کد خبر: ۱۰۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - 13 June 2017
مساله اصلاح‌طلبان مساله به‌ کارگیری شخص اصلاح‌طلب نیست بلکه اجرای سیاست‌هایی است که می‌تواند با انسجام بیشتر خصوصا در حوزه مسائل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی پیش برود.
 روزنامه آرمان در گفت وگو با محمد کیانوش راد فعال سیاسی اصلاح ‌طلب می نویسد: مساله اصلاح‌طلبان مساله به‌ کارگیری شخص اصلاح‌طلب نیست بلکه اجرای سیاست‌هایی است که می‌تواند با انسجام بیشتر خصوصا در حوزه مسائل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی پیش برود.

در گزیده ای از این گفت وگو آمده است: روحانی برای دولت دوازدهم تشکیل کابینه خواهد داد. او نیک می‌داند که در گنجینه اصلاح‌طلبان مدیران شایسته‌ای حضور دارند که باید به نحو احسن از آنها استفاده شود. روحانی 4سال زمان دارد تا گره‌های بسته‌مانده در اقتصاد را باز کند.

** اصلاح‌طلبان در پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری نقش بسزایی داشتند. به نظر شما در کابینه دولت دوازدهم آقای روحانی اصلاح‌طلبان در سطوح مدیریتی ورود خواهند کرد یا همچنان صرفا از دولت حمایت می‌کنند؟

آقای روحانی تردیدی در حمایت جدی اصلاح‌طلبان در قالب ستاد‌های مختلف تبلیغاتی ندارد، چرا که این حمایت‌ها تاثیر شگرفی در پیروزی او داشتند. مساله اصلاح‌طلبان مساله به‌ کارگیری شخص اصلاح‌طلب نیست بلکه اجرای سیاست‌هایی است که می‌تواند با انسجام بیشتر خصوصا در حوزه مسائل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی پیش برود. طبیعی است که اصلاح‌طلبان با توجه به سابقه حضور موثر و مثبت خود در بدنه اجرایی دولت به عنوان بهترین کمک‌کنند‌گان به آقای روحانی می‌توانند برای اجرای برنامه‌ها به ایفای مسئولیت بپردازند. 

** دولت دوم آقای روحانی به‌زودی فعالیت خودش را آغاز می‌کند. با توجه به عملکرد دولتمردان یازدهم، چه پیشنهاداتی برای چینش کابینه دوازدهم دارید؟
تغییرات کابینه دوازدهم باید در چند وزارتخانه و به‌خصوص وزارتخانه‌های اقتصادی باشد که با معیشت مردم سروکار دارند. آقای روحانی باید در دولت دوازدهم حتما اهتمام ویژه‎ای به این مسائل داشته باشد.

** آقای عارف چندی قبل مطرح کردند که افراد و جریانات سیاسی پیشنهادات خود را برای تغییر در سازوکار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ارائه کنند. به نظر شما چه سازوکاری می‌تواند شورای عالی را به حد اعلایی برساند تا دیگر شاهد انتقاداتی به این شورا نباشیم؟
مهم‌ترین مشکلی که اکنون در شورای عالی سیاستگذاری وجود دارد وزن نامتقارن احزاب و گروه‌های سیاسی در این شوراست. این مساله نیز به سادگی قابل حل‌و‌فصل نخواهد بود، زیرا هرکدام از احزاب در مقام سخن مدعی عقبه بیشتری از نیروهای سیاسی در حزب خود هستند. تنها راهی که فعلا می‌بایستی همچنان با اندکی کاستی و به صورت کجدار و مریز پیگیری شود این است که باید به صورت قاطع مبنا را در شورای عالی سیاستگذاری حل و فصل کرد. به اعتقاد من بزرگان اصلاحات می‌توانند در مواقع حساس مشکل اختلافات درونی را مرتفع کنند.

** برخی معتقدند یکدستی شورای شهر پنجم و نبود صدای مخالف یا منتقد در این شورا موجب خواهد شد که انتقاد و مخالفت با عملکردهای شورا به حداقل برسد. به نظر شما این یکدست بودن شورا می‌تواند مشکلات شوراهای قبلی را در جهت هم‌افزایی با شهرداری برطرف کند؟
سیاست جبهه‌ای مبتنی بر اتحاد و تعامل می‌بایستی به عنوان یک سیاست استراتژیک دنبال شود. اتحاد با همفکران و تعامل با اصولگرایان معتدل کاری است که می‌بایستی همچنان در دستور کار برای ممانعت از افراطی‌گری قرار داشته باشد. اگر شورای عالی سیاستگذاری می‌توانست در لیستی که برای شورای شهر ارائه نمود از اصولگرایان معتدل نیز بهره جوید وضعیت متعادل‌تر و مناسب‌تری می‌توانستیم داشته باشیم. 

** به نظر شما شهردار آینده تهران باید چگونه فردی باشد تا بتواند کلانشهر تهران را به نحو مطلوب مدیریت کند؟
شهردار فرمانده شهر نیست. شهردار تدارکاتچی شهر و صرفا مسئول ساخت و ساز شهر نیست. کسی که در مقام شهردار تهران قرار می‌گیرد باید نگاه توسعه‌ای و درازمدت نسبت به تحولات جمعیتی، زیست‌محیطی، جغرافیایی و حتی اقتصادی نسبت به کلانشهری مانند تهران داشته باشد. شخصی که قصد دارد شهردار کلانشهر تهران شود باید دید مقایسه‌ای و تطبیقی در خصوص شهرهای جهان داشته باشد. شهردار صرفا مدیر روزمره شهری نیست. به این دلیل فردی باید به عنوان شهردار تهران انتخاب شود که از استقلال رأی و جایگاه شخصیتی و توان فهم معضلات شهری برخوردار باشد. 

** رئیس‌جمهور چگونه می‌تواند مطالبات مردم را پیگیری کند؟
دولت می‌بایستی اعتماد مردم را که با رأی خود نشان دادند حامی دولت و دیدگاه‌هایش هستند با مشارکت آنها در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی نشان دهد و در جهت خواست آنها حرکت ‌کند. دولت می‌بایستی مجموعه گروه‌های مردمی و تفکرات اقشار گوناگون اعم از دانشگاهیان، کارگران، معلمان، کسبه و سایر اقشار اجتماعی را به صورت سیستماتیک در تصمیم‌سازی‌هایی که می‌خواهد انجام دهد به مشارکت فراخواند. مشارکت مردم و حضور آنها در تصمیم‌سازی‌ها به صورت هدفمند می‌تواند حلقه وصلی میان دولت و توده‌های مردم باشد.

** از بحث شوراها که عبور کنیم، هفته گذشته کشور داغدار حوادث حملات کور تروریستی در مجلس و حرم امام شد. در این شرایط لزوم وحدت و همبستگی مردم و جریان‌های سیاسی تا چه اندازه حس می‌شود؟
در همه جای جهان در هنگام بروز حوادث تروریستی معمولا عکس‌العمل متحدی از درون کشور شنیده می‌شود. هنگامی که چنین حوادثی رخ می‌دهد باید صدایی واحد از سوی مسئولان کشور به خارج مخابره شود، طبیعی است که این حوادث مورد انزجار مسئولان کشور، احزاب سیاسی و حتی مردم عادی است که می‌بایستی به مراتب با انسجام و یکپارچگی بیشتری با چنین اتفاقاتی برخورد شود.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.3.23
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: