کد خبر: ۱۰۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - 12 August 2017
بانكداري ايراني - اوراق بهادار بیمه‌ای يا ILS یک مفهوم کلی بوده و ابزارهای مالی مختلف را شامل میشود که برای پوشش ریسک‌های بیمه‌ی زندگی و غیر زندگی و قابل معامله در بازارهای سرمایه طراحی شده‌اند.
 بانكداري ايراني -يكي از طرح‌هايي كه در صدد است كه بهره‌وري را در صنعت بيمه افزايش دهد اوراق‌بهادار  جرايانات نقدي صنعت بيمه است . اوراق بهادار بیمه‌ای يا  ILS  یک مفهوم کلی بوده و ابزارهای مالی مختلف را شامل  میشود که برای پوشش ریسک‌های بیمه‌ی زندگی و غیر زندگی و قابل معامله در بازارهای سرمایه طراحی شده‌اند. 

به گزارش  بانكداري ايراني ، فرآیند اوراق بهادارسازی یکی از مهمترین نوآوریهای مالی مدرن محسوب میشود. فرآیند اوراق بهادارسازی شامل تخصیص جریانات نقدی حاصل از مجموعه ای از دارایی‌ها و حقوق به مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی قابل معامله در بازار سرمایه است. معامله‌ی مجموعه‌ای از جریانات نقدی، طرفین معامله را در زمینه مدیریت و تنوع بخشی ریسک، بهره‌گیری  از فرصتهای آربیتراژی و یا سرمایه گذاری در طبقات جدیدی از دارایی‌های ریسک دار که نهایتاً منجر به افزایش کارایی  بازار میشود، یاری میرساند. 

به عقيده كارشناسان ، جریانات نقدی که معامله میشود اغلب شامل پرداختهای مشروط و همچنین جریانات نقدی قابل پیش‌بینی است که در معرض ریسک اعتباری و یا انواع دیگری از ریسک های مرتبط قرار دارند. فرآیند اوراق  بهادارسازی سازوکاری را فراهم می‌کند که جریانات نقدی مشروط و قابل پیشبینی حاصل از یک معامله، به عنوان  ابزارهای مالی جداگانه مورد دادوستد قرار می‌گیرد. اوراق بهادارسازی، با جایگزینی دارایی‌ها و بدهی های غیرقابل معامله  خارج از ترازنامه به ابزارهای مالی قابل معامله منجر به افزایش نقدشوندگی بازارهای مالی می‌شوند .

اخيرا بورس اوراق بهادار تهران مقاله‌اي را منتشر كرده است كه در آن نشان  داده است كه چگونه بورس و صنعت بيمه با هم به بهره‌وري مي رسند.  در اين مقاله آمده است كه  اوراق بهادارسازی، کارایی بازار و بهره‌وری سرمایه را در صنعت بیمه افزایش میدهد و این امکان را به شرکتهای بیمه میدهد تا با سایر نهادهای مالی به طور اثربخشی رقابت کنند. شرکتهای بیمه از طریق اوراق بهادارسازی می‌توانند هزینه سرمایه خود را کاهش و بازده حقوق صاحبان سهام را افزایش دهند و سایر معیارهایی که بر عملکرد عملیاتی آنها تأثیرگذار است را بهبود بخشند. اوراق‌بهادارسازی این فرصت را به شرکتهای بیمه میدهد تا از سودهای نهفته در قراردادهای بیمهای موجود در ترازنامه خود استفاده کنند، به عبارت دیگر یک منبع تأمین مالی برای شرکتهای بیمه‌ای فراهم میشود. 

این در حالی است که روشهای تأمین مالی سنتی اغلب به واسطه ی قوانین و مقررات با محدودیت هایی روبرو می شوند. معاملات اوراق بهادار با پشتوانه ی ابزارهای بیمه، منجر به افزایش نقدشوندگی این ابزارها میشود وشرکتها میتوانند شفافیت دارایی ها و بدهی های خارج از ترازنامه خود را که عموماً به عدم نقدشوندگی، پیچیدگی و  ابهام معروف هستند، افزایش دهند. 

 اگر خبرگان و فعلان صنعت بیمه تمایل بهره مندی از مفاهیم اوراق بهادارسازی و بکارگیری ابزارهای نوین بیمه‌ای را به بهترین نحو داشته باشند، ضروری است که چشم‌انداز وسیع آن را درک کرده و به زبان مالی و مدیریت ریسک مالی آشنایی کامل داشته باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: