کد خبر: ۱۰۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - 09 August 2017
رییس کل بانک مرکزی با اعلام بزرگترین چالش 4 ساله ، به منتقدین رشد ۱۲.۵ درصدی اقتصاد در سال گذشته پاسخ داد.
رییس کل بانک مرکزی با اعلام بزرگترین چالش 4 ساله ، به منتقدین رشد ۱۲.۵ درصدی اقتصاد در سال گذشته پاسخ داد.

 ولی الله سیف با بیان اینکه نظام بانکی، تسهیلات و نرخ آن نقش مهمی در رقابت پذیر بودن محصولات داخلی دارد گفت: باید تلاش کنیم هر چه زودتر به ایجاد تعادل در متغیرهای اقتصادی به خصوص نرخ سود عمل کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه وجود موسسات غیرمجاز اجازه اجرای سیاست کاهش سود بانکی را نمی داد، افزود: در این چهار سال بزرگترین چالش بانک مرکزی معضل موسسات غیرمجاز بود که همواره تزلزل هایی را در اثربخشی سیاست های پولی ایجاد می کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: با همکاری دستگاه های مربوطه به خصوص قوه قضاییه و نیروی انتظامی با صدای بلند به مردم این بیان را می رسانیم که سرمایه ها را به نهادی که نمی شناسید،نمی دانید چه کار می کند و مجوز ندارد نسپارید.این پیام را سال ۹۲ با این رسایی نمی توانستم بگویم چراکه هجومی را به همراه داشت ولی الان این موسسات دیگر وجود ندارند و همه آنها تعیین تکلیف شده اند.

سیف اظهار داشت: برای جلوگیری از پیداش و جوانه زدن دوباره این موسسات باید به مردم هشدارهای لازم را دهیم. مردم باید توجه کنند بازدهی مورد انتظار با ریسک قابل قبول ملاک است اگر جایی بالاتر از این نرخ را وعده می دهد بدانیم مشکلی وجود دارد و خطر از بین رفتن سرمایه ها بالا است.در سایه این دستاوردی که بانک مرکزی با همکاری سایر نهادها بدست آورده، امیدواریم در آینده شاهد اثر بخشی سیاست های پولی و تصمیمات شورای پول و اعتبار باشیم.

وی با بیان اینکه ثبات بازار ارز، کنترل نقدینگی و ... از تصمیمات اصلی بانک مرکزی در این سال ها بوده، افزود: برخی می گفتند به بهانه کنترل تورم رکود را دامن زده ایم درحالی که با ظرافت سیاست ها را اجرا کرده و شاهد رشد ۱۲.۵ درصد در سال گذشته بودیم. البته منتقدان می گویند عمده آن مربوط به نفت است ولی ما هم قبول داریم و می دانیم رشد بدون نفت ۳.۳ درصد است بنابراین به رشد ۳.۳ درصدی کسی نمی گوید رکود!

سیف افزود: در این ۴ سال تلاش کردیم اموری را ساماندهی کنیم که نظام بانکی را آزار می داد و امکان اثر بخشی سیاست های پولی را نمی داد. در این مدت نرخ سود بانکی نتوانست به رغم کاهش تورم پایین بیاد و سیاست های شورای پول و اعتبار هم نمی توانست عملی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: