کد خبر: ۱۰۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - 11 June 2017
بازگشت سایه سنگین تورم دو رقمی بر جامعه نشان دهنده یک زنگ خطر جدی برای مسئولان است.
کارشناس نظام بانکداری گفت: بازگشت سایه سنگین تورم دو رقمی بر جامعه نشان دهنده یک زنگ خطر جدی برای مسئولان است.

بیژن عبدی کارشناس نظام بانکداری در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،درباره بازگشت تورم دو رقمی اظهار داشت: رسما اعلام شده که تورم در ماه گذشته دو رقمی بوده، علاوه بر این بحث تورم از آن دسته دعواهایی است که با عنوان سازی‌هایی که بر روی آن صورت می‌گیرد امکان مشخص کردن اوضاع جامعه بر اساس آن میسر نیست.

وی ادامه داد: از اول امسال هزینه سبد مصرف خانوار یعنی انواع گوشت (قرمز و مرغ)، برنج، حبوبات، پوشاک و مسکن بالغ بر 30 الی 40 درصد رشد داشته است.

این کارشناس نظام بانکداری افزود: همچنین امسال سفره ماه رمضان خانوار 60 درصد کوچک‌تر شده و این یعنی تورم از همان ابتدا تک رقمی نشده و به طور متوسط سالیانه 15 درصد تورم داشته‌ایم.

عبدی گفت: امسال نسبت به سال گذشته قیمت سبد هزینه خانوار که توسط بانک مرکزی اعلام شده به طور متوسط نزدیک به 40 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به آمارهای متفاوت و متناقض اعلام شده، افزود: تورم نیز به همین منوال است، چرا که باتغییر شاخص کالاهای آماری، تغییر سال پایه، تغییر وزن داده شده به کالاها و تغییر قیمت آن‌ها، نحوه محاسبه نرخ تورم تغییر می‌کند.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: هزینه سبد خانوار برای مردم ملموس تر است، حالا اگر این سبد ر ا با کالاهایی که مصرف  عمومی ندارند ترکیب کنید یا تعداد آنها را به 300 یا 400 رسانده، وزن داده و به آنها ضریب دهید، قیمت عمومی کاهش می‌یابد، اما مردم چیزی را لمس نمی‌کنند، دقیقا اتفاقی که این روزها شاهد آن هستیم.

عبدی تصریح کرد: بنابراین از همان ابتدا باید به آمار با تردید نگاه کنیم.

وی درباره دلایل افزایش تورم گفت: نقدینگی عظیم عمده‌ترین دلیل افزایش تورم است، به هر حال نزدیک به 1300 میلیارد تومان نقدینگی ایجاد شده، که در گوشه‌ای از بازار خود را نشان داده و به صورت قدرت خرید در طبقات مختلف جامعه ظهور و بروز می‌کند.

کارشناس نظام بانکداری ادامه داد:به ازای نقدینگی باید تولید صورت بگیرد تا از افزایش تورم جلوگیری کند که این امر اتفاق نیفتاده است.
 
عبدی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و مردم فقیرتر شده‌اند،ادامه داد: تداوم بیکای، ورشکستگی تولیدات داخلی و نبود برنامه‌های حمایتی دولت، همه به افزایش تورم  کمک می‌کند.


این کارشناس با اشاره به نقش دلار در افزایش تورم گفت: در آغاز دولت یازدهم  نرخ دلار 1200 تومان بود که اکنون این هزینه به 3200 تومان رسیده، گران شدن نرخ دلار، هزینه تمام شده همه دستگاه‌هایی که به نوعی به دلار وابسته هستند را افزایش داده و در نهایت تورم در جامعه ظاهر می‌شود.

وی بیان داشت: افزایش تورم، گرانی‌ها همچنان ادامه خواهد شد و تنها باید ببینم برنامه عملی دولت برای خروج از رکود چیست، اما هنوز هیچ برنامه‌ای ندیده‌ایم.

کارشناس نظام بانکداری تصریح کرد: دولت برای کنترل تورم، برنامه حمایتی برای افزایش تولید نداشته، هر روز بر شمار کارخانه‌های تعطیل شده افزوده می‌شود،  صنایع کوچک و متوسط همچنان رو به تعطیلی است، اینها برای جامعه هزینه دارد و بر میزان تورم می‌افزاید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: