کد خبر: ۱۰۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 11 May 2017
درحالی که قیمت برخی از محصولات کشاورزی در هفته‌های اخیر روند روبه رشدی داشته است، رئیس اتحادیه باغداران نبود الگوی کشت در تولید محصولات را یکی از دلایل عمده در نوسال قیمت محصولات کشاروزی می‌داند.
بانكداري ايراني - درحالی که قیمت برخی از محصولات کشاورزی در هفته‌های اخیر روند روبه رشدی داشته است، رئیس اتحادیه باغداران نبود الگوی کشت در تولید محصولات را یکی از دلایل عمده در نوسال قیمت محصولات کشاروزی می‌داند.

به گزارش میزان، در سال جدید صعودی شدن قیمت برخی از محصولات کشاورزی به‌ویژه گوجه فرنگی و سیب‌زمینی بسیار خبرساز بود و کاهش تولید این محصولات از جمله دلایل نوسانات اخیر بیان شد.

لازم به ذکر است که  قیمت گوجه فرنگی در سطح شهر در روزهای اخیر به بیش از 4 هزار تومان رسید و در برخی نقاط قیمت‌های بیش از 8 هزار تومان نیز به چشم می‌خورد و سیب‌زمینی با قیمت بالای 2 هزار تومان، خانوار را برای تهیه این اقلام با مشکلاتی روبرو کرد.

در همین راستا رئیس هئیت مدیره اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با میزان نوسان قیمت گوجه فرنگی را به دلیل مازاد تولید این محصول در سال گذشته عنوان کرد که همین قضیه انگیزه تولید این محصول را در بین کشاورزان کاسته و باعث کاهش تولید در سال جاری شده است.

وی با بیان اینکه در تولید محصولات کشاورزی هیچ الگوی کشت جامعی وجود ندارد خاطرنشان کرد: هرساله کشاورزان در تولید برخی از محصولات با مازاد تولید روبرو می‌شوند که این امر حاکی از آن است که برنامه‌ریزی جامعی در بحث کاشت محصولات کشاورزی وجود ندارد.

شادلو در ادامه افزود: برای برنامه‌ریزی در بخش تولید، ابتدا باید سطح زیرکشت محصولات و میزان تولید برای کشاورز مشخص شود تا کشاورز به طور تجربی به کشت محصول دست نزند.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه باغداران با بیان اینکه داشتن الگوی کشت در کشاورزی بازار محصولات و قیمت‌ها را کنترل می‌کند، گفت: درصورت تعیین سطح زیرکشت، مشکلی در راستای عرضه محصولات برای کشاورز رخ نمی‌دهد و کشاورزان نگران فروش محصول خود در فصل برداشت نخواهند بود.

وی افزود: باید مشکلات در بخش کشاورزی به‌طور ریشه‌ای حل شوند و رسیدگی مقطعی به بحران‌ها تنها مُسکنی برای رفع موقتی مشکلات خواهد بود.

شادلو در ادامه گفت: مشکلات در بخش کشاورزی تنها با حرف درست نمی‌شود و باید با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی وزارت‌خانه‌های مرتبط مشکلات را اساسی رفع کرد.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه باغداران در انتها خاطرنشان کرد: در صورتی که به مشکلات موجود در بخش کشاورزی و معیشت کشاورزان توجه کافی نشود، روز به روز از جمعیت روستاها کاسته شده و کشاورزی نیز به طبع آن از رونق اُفتاده و با عقب‌گرد روبرو خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: