کد خبر: ۱۰۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۶ - 18 July 2017
قاچاقِ هر محصول و کالایی،مخرب و نامطلوب است و قاچاق تجهیزات پزشکی به مراتب مخاطره آمیزتر از دیگر حوزه‌ها است،عارضه ای که می تواند اقتصاد و سلامت جامعه را توأمان با یکدیگر با هزینه‌ها و خساراتی جدی مواجه سازد.
قاچاقِ هر محصول و کالایی،مخرب و نامطلوب است و قاچاق تجهیزات پزشکی به مراتب مخاطره آمیزتر از دیگر حوزه‌ها است،عارضه ای که می تواند اقتصاد و سلامت جامعه را توأمان با یکدیگر با هزینه‌ها و خساراتی جدی مواجه سازد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مخاطره آمیزترین اقلام و محصولات قاچاق به تجهیزات، ادوات و لوازم پزشکی معطوف می شود.

آن‌چنان‌که در برخی گزارشات موجود قید شده، ضریب عددی و رقمی آن نیز محدود و ناچیز به نظر نمی رسد که بتوان با اغماض و مسامحه از آن عبور کرد.

موضوع زمانی حساس تر می شود که اساساً بروز هرگونه نارسایی در تولید، حمل و حتی نگهداری تجهیزات پزشکی، احتمال اختلال در سیستم کارکرد آن را به میزان قابل توجهی تشدید می‌کند.

حسین کامیارانِ فتح، یکی از توزیع‌کنندگان اسبق تجهیزات پزشکی، در گفت و گو باخبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نقش بسیار تعیین کننده نحوه نگهداری و رعایت استانداردها در حمل و انبار این تجهیزات اظهار داشت: یکی از معضلات شایع و رایج در محصولات قاچاق به تقلبی بودن آن باز می‌گردد و به واقع توزیع محصولاتِ به اصطلاح فِیک، استوک یا غیر اصل از ایرادات و نارسایی های ملموس در محصولات و تولیدات قاچاق محسوب می شود، اما حساسیت در ارتباط با تجهیزات پزشکی به مراتب فراتر از اصل یا غیر اصل بودن یا تقلبی بودن ادوات این‌چنینی است.

وی افزود: در واقع یک دستگاه خاص پزشکی ممکن است، علی‌رغم لحاظ شدن تمامی استانداردهای لازم در مرحله تولید به دلیل برخی مشکلات ، سهل انگاری ها و فقدان استانداردها در نحوه نگهداری این ادوات، آن را مُستَعِدِ اختلال و نارسایی نماید.

آن‌چنان‌که در برخی از اخبار و گزارشات واصله قید و مصرح شده، متأسفانه بُردِ نفوذ تجهیزات پزشکی نیز عمیق شده و برخی از بیمارستان ها و مراکز دولتی و خصوصی با این چالش نگران کننده دست به گریبان هستند، معضلی که می تواند در برخی موارد و مواقع، هزینه آن با قربانی شدن جان و سلامت بیمار همراه شود.

شهرام مُصَفا، یکی از توزیع‌کنندگان تجهیزات پزشکی در استان البرز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به وجود فضایی مبهم و ناروشن در عرصه قاچاقِ ادوات و دستگاه های پزشکی ،عنوان کرد: ظاهراً آمار دقیق و روشنی از ضریب ریالی و ارزش محصولاتی که به‌صورت غیر مجاز و غیر قانونی وارد کشور می شوند در دسترس نیست و آنچه که به عنوان میزان ارزش قاچاق لوازم پزشکی مطرح می شود، عمدتاً به‌صورت تخمینی و بر مبنای شایدها، بایدها و گمانه زنی ها است.

وی افزود: اما بدون تردید این رقم و اعداد،کوچک و ناچیز نیست زیرا حاشیه امنیت قاچاق این محصولات به نسبت دیگر عرصه ها بالاتر است و از سوی دیگر سود آن نیز جذاب است که به تبع قاچاقچیان این حوزه، نمی توانند به سادگی از آن چشم پوشی کنند.

مصفا عنوان کرد:چندی پیش در رسانه ها به عدد 700 میلیون دلاری قاچاق تجهیزات پزشکی اشاره شده بود که فارغ از صحت و راستی آزمایی آن، انتظار می رود برای برخورد، مقابله و مهار این معضل، چاره اندیشی شود، زیرا موارد هر چند محدود و معدود این عارضه نیز می تواند با جان و سلامت متقاضی دریافت خدمات درمانی بازی کند.

این توزیع کننده تجهیزات و ادوات پزشکی گفت: همین فضای گنگ، مبهم، ناروشن و عدم وجود آماری دقیق (حداقل در سطح رسانه ها و مراجع اطلاع رسانی عمومی) در خصوص میزان و نحوه قاچاق و از سوی دیگر، جامعه هدف خاص و ویژه مشتریان اقلام و محصولات این‌چنینی ، مَزیدِ بر علت شده تا مبارزه و مهار این عارضه، با پیچیدگی های هر چه بیشتری همراه شود.

خرید آزادانه تجهیزات پزشکی، توسط بیمارستان ها و مراکز درمانی محدود و ممنوع شود

احمد همایونفر، از فروشندگان سابق تجهیزات پزشکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به ضرورت ساماندهی نظام عرضه، فروش و خرید تجهیزات پزشکی گفت: در شرایط موجود، باید ساز وکاری لحاظ شود که بواسطه آن امکان خرید آزادانه تجهیزات مذکور از سوی مراکز درمانی و بیمارستان ها به‌صورت کامل محدود و ممنوع شود و با خاطیان و متخلفانی که به این محدودیت تمکین نمی‌کنند، به شدید ترین نحو ممکن و مقتضی برخورد شود.

وی افزود: به اعتقاد بنده باید یک سازمان، ارگان و نهاد مشخص و تخصصی ، مسئولِ تهیه و خرید این محصولات شود و به اقتضای نیاز و درخواست بیمارستان ها و مراکز درمانی،نسبت به توزیع و عرضه آن اقدام نماید.

همایونفر عنوان کرد: خطر و تبعات و پیامدهای تجهیزات پزشکی غیر استاندارد بسیار بالا است و امکان دارد در ساده‌ترین و سطحی ترین موارد، تجهیزات غیراستانداردِ پزشکی مُسبب بروز مشکلات بسیاری شود.

این فروشنده سابق تجهیزات پزشکی در خاتمه یادآور شد:در چنین بستری و در شرایط فعلی، باید ساز و کاری اندیشده شود تا بر اساس آن خرید آزادانه تجهیزاتِ بیمارستان ها ممنوع شود و به تبع در این صورت می توان نظارت هدفمند، هوشمندانه و هر چه دقیق تری را برای کنترل و رصد ،عرضه و توزیع این محصولات، اقلام و تولیدات، اِعمال نمود که خروجی و توفیقات آن ، هم در ارتقای ضریب سلامت متقاضیان دریافت خدمات درمانی و هم کاهش چشمگیر و محسوس تجهیزات پزشکیِ قاچاق، ملموس خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: