کد خبر: ۱۰۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - 07 June 2017
قطر یک کشور مصرفی است بنابراین ایران می‌تواند هم در زمینه مواد غذایی و صنعتی و هم در زمینه توریسم درمانی با این کشور همکاری‌های خوب و پررونقی داشته باشد.
 روزنامه آرمان در گفت وگویی با حمید حسینی‌ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می نویسد: قطر یک کشور مصرفی است بنابراین ایران می‌تواند هم در زمینه مواد غذایی و صنعتی و هم در زمینه توریسم درمانی با این کشور همکاری‌های خوب و پررونقی داشته باشد.

در گزیده ای از این گفت وگو آمده است: به باور بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایران، تنش‌های به وجود آمده در منطقه خاورمیانه و قطع ارتباط دیپلماتیک قدرت‌های جهان عرب شامل عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی با کشور قطر می‌تواند یک فرصت استثنایی و بی نظیر برای اقتصاد ایران به وجود بیاورد. در این بین تولیدکنندگان داخلی تمایل و رغبت خود را برای صادرات مواد غذایی یا صنعتی اعلام کرده‌اند. البته شاید فرصت پیش‌آمده یک فرصت بلندمدت نباشد و ممکن است در آینده نزدیک مشکلات برطرف شود، بنابراین لازم است ایران از این فرصت طلایی بهره لازم را ببرد. حمید حسینی،‌ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: «قطر کشور ثروتمندی است و منابع مالی زیادی در اختیار دارد که می‌توان از آنها در زمینه فاینانس یا سرمایه‌گذاری در داخل ایران بهره برد.»

** برخی تجار و تولیدکنندگان ایرانی قطع ارتباط کشور‌های عربی با کشور قطر و تحریم آن را فرصتی بی نظیر و استثنایی برای اقتصاد ایران دانسته‌اند. نظر شما در این باره چیست؟
قطعا تمام کشور‌های همسایه می‌توانند فرصت خوبی را برای برقراری تبادلات تجاری و مراودات اقتصادی در اختیار کشور ما قرار دهند. مسائل اخیر منطقه خاورمیانه باعث شده دست ما از بازار‌های منطقه چون عربستان، قطر،‌ بحرین یا امارات کوتاه شود و روابط مستقیم ما با این کشور‌ها به حداقل برسد. قطر یک کشور کوچک با جمعیت 2.5میلیون نفری است،‌ اما واردات آن چیزی در حدود 25‌میلیارد دلار است؛ یعنی جمعیت آن نسبت به کشور ما بسیار کمتر است، ولی در حدود 50‌درصد ما در سال واردات انجام می‌دهد. در واقع قطر یک کشور مصرفی است و پروژه‌های وسیعی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین راه و ساختمان در دست اجرا دارد. بنابراین ایران می‌تواند هم در زمینه مواد غذایی و صنعتی و هم در زمینه توریسم درمانی با این کشور همکاری‌های خوب و پررونقی داشته باشد. توریسم درمانی یکی از حوزه‌هایی است که قطعا خواهد توانست تعداد زیادی از قطری‌ها را به سوی ایران روانه کند. در ضمن شرکت‌های پیمانکاری ایران نیز می‌توانند از این فرصت پیش‌آمده بیشترین استفاده را ببرند. قطر کشور ثروتمندی است و منابع مالی زیادی در اختیار دارد که می‌توان از آنها در زمینه فاینانس یا سرمایه‌گذاری در داخل ایران بهره برد.

** داشتن ارتباط جغرافیایی و فیزیکی با کشور همسایه شرط لازم است، اما کافی نیست و ما نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب از سوی مسئولان برای رفع مشکلات موجود هستیم تا فرصت پیش آمده به مانند بازار روسیه از دست نرود. فکر می‌کنید در این زمینه چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
به نظر می‌رسد توسعه روابط و برقراری مبادلات تجاری با کشور قطر بسیار سهل‌تر از کشور روسیه باشد، چرا که روابط با روسیه نیازمند زیرساخت‌هایی در زمینه‌های حمل و نقل،‌ گمرکی،‌ بانکی و... بود که هیچ‌کدام از آنها در آن مقطع زمانی فراهم نبود. هر چند در این مسیر تجار و بازرگانان ایرانی تلاش زیادی در راستای توسعه تبادلات و مراودات تجاری با روسیه انجام دادند، اما به موانع زیادی برخورد کردند و نتیجه‌ای حاصل نشد. در مقابل سالیان متمادی است که ایران با کشور‌های عربی وارد معامله و تجارت شده است و عمدتا روند برقراری ارتباط با آنها بسیار سهل‌تر است و موانع کمتری وجود دارد. بنابراین باتوجه به ارتباطات قدیمی که با کشور‌های عربی داشتیم، به سرعت می‌توان این روابط را احیا کرد و به نظر‌ نمی‌رسد که مشکلات یا چالش‌های جدی در این مسیر برای ایران وجود داشته باشد. 

** پیش از این، قطر در حوزه میادین مشترک پارس جنوبی علیه ایران با فرانسه و توتال به توافقاتی رسیده بود و امتیازاتی را به آنها داده بود. باوجود تحریم‌های جدید از سوی کشور‌های عربی، به عقیده شما تا چه اندازه این کشور در سیاست‌ها و استراتژی‌های خود علیه ایران بازنگری خواهد کرد؟

البته مشخص نیست قطع ارتباط دیپلماتیک قدرت‌های جهان عرب شامل عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی با کشور قطر به کجا برسد، اما اگر فرض کنیم مساله حل نشود و باقی بماند، قطعا ما می‌توانیم از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم و در زمینه‌هایی چون توسعه و گسترش میادین مشترک گازی و نفتی و تبادل اطلاعات همکاری‌های خوبی داشته باشیم. در مجموع در حوزه میادین مشترک گازی پارس جنوبی زمینه‌های همکاری وجود دارد و ایران و قطر باید بتوانند از تنش‌ها و روابط مخرب دوری کنند و ضمن اینکه ایران اجازه می‌دهد که قطر از قلمرو هوایی ما استفاده کند، طرف قطری هم باید این فرصت را بدهد که ما نیز از امتیازات و ظرفیت‌های موجود در این کشور نهایت استفاده را ببریم.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.3.17
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: