کد خبر: ۱۰۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - 29 May 2017
در حالی که سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات پیگیر تصویب تشدید تحریم های غیرهسته ای علیه ایران شده اند ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت و قراردادهای میلیاردی با ریاض منعقد کرد و از سیاست خارجی تنش زای سعودی در منطقه پشتیبانی و حمایت کرد.
 پایگاه خبری الف در یادداشتی نوشت: در حالی که سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات پیگیر تصویب تشدید تحریم های غیرهسته ای علیه ایران شده اند ترامپ در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت و قراردادهای میلیاردی با ریاض منعقد کرد و از سیاست خارجی تنش زای سعودی در منطقه پشتیبانی و حمایت کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز پنجشنبه طرحی را تصویب کرد که در صورت تصویب در سنا و ابلاغ از سوی ترامپ، تحریم های جدیدی علیه ایران در پی خواهد داشت. این طرح با 18 رأی مثبت در برابر 3 رأی منفی تصویب شد و مورد حمایت هر دو حزب بود.

تحریم های جدید، شدیدترین تحریم‌ها از زمان حصول برجام، در قالب طرح موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- 2017» می باشد. بنا به اخبار منتشر شده قرار بود همزمان با روی کار آمدن ترامپ، تحریم های گسترده ای در دستور کار کنگره قرار گیرد اما سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا و تهیه‌کننده اصلی این طرح در آن زمان اعلام کرد بدلیل درخواست اروپایی ها، رأی‌گیری درباره این طرح به دلیل آنکه ممکن است بر انتخابات ایران اثر بگذارد به تاخیر می‌افتد.

این طرح اگر چه در مراحل ابتدایی به سر می برد اما بدلیل حمایت هر دو حزب و سیاست خصمانه ترامپ، احتمال اینکه به قانون لازم الاجرا تبدیل شود بسیار بالا می باشد.

تحریم های جدید بر پایه بهانه‌هایی مانند تروریسم، حقوق بشر، مسائل منطقه ای و موشکی می باشد. خبرگزاری ها عنوان کرده اند که طرح جدید سناتورها در صورت تبدیل شدن به قانون، به طور کلی سه محور اصلی دارد: 1) تحریم‌های موشک بالستیک: که اشخاص دخیل در برنامه موشکی بالستیک ایران و کسانی که با آنها داد و ستد دارند را هدف تحریم قرار می‌دهد. 2) تحریم‌های جدید تروریسم: تحریم‌هایی مرتبط با تروریسم را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال می‌کند و به طور مشخص قوانینی علیه افرادی تدوین می‌کند که در حال حاضر به بهانه حمایت ادعایی ایران از «تروریسم» تحریم هستند. 3) اجرای تحریم تسلیحاتی: رییس‌جمهور امریکا را ملزم می‌سازد تا دارایی افراد و نهادهای درگیر در فعالیت‌های خاص مرتبط با تامین، فروش یا انتقال تسلیحات منع شده و مواد مرتبط به مقصد یا از مقصد ایران را توقیف کند. به طور مشخص، طرح خواستار اعمال تحریم علیه افرادی است که در فروش، تامین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران، نقش‌آفرین باشند.

تام یودال و جف مرکلی سناتورهای دموکرات و رند پال سناتور جمهوریخواه تنها سناتورها در کمیته روابط خارجی بودند که به طرح رأی مخالف دادند.

این طرح به صراحت حامل این پیام است که آمریکا نمی خواهد کشورهای جهان علی الخصوص اروپایی ها از فرصت برجام برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران بهره گیرند. همچنین نشان دهنده این موضوع است که آمریکایی ها به موثر بودن ابزار تحریم ها در قبال ایران آگاهی یافته اند. به عبارتی بهتر مقامات واشنگتن همیشه اذعان کرده اند که دلیل توافق هسته ای از سوی ایران، اثربخش بودن تحریم ها می باشد. از این رو در تلاش هستند در حوزه های دیگر مورد مناقشه با ایران بر اساس چنین الگویی رفتار کنند.

در این راستا است که استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اخیراً اعلام کرد: تحریم ها واقعا کار می کند و عامل آوردن ایران به پای میز مذاکره در آستانه توافق هسته ای بوده است.

او حتی عنوان کرد این وزارتخانه در حال تجدید نظر در مجوزهای اعطا شده به شرکت های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران است. منوچین که در کنگره سخن می گفت افزود: ما از هر ابزاری که در توانمان است برای افزایش تحریم های ایران، سوریه و کره شمالی جهت محافظت از جان شهروندان آمریکایی استفاده خواهیم کرد.

احتمال تشدید تنش های منطقه ای

گفتنی است همزمان با این اقدامات در آمریکا، ترامپ به عربستان سعودی و اسرائیل سفر می کند. این سفر در حالی صورت گرفت که تا قبل از به قدرت رسیدن، ترامپ منتقد جدی سیاست های ریاض بود. اما سعودی ها با دیپلماسی دلار و توافقات تسلیحاتی، آزادی عمل بیشتری برای مقابله با ایران و پیشبرد اهداف منطقه ای خود بدست آورده اند. به همین دلیل باید گفت پیرو این سفر انتظار می رود درگیری و نزاع در خاورمیانه افزایش یابد. اتفاقی که در حال حاضر در بحرین روی داده و احتمالاً در آینده ای نزدیک در یمن و کشورهای دیگر نیز روی خواهد داد.

با توجه به این شرایط باید گفت دولت آمریکا، متحدان و شرکای منطقه ای آن با توجه به نگرانی‌هایی که از افزایش نفوذ جبهه مقاومت و توان موشکی ایران دارند پیگیر هستند تا با اعمال تحریم های جدید و افزایش فشارهای منطقه ای، تهران را وادار به عقب نشینی و برجام های دیگری را تحمیل نمایند.
*منبع: پایگاه خبری الف/6 خرداد 96
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: