کد خبر: ۱۱۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - 16 September 2017
بانكداري ايراني ـ در ابتداي مرداد ماه سال جاري رييس كل بانك مركزي اعلام كرد كه بحران موسسات غير مجاز رو به پايان بوده و با همكاري برخي از موسسات مجاز و بانك‌ها ، بختك موسسات غير مجاز از سر بازار پولي و مالي ايران كنار خواهد رفت.
 بانكداري ايراني ـ در ابتداي مرداد ماه سال جاري رييس كل بانك مركزي اعلام كرد كه بحران موسسات غير مجاز رو به پايان بوده و با همكاري برخي از موسسات مجاز و بانك‌ها ، بختك موسسات غير مجاز از سر بازار پولي و مالي ايران كنار خواهد رفت. 

به گزارش  بانكداري ايراني ، از سال 1394 بانک مرکزی فعالیت موسسه آرمان را غیرمجاز عنوان کرد و مقرر شد که این موسسه با موسسه توسعه ادغام شود که در اسفند ماه سال 1395 تفاهم نامه ادغام موسسه توسعه و آرمان منعقد شد. تعاونی اعتبار وحدت (آرمان سابق) در خوزستان 34 شعبه و در اهواز 14 شعبه دارد. در فروردین ماه امسال موسسه توسعه به طور یک‌طرفه تفاهم نامه ادغام این دو موسسه را فسخ کرد و این موضوع باعث شد که بانک مرکزی به دلیل غیرمجاز بودن فعالیت موسسه حساب سپرده گذاران این موسسه را مسدود کند. بر اساس این گزارش از ابتدای خرداد ماه امسال حساب سپرده گذاران تعاونی اعتبار وحدت (آرمان سابق) در خوزستان همزمان با سراسر کشور از سوی بانک مرکزی با غیر مجاز اعلام کردن فعالیت این موسسه مسدود شد. از ابتدای تیر ماه امسال نیز شعب این تعاونی و سرپرستی آن در استان تعطیل شد. 

نهايتا بانك مركزي براي اينكه موضوع موسسات غير مجاز را حل كند تصميم به ادغام موسسه ارمان با ملل را گرفت و دست آخر   رییس کل بانک مرکزی از نهایی شدن تعیین تکلیف آخرین موسسات غیرمجاز خبر داد و گفت: با تفاهم های انجام شده بانک های «تجارت»، «آینده» و «موسسه اعتباری ملل» مدیریت دارایی ها  و بدهی های موسسات «البرز ایرانیان»، «افضل توس» و «وحدت (آرمان)» را عهده دار شدند.  با اين اقدام وضعيت  سپرده گذاران موسسه آرمان بي درد سر رفع شده و با پي‌گيري‌هاي موسسه ملل كارمندان  موسسه آرمان نيز اخراج نشده و در حال تعيين و تكليف هستند تا در وضعيت جديد سامان‌دهي شوند.

سیف كه چندي پيش  در خصوص اتمام فعالیت موسسات غیرمجاز در بازار پولی کشور سخن مي گفت در مورد  موسساتي مانند ملل گفت: دستاورد حل و فصل و پاک سازی فضای اقتصادی کشور از موسسات اخلال گری که فعالیتشان هزینه های زیادی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده، بسیار ارزشمند و قابل توجه است.  

به گفته نماينده مردم اهواز در مجلس دهم ، کار ادغام موسسه آرمان با ملل آغاز شده و  طی سه هفته انجام می شود.وی همچنین اعلام کرد تلاش می شود تا از شهریور ماه کار پرداخت به مردم را شروع کنیم و سعی شده تا این کار تسریع شود. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تلاش می شود تا از شهریور ماه کار پرداختی به مردم آغاز شود. 

 گفتني است كه موسسه ملل نسبت به ديگر موسسات حاضر در بازار پولي ايران داراي شرايط مناسب تري بوده و با وجود داشتن كميته‌هاي تخصصي مديريتي ،  حسابرسي و   شناخت ريسك  به نحوي اداره مي شود كه مي تواند به ديگر نهادهاي مالي مدد برساند به همين روي بانك مركزي با وجود بانك‌هاي بزرگ اين وظيفه را به  موسسه ملل سپرده است . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: