهه بار دیگر وارد ایران شد تا زیر سایه قراردادهای جدید نفتی، فصل جدیدی از همکاری‌ را با ایران آغاز کند. 

*منبع: روزنامه دنیای اقتصاد؛ 1396،7،12
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: