کد خبر: ۱۰۱۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 07 May 2017
مسئول بسیج اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه مناظره سوم حرف نهایی را می‌زند، گفت: آخرین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حول مسائل اقتصادی برگزار خواهد شد و با توجه به اینکه اساسی‌ترین مشکل جامعه، فقر اقتصادی و مشکلات اقتصادی است، این مناظره حرف نهایی را خواهد زد.
دکتر محمد راضی‌جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به انحراف موضوع مناظره در دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مناظره روز 15 اردیبهشت که موضوع آن به مسائل سیاسی و فرهنگی اختصاص داشت، متأسفانه منجر به ارائه برنامه‌های سیاسی و فرهنگی کاندیداها نشد و بیشتر نامزدهای انتخاباتی به دفاع از عملکرد خود یا زیرسؤال بردن یا تضعیف طرف مقابل پرداختند.

وی تصریح کرد: مردم از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انتظار دارند که واقعیات را چه خوب یا بد، صادقانه بگویند؛ به نظر می‌رسد در مسائل اجرایی صداقت، حرف اول را می‌زند. اگر مسئولی نتواند مشکلات را حل کند یا از عهده حل تمام مشکلات بر نیاید، در صورت سخن گفتن صادقانه با مردم، بالاخره این درک سیاسی مردم است که موجب می‌شود کاندیدای اصلح را انتخاب کنند. یعنی مردم در این حد درک سیاسی دارند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: در مناظره دوم در حالی‌که از یک کاندیدا در خصوص برنامه‌های سیاسی و فرهنگی وی سؤال می‌شد، آن کاندیدا مسائل دیگری را مطرح می‌کرد. به نظر می‌رسد در کیفیت اجرای مناظره نامزدهای ریاست جمهوری مشکلات ساختاری وجود دارد. وظیفه مجری برنامه مناظره فقط قرعه‌کشی و مطرح کردن سؤالات و صدا زدن نامزدها نیست، بلکه مجری برنامه مهم، حساس و اثرگذاری مانند مناظره، باید زمانی که می‌بیند یک کاندیدا موضوعات نامربوط - به سؤالی که از وی پرسیده شد - را مطرح می‌کند، به کاندیدای مورد نظر تذکر دهد.

راضی جلالی ادامه داد: در مناظره روز جمعه زمانی‌که نظر آقای روحانی در رابطه با ساده‌زیستی هیأت دولت مورد سؤال قرار ‌گرفت، ایشان مبحث کاملاً متفاوتی را مطرح کرد و یا زمانی‌که از آقای قالیباف درباره برنامه‌های وی پرسیدند، مشکل فرزند یکی از وزرا را مطرح کرد؛ بنابراین مجری مناظره نتوانست برنامه را در راستای موضوع اصلی آن هدایت کند. البته شاید تمام این مسائل برنامه‌ریزی شده بود.

وی اظهار کرد: در این مناظره تنها فردی که پاسخ مرتبط و صحیح به سؤالات مطرح‌شده ارائه می‌داد و استدلال‌های قابل قبولی داشت، آقای میرسلیم بود؛ تا حدودی هم آقای رئیسی با همین منطق و استدلال در مناظره دیروز پیش رفتند، اما مشاهده کردیم که آقای جهانگیری از روی برگه و کاغذ سخن می‌گفت و مشخص بود که از قبل تعیین‌شده و برنامه‌ریزی‌ شده است. آقای روحانی هم یا پاسخ غیرمرتبط به سؤالات مطرح شده می‌دادند یا با لبخند تحقیرآمیز سخن می‌گفتند و آقای قالیباف هم به نظر عصبی می‌رسید.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که در این مناظره کارنامه جریان اصلاحات کارنامه قابل قبولی نبود، تصریح کرد: مناظره دوم به نفع جریان اصلاحات پیش نرفت و قطعا به نفع جریان راست پیش رفته است.‌ آقای رئیسی در این مناظره قابل قبول ظاهر شدند، اما تنها چیزی که جریان اصلاحات در این مناظره پیگیری می‌کرد، "رقیب‌هراسی" بود؛ یعنی مردم را از این موضوع می‌ترساندند که روی کار آمدن جریان رقیب در انتخابات 29 اردیبهشت به معنای بدبختی، عقب‌ماندگی، جنگ و تنش خواهد بود.

راضی جلالی ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر کشور با چنین وضعیتی مواجه است و از بیکاری و فقر اقتصادی رنج می‌برد، اما دولت به‌دنبال رقیب‌هراسی و ترساندن مردم از روی کار آمدن جناح رقیب است. آقای جهانگیری در این مناظره خطاب به جریان اصول‌گرا گفت که شما به‌دنبال تنش و جنگ هستید یا به دنبال صلح؟ مسلما این سخن درست و عاقلانه‌ای نیست و هیچ‌کس تنش و جنگ را نمی‌خواهد.

وی عنون کرد: آقای قالیباف در مناظره سعی در مطرح کردن اشکالات دولت داشت و درباره اهداف و برنامه‌های خود توضیح چندانی نداشت. نظرات آقای رئیسی درباره برجام کاملا بجا و منطقی بود و ضمن نقد شتاب و عجله دولت ایران در امضای توافق‌نامه برجام، گفتند که هر دولتی روی کار بیاید، باید ملزم به توافق‌نامه برجام باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: