کد خبر: ۱۰۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۶ - 08 July 2017
بانكداري ايراني - کاهش نرخ سود بانکی به سپرده گذاران مجددا به جنجال تبدیل شده و مخالفان و موافقان از طریق رسانه ها به انتقاد همدیگر پرداختند.
 بانكداري ايراني -  کاهش نرخ سود بانکی به سپرده گذاران مجددا به جنجال تبدیل شده و مخالفان و موافقان از طریق رسانه ها به انتقاد همدیگر پرداختند.  

به گزارش  بانكداري ايراني ،در حال نرخ سود بانکی برای یک سال ، 15 درصد بوده و برخی از کارشناسان معتقدند که  برای  روشن شدن موتور تولید  باید نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند . این در حال است که در حال حاضر تورم در حال افزایش با هدف 12 درصدی بوده و مسوولان باید بر نرخ تورم جدید تصمیم گیری کنند و از همه مهمتر اینکه نقدینگی در کشور به شدت در حال افزایش بودو کاهش نرخ سود بانکی سبب رها شدن این نقدینگی شده و ممکن است برای اقتصاد دردسر ساز شود . اما موضوعی که این کارشناسان در نظر نمی گیرند وضعیت نامناسب بانکهاست زیرا این بانکها توان اجرای دقیق سیاستهای بانک مرکزی نیستند . بر این اساس بانک های دولتی و خصوصی در یک رقابت نا صحیح بجای ورود در  کارهای اقتصادی و توسعه زیر ساخت های اقتصادی و حمایت از کارهای اقتصادی در پرداخت سود بانکی با یکدیگر رقابت می کنند  که منجر به مشکلاتی برای اقتصاد شده است . 

تیمور رحمانی یکی از کارشناسان اقصادی در این زمینه معتقد است که بانک مرکزی باید از زمان های حساس بانک‌ها در پرداخت تعهداتشان حمایت کند تا مجبور نشوند برای جذب سرمایه های عمومی زیر بار تعهد سود بیشتر بروند. رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران گفت: با نرخ سود بالا رشد اقتصادی نخواهیم داشت.

همچنین علی دیواندری ،  دبیر همایش سیاست های پولی و ارزی  معتقد است که بازارهای رقیب به عنوان دومین عامل عدم توفیق بانک ها برای کاهش نرخ سود عنوان کرد و بانک ها در صورت کاهش نرخ سود باعث می شوند تا سرمایه گذار سرمایه خود را از بانک خارج کند، لذا بانک ها برای آنکه به جریمه 34 درصدی بانک مرکزی دچار نشوند تا این لحظه نتوانسته اند نرخ سود بانکی را کاهش دهند. او با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی نیازمند زیرساخت هایی است که اگر اعمال نشود رانت ایجاد می کند، می افزاید که با توجه به اقتصاد سیستمی کشور بانک مرکزی نمی تواند همه امور را به تنهایی به کنترل خود درآورد زیرا مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم بدهند تا این کاهش نرخ سود بانکی عملیاتی شود.

سید بهاء الدین هاشمی  یکی از کارشناسان اقتصادی معتقد است که نرخ سود در اقتصاد ایران به یک مانع مهم برای اشتغال و تولید و یک عامل ثبات‌زدا برای نظام بانکی تبدیل شده است و در صورت عدم کاهش نرخ سود، ثبات فعلی اقتصاد هم لطمه خواهد دید بنابراین  6 راه برای کاهش سود وجو دارد و تا این مراحل انجام نشود سود کاهش نمی یابد .وی می گوید که باید سطح نظارت بانکی به‌گونه‌ای باشد که هیچ بانک و موسسه‌ای نتواند به هیچ نحوی نرخ سود بانکی را دور بزند و همچنین برای واردات، باید خط ریفاینانس ایجاد شود تا تقاضا برای ریال کاهش یابد. هاشمی به فارسگفت که  از طرف دیگر بانک مرکزی حدود 50 درصد سپرده‌ قانونی بانک‌ها را به بانک‌ها بازگرداند. دولت بدهی خود به پیمانکاران را بپردازد تا پیمانکاران هم بدهی‌‌شان را به بانک‌ها بدهند.

این کارشناس بانکی با اشاره به ضرورت تجدید نظر در ساختار سرمایه بانک‌ها، گفت: باید سرمایه و سهام بانک‌ها رقیق شود و سهامدارانی که عملکرد‌شان موجب بروز اختلال شده و می‌شود، کنار گذاشته شوند. حسینی هاشمی افزود: همچنین در نحوه انتخاب مدیران هم باید تجدیدنظر شود. افرادی که برای سمت مدیرعاملی و عضویت در هیات مدیره بانک‌ها و موسسات انتخاب می‌شوند باید دارای صلاحیت بوده و وابستگی به بانک مرکزی و دولت نداشته باشند، اما اغلب افرادی وابسته به بانک مرکزی و دولت هستند و این نوع انتخاب‌ها نظارت را بی‌اثر می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: