کد خبر: ۱۰۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۶ - 01 July 2017
مدیرعامل بانک خاورمیانه در نشست تخصصی همایش سیاست های پولی وبانکی گفت:هر خارجی که به ایران پا می گذارد از زیاد بودن شعب بانک ها تعجب می کند.
مدیرعامل بانک خاورمیانه در نشست تخصصی همایش سیاست های پولی وبانکی گفت:هر خارجی که به ایران پا می گذارد از زیاد بودن شعب بانک ها تعجب می کند.

به گزارش ایرنا،صاحب نظران پولی و بانکی کشور معتقدند، سنگینی سهم مطالبات غیرجاری و مشکوک الوصول در ترازنامه بانک ها نرخ سود نظام بانکی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. 

این موضوع در نشست«رفتار ترازنامه نظام بانکی در خلق نقدینگی، نرخ سود و متغیرهای کلان اقتصادی» که روز شنبه در حاشیه بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی برگزار شد، مورد بحث صاحبنظران قرار گرفت.

پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه نیز در این نشست تخصصی گفت: یکی از مشکلات نظام بانکی دارایی های منجمد است که بازدهی ندارد و بانک ها از فعالیت اصلی خود که واسطه گری مالی به سرمایه گذاری و خرید دارایی روی آوردند.

وی افزود: هر خارجی که به ایران پا می گذارد از زیاد بودن شعب بانک ها تعجب می کند.

این صاحب نظر بانکی تاکید کرد: نسبت سایر دارایی ها به کل دارایی های سیستم بانکی حدود 30 درصد است. رقم دارایی های موهوم به همراه دارایی های منجمد و تسهیلات اعطایی بانک ها به 50 درصد دارایی های بانک ها در پایان بهمن پارسال می رسیم.

عقیلی کرمانی گفت: برای خارج کردن این دارایی ها از نظام بانکی غیرممکن است زیرا در کره جنوبی برای اصلاح نظام بانکی حدود 170 میلیارد دلار هزینه به دنبال داشت که اگر بخواهیم کار مشابهی بکنیم 150 تا 300 میلیارد دلار هزینه دارد تا 50 درصد ترازنامه بانک ها را پاک کنیم.

مدیرعامل بانک خاورمیانه تاکید کرد: اصلاح ساختار نظام بانکی را نمی توان در یک گام انجام داد زیرا نه ثروت آن را داریم و نه توجیه دارد.

وی گفت: 20 سال است که نرخ سود بانکی و تسهیلات بالای 25 درصد است و با وجود دستور بانک مرکزی پایین نمی آید.

وی تاکید کرد:با این شرایط یا بانک ها باید ورشکست شوند یا اینکه نرخ سود بانکی باید از نرخ تمام شده پول بالاتر باشد.

وی تاکید کرد: وقتی بانک مرکزی 34 درصد بابت مانده بدهی بانک ها به بانک مرکزی می گیرد، معلوم است که بانک ها نرخ های 24 تا 26 درصدی تسهیلات بگیرند.

عقیلی کرمانی تاکید کرد: باید بازار بدهی کارا ،برای شرکت ها علاوه بر اوراق دولتی ایجاد کنیم هرچند که باید اوراق دولتی هم متمرکز باشد نه اینکه هر شرکتی اجازه انتشار داشته باشد.

وی افزود: باید اجازه دهیم شرکت های بزرگ از بازار سرمایه تامین سرمایه کنند و شرکت ها با اعتبار دولت ها تامین هزینه کنند و در ان صورت می توان از معمایی که در آن گیر کرده ایم، خارج شویم.

عقیلی کرمانی گفت: چطور است که نرخ تورم به 10 درصد رسیده اما نرخ سود همچنان بالا مانده است.

وی تاکید کرد: وقتی ظرفیت های اقتصادی کشور استفاده نشده است، بنابراین الزاما ، افزایش نقدینگی منجر به افزایش نرخ تورم نخواهد شد اگر این نقدینگی جذب ظرفیت های کشور شود.
**60 درصد مطالبات بانک ها مشکوک الوصول است 

«اکبر کمیجانی» قائم مقام بانک مرکزی در این نشست گفت: همه دارایی های ثبت شده در ترازنامه بانک ها شاید از نظر حسابداری درآمد محسوب شود، اما به لحاظ اقتصادی فعال، مولد و درآمدزا نیست.

وی گفت: وقتی ترازنامه بانک ها را نگاه می کنیم مشاهده می کنیم که با ترازنامه توام با سلامت فاصله دارد.

وی افزود:همچنین با دارایی ها هم مشکلاتی داریم شاید بسیاری از این دارایی ها درآمدزا نباشند و به شکل مطالبات غیر جاری باشند،٦٠ درصد مطالبات مشکوک الوصول است و امیدی برای بازیافتی آنها وجود ندارد.

کمیجانی گفت: بخشی از این مطالبات از دولت است که در ترازنامه بانکها ثبت می شوند؛اما به دلیل ضیق مالی دولت که از گذشته به ارث رسیده قابل حصول نیست.

وی گفت: از دو دهه گذشته مطالبات دولت از نظام بانکی شکل گرفته است و کمتر توانسته بدهی را حاصل کند و اصل مطالبات و سود باز پرداخت نمی شود.

قائم مقام بانک مرکزی، با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی در جهت افزایش سرمایه بانکی می تواند طرف دارایی ترازنامه را بهبود دهد.

کمیجانی گفت: پتانسیل بالای نقدینگی داریم که اگر مدیریت نکنیم ممکن است به تورم تبدیل شود.

** در دنیا بانک های مرکزی مقررات سختگیرانه اعمال می کنند
علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این نشست تخصصی اظهار داشت: در همه جای دنیا بانک های مرکزی مقررات سخت گیرانه ای را برای ترازنامه های بانک ها وضع می کنند.
وی گفت: البته این مشکل منحصر به ایران نیست و در کشورهای مختلف با شدت و ضعفی وجود دارد و به همین دلیل است مقررات بال 3 در کشورها در دست اجراست.
افخمی درباره چرایی ایجاد دارایی های منجمد نظام بانکی اظهار داشت: بخشی از این مشکل از وضعیت اقتصاد کشور در سال های گذشته باز می گردد و اینگونه نیست که همه مشکلات ناشی از نظام بانکی باشد.

وی تاکید کرد: اکنون که بانک ها تامین کننده اصلی اقتصاد هستند، سوال این است که آیا اعتبارسنجی کافی برای مشتریان انجام می شود یا خیر.

افخمی گفت: باید انضباط مالی را در بنگاه های اقتصادی مورد توجه قرار دهیم. همین عدم رعایت نرخ سود و مسابقه ای که بین بانک ها و بنگاه ها ایجاد شده، وضعیت را به کشتی سوراخ نزدیک می کند که همه را غرق خواهد کرد.

وی، راهکار اصلی را اعمال شفافیت در فعالیت های اقتصادی، مدیریت ریسک و تطبیق با مقررات بین المللی دانست که باید در نظام بانکی و بنگاه های اقتصادی لحاظ شود.

محمد رضا شجاع الدین صاحبنظر در امور پولی و بانکی نیز در این نشست با بیان اینکه شاخص کیفیت سپرده ها از نسبت سپرده های دیداری به غیر دیداری حاصل می شود گفت:این یک نسبت اماری است و به لحاظ اماری باید عوامل موثر بر آن را دید.

وی عامل مهم نرخ سود بانکی را نرخ بالای سپرده های غیر دیداری دانست و گفت:اینکه این مهم را به کیفیت منتسب کنیم جای تردید است.

شجاع الدین گفت: تحولات در پرداخت الکترونیک که پیش آمده نیاز به سپرده های دیداری را کم می کند.

وی گفت در کسوت بانک مرکزی هزینه ٣٤ درصدی (نرخ تنبیهی)نباید نرخ سود بین بانکی تلقی شود .این مطلب را نباید به عنوان توجیه بالای سود و تنبیه کردن بانک مرکزی کاهش دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: