کد خبر: ۱۰۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 20 May 2017
بانكداري ايراني - بیمه سلامت یک طرح عمومی دولتی بوده که طبقه پایین جامعه را در می گیرد و طی چند سال اخیر توسط دولت و به مسئولیت سازمان خدمات درمانی اجرا شده و چندین میلیون تن از شهروندان را تحت پوشش قرارداده است.
بانكداري ايراني -  بیمه سلامت یک طرح عمومی دولتی بوده که طبقه پایین جامعه را در می گیرد و طی چند سال اخیر توسط دولت و به مسئولیت سازمان خدمات درمانی اجرا شده و چندین میلیون تن از شهروندان را تحت پوشش قرارداده است. 

به گزارش بانكداري ايراني ، توسعه نظام بیمه سلامت کشور یکی از مهمترین فرامین مورد تاکید در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه پنجم توسعه و از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران بود  که با تشکیل این سازمان، یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده آن نهاده شده تا زمینه تحقق اهداف بلندی چون عدالت محوری، ارتقاء سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، رفع همپوشانی بیمه‌ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور فراهم شود.

 در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ ، دولت یازدهم بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوبه‌ای گذراند که براساس آن ۴۸۰۰ میلیارد تومان به امر بیمه کردن افراد فاقد بیمه پایه سلامت، کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت و حفاظت و حمایت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند اختصاص می‌یافت. بر این اساس ، حدود ۱۵ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی درمان قرار دارند. بیش از ۹۰ درصد بیمه‌شدگان بیمه‌های تکمیلی از طبقات متوسط و حقوق‌بگیر هستند.

چندی پیش ، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تعداد بیمه شدگان بیمه سلامت در سطح کشور را تقریبا 40 میلیون نفر عنوان و تاکید کرد که در دولت یازدهم  قریب به 11 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده است.

 گفتنی است که  خدمات بیمه سلامت یا همان بیمه ایرانیان همان تعهدات بیمه خدمات درمانی و یا تامین اجتماعی را  داشته و تفاوت تعهدی ندارند. دولت به منظور ساماندهی به موقع سازمان بیمه سلامت و ایجاد زمینه‌های تسریع در تحقق اهداف این سازمان، با پیشنهاد اصلاح اساسنامه سازمان بیمه سلامت موافقت کرد.  

اهمیت بیمه سلامت در آنجاست که بدانیم که آمارها نشان می‌دهد که حدود 6 میلیون نفر در ایران بیمه پایه ندارند. از این میزان نزدیک به 2 میلیون نفر در این طرح ثبت نام کردند. بیمه نبودن این جمعیت که حدود 8 درصد جمعیت ایران هستند خطرات زیادی دارد. 

مهم‌ترین خطر این است که ممکن است هزینه گزاف درمان این افراد را به فقر مبتلا کند. وضع وقتی نزدیک به فاجعه است که بدانیم 85 درصد افرادی که بیمه ندارند بی‌بضاعت هستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: