کد خبر: ۱۰۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۶ - 03 July 2017
کافی است عبارت «تکذیب کرد» را در اینترنت سرچ کنید تا با آواری از خبرسازی ‌ها و دروغ‌ پردازی‌های عجیب و غریب مواجه شوید.
 روزنامه ایران در گزارشی به بررسی منطق گفت وگوی رسانه‌ های تندرو با دولت و مردم پرداخت و آورد: ‌کافی است عبارت «تکذیب کرد» را در اینترنت سرچ کنید تا با آواری از خبرسازی ‌ها و دروغ‌ پردازی‌های عجیب و غریب مواجه شوید.

در گزیده ای از این مطلب می خوانیم: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اتهام تعهد دولت ایران به تحویل سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به امریکا را در برابر لغو تحریم‌های بانکی «اتهام کذب» خواند. وزیر نفت، برخی ابهامات مالی درباره پرونده صادرات گاز ایران به ترکیه را تشریح و برخی اخبار در مورد صادرات مجانی گاز ایران به ترکیه را تکذیب کرد. 

روابط عمومی وزارت امور خارجه بار دیگر در بیانیه‌ای خبر خرید خودروهای لوکس و قاچاق، توسط این وزارتخانه را تکذیب کرد. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، خرید هواپیمای مرجوعی بویینگ را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت کشور بازرسی حجاب کارمندان زن در ادارات را تکذیب کرد. وزارت بهداشت شیوع وبا در کشور را تکذیب کرد. معاون وزیر نفت افزایش واردات بنزین را تکذیب کرد. وزارت نفت تعطیلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تکذیب کرد. هیأت مدیره کارخانه تولید آهن «حدید» در گفت‌ و‌گو با رسانه‌ها تعطیلی این کارخانه را تکذیب کرد. 

توفیق همامی رئیس هیأت مدیره حدید، انگیزه این گونه خبرسازی ‌ها را القای حس یأس و نومیدی از دولت تدبیر و امید دانست. وزیر ورزش و جوانان شایعه ترک وزارتخانه را تکذیب کرد. وزیر اقتصاد و امور دارایی بدهی 700 هزار میلیارد تومانی دولت را تکذیب کرد و آن را نادرست دانست. وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه‌ای عضویت وزیر در هیأت مدیره شرکت‌های خصوصی را تکذیب کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور شناسایی معترضان در مراسم روز کارگر را تکذیب کرد.

در ادامه می خوانیم: بمبارانی از خبرهای دروغ و در پی آن تکذیب پشت تکذیب؛ این استراتژی مخالفان دولت برای ناامید کردن مردم و گرفتن وقت وزارتخانه‌ها برای صدور تکذیبیه است. پروژه‌ای که عملاً در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به شکست انجامید اما در بر همان پاشنه می‌چرخد. این اخبار اگرچه شامل هرچیزی می‌تواند باشد اما عمدتاً در دو زمینه پررنگ است؛ تعطیلی واحدهای تولیدی و تهی‌سازی 

** شخصیتی:
تعطیلی کارخانه روغن نباتی جهان، تعطیلی کارخانجات تولیدی و صنعتی شادیلون، تعطیلی کارخانه داروگر، تعطیلی کارخانه تراکتورسازی تبریز، تعطیلی کارخانه سیمان تهران، تعطیلی زاگرس خودرو و... که همه این‌ها بلافاصله تکذیب شده و همچنان تکذیب می‌شود و نیازی به یادآوری نیست که صدا و سیما در راستای سایت‌ها و رسانه‌هایی که دست به چنین خبرسازی‌هایی می‌زنند اخبار مربوط به تعطیلی را بخوبی پوشش می‌دهد اما تکذیب خبر را به هیچ وجه.

** تکذیب از تو...
صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی این دروغ پردازی ‌ها را «پس ‌لرزه ‌های انتخاب 24 میلیونی روحانی» می‌داند و به «ایران» می‌گوید: «آنها نسبت به آقای روحانی و رأی مردم بغض و کینه دارند و این کینه را می‌شود در بی‌احترامی به رئیس جمهوری در روز قدس هم دید.»

زیبا کلام انتخابات اخیر ریاست جمهوری را مانند «شوکی بزرگ به اصولگرایان» می‌داند و معتقد است این شایعه پراکنی ‌ها و دروغ ‌هایی که در رسانه ‌های تندرو منعکس می‌شود، نشان‌دهنده کینه آنها به رأی 24 میلیونی است: «آنها می‌خواهند بخشی از دولت را درگیر این تکذیب کردن‌های پیاپی کنند تا دولت از انجام کارهای مهم باز بماند.»

جهانبخش خانجانی فعال سیاسی معتقد است دولت باید برای جلوگیری از این شایعات «نهاد اطلاع‌رسانی خود را تقویت کند» تا از طریق آگاهی بخشی مستمر، مردم از این اخبار دور شوند. 

خانجانی در رابطه با جریان‌ هایی که او آنها را «جریان ‌های خطرناک» می‌نامد، به «ایران» می‌گوید: «در گذشته ما با اصولگرایانی طرف بودیم که به لحاظ فکری دیدگاه داشتند و رقابت و نقد منصفانه می‌کردند اما حالا بخشی از این جریان، کارهای خطرناکی انجام می‌دهد و از هیچ راهی برای دستیابی به قدرت دریغ نمی‌کند. یکی از این راه‌ها ایجاد شایعه و دروغ است تا از این طریق خودشان را مطرح کنند و بتوانند افکار عمومی را با خود همراه کنند. آنها می‌خواهند دولت را ناکارآمد نشان دهند.»

آذر منصوری عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌ و‌گو با «ایران» از دستور کار تندروها برای ایجاد فشار بر شخص روحانی می‌گوید. 

از منصوری می‌پرسیم دولت چطور می‌تواند جلوی این دروغ ‌پردازی‌ ها را بگیرد؟ منصوری هم مانند خانجانی از ایده قوی شدن نهاد اطلاع‌ رسانی دولت دفاع می‌کند و اینکه با قوی‌تر شدن نهاد اطلاع رسانی، دولت می‌تواند به جای درگیر شدن هر روزه با حجم اخبار نادرست، پیشگیری کند و زودتر مسائل را مستقیم و بدون سانسور در اختیار مردم قرار دهد: «وقتی اتهامی مطرح می‌شود، دولت باید تیم رسانه‌ای قوی و آماده‌ای برای تکذیب این اتهامات داشته باشد و خطی را که این طیف شکست خورده دنبال می‌کند، به مردم نشان دهد.» 

همه نشانه‌ها حاکی از آن است که 4 سالی سخت در انتظار دولت و مردم است؛ تولید شایعه، خبربافی، خبرسازی و درنهایت تلاش برای ناامید کردن. منتظر شلیک توپخانه‌ بنگاه‌های خبرسازی باشید. یک ساعت دیگر کارخانه ایران‌خودرو تعطیل می‌شود، وزارت خارجه قراردادی برای خروج 100 تن طلا به آلمان امضا می‌کند و یا ماهی‌های خزر به خاطر اهمال سازمان محیط زیست می‌میرند.

*منبع: روزنامه ایران، 1396.4.12
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: