کد خبر: ۱۰۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - 06 August 2017
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه موسسات مالی غیرمجاز نفس های پایانی را می کشند گفت: کسانی که در موسسات غیر مجاز سپرده گذاری می کنند دست به قماری خطرناک می زنند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه موسسات مالی غیرمجاز نفس های پایانی را می کشند گفت: کسانی که در موسسات غیر مجاز سپرده گذاری می کنند دست به قماری خطرناک می زنند.

 ولی الله سیف در صفحه تلگرامی اعلام کرد: موسسات مالی غیرمجاز نفس های پایانی را می کشند. کسانی که در موسسات غیر مجاز سپرده گذاری می کنند دست به قماری خطرناک می زنند و نرخ سود بیشتری که توسط آنها داده می شود در واقع بهای ریسک و مخاطره ای است که سپرده ها را تهدید می کند.

در حال حاضر و با فعالیت‌های صورت گرفته، مجموع شرایط برای حذف آنها از صحنه اقتصاد کشور مهیا است. هم اکنون تنها 3 تعاونی اعتبار غیر مجاز وجود دارد که  طبق تفاهم انجام شده با برخی بانک ها و  با هماهنگی مرجع قضایی ، منحل و تسویه شده اند و از محل دارایی‌های آنها و مبالغی که موسسین و سهامداران باید تامین کنند، تمامی بدهی‌ها به مرور متناسب با نقد شوندگی دارائی ها تسویه می شود.

اگرچه پاکسازی اقتصاد از وجود این موسسات که طی دو دهه در تار و پود اقتصاد رخنه کرده بودند، با دشواری‌هایی روبرو بوده اما بانک مرکزی موفق شد زودتر از موعدی که قول داده بود، آخرین میخ را بر تابوت غیرمجاز‌ها بکوبد. با برخورداری از بازار پولی منسجم، زمینه مناسبی برای هدایت نرخ‌های سود بانکی متناسب با سرایط اقتصاد کلان ایجاد می شود و شاهد تاثیر مثبت آن بر روند سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال خواهیم بود.

علل شکل گیری موسسات مالی غیر مجاز طی دهه های اخیر ناشی از سرکوب مالی و پایین نگه‌داشتن دستوری نرخ‌های سود کمتر از نرخ تورم به همراه ورود نهاد‌های خارج از بانک مرکزی به امر صدور مجوز بود که باعث شد تا موسسات مذکور در قالب تعاونی اعتبار و صندوق قرض‌الحسنه شروع به کار کنند. این موسسات در دهه قبل و با تشدید سرکوب مالی، رشد قارچ گونه را تشدید و اقدام به افتتاح شعبه و سپرده‌گیری کردند.

به دلیل  نداشتن تخصص ، رعایت نکردن اصول حرفه‌ای و وجود فساد‌ در این موسسات مالی غیر مجاز، بخشی از سپرده مردم به تدریج از بین رفت و در نهایت با مراجعه سپرده گذاران ، این موسسات از انجام تعهدات ناتوان شدند. 

بروز ضرر و زیان و حیف و میل سپرده‌های مردم و کسری‌های قابل توجه نتیجه محتوم کارکرد ناسالم این موسسات بود که در سایه خلاء‌های قانونی و اهمال برخی مسئولان طی دهه‌های اخیر که با ترس از عواقب برخورد با این موسسات، استمرار فعالیت آنها را بر حل و فصل قاطعانه موضوع ترجیح دادند، شکل گرفت و گردانندگان این موسسات نیز به سرعت به گسترش حوزه فعالیت پرداختند.

موسسان متخلف این موسسات که سهم قابل توجهی از بازار پول را به خود اختصاص داده بودند با نفوذ در دستگاه ها و نهادهای مختلف عملا در مقابل اقدامات بانک مرکزی در اجرای قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی (مصوب دی 83) ایستادگی و آنها را خنثی می کردند و وقتی نیز در اثر زیان انباشته به مشکل برخوردند، سپرده گذاران معترض را به سمت بانک مرکزی گسیل داشتند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: