کد خبر: ۱۰۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 26 April 2017
یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی در تجارت خارجی استوار است که بررسی عملکرد دولت یازدهم در این بخش حکایت از آن دارد که گام‌های بلندی برداشته شده است.
 بانكداري ايراني _ روزنامه ایران در گزارشی نوشت: یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی در تجارت خارجی استوار است که بررسی عملکرد دولت یازدهم در این بخش حکایت از آن دارد که گام‌های بلندی برداشته شده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: درحالی که در سال‌های 86 تا 91 برای مقابله مصنوعی با تورمی که به بالای 40 درصد رسیده بود، درآمدهای سرشار نفتی صرف واردات گسترده انواع اقلام مصرفی می‌شد و همین روند قدرت رقابت تولیدکننده‌های داخلی را از بین برد و سونامی تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها را رقم زد، از سال 92 ورق به نفع اقتصاد ملی برگشت.

در فاصله سال‌های 92 تا 95 با سیاست‌های مدیریت واردات، سرانجام برای نخستین بار در 62 سال گذشته تراز تجاری ایران مثبت شد، یعنی میزان صادرات غیرنفتی از واردات بیشتر شد. اکنون در آستانه چهارسالگی دولت تمام آمارهای رسمی داخلی و نهادهای معتبر بین‌المللی از بهبود چشمگیر شاخص‌های تجاری ایران خبر می‌دهد. دراین دوره ایران از یکی از بزرگترین بازارهای کالاهای بی‌کیفیت چینی به جایگاه قبلی خود در صادرات به قاره‌های اروپا و آفریقا نزدیک شده و رشد چند برابری داشته است.

** واردات اروپا از ایران 6.5 برابر شد
مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران در نخستین ماه سال‌جاری میلادی 171درصد رشد کرد و به 1.555 میلیارد یورو رسید. براساس گزارش پایگاه خبری کمیسیون اروپا مبادلات تجاری ایران و 28 کشور اروپایی در ژانویه 2017 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 171درصدی داشته است درحالی در ژانویه سال قبل تجارت دو طرف 572میلیون یورو اعلام شده بود. علاوه براین واردات اتحادیه اروپا از ایران در ژانویه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.5 برابر شده است. واردات اروپا از ایران که در ژانویه سال 2016 برابر با 120میلیون یورو گزارش شده بود در ژانویه امسال به 772 میلیون یورو افزایش یافته است. بر این اساس واردات اسپانیا از ایران در ژانویه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 برابر شده و به 115میلیون یورو رسیده است. واردات فرانسه نیز با افزایش 37برابری به 111میلیون یورو، واردات یونان با افزایش 42 برابری به 106 میلیون یورو، واردات ایتالیا با افزایش 8.5 برابری به 257میلیون یورو و واردات هلند با افزایش 17 برابری به 83 میلیون یورو رسیده است.

کل صادرات اروپا به ایران در ژانویه 2017 نیز با رشد 73 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 783 میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در ژانویه سال قبل 452 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود. بر اساس این گزارش صادرات آلمان به ایران در ژانویه 2017 با رشد 31 درصدی نسبت به مدت مشابه قبل مواجه شده و به 203 میلیون یورو رسیده است. صادرات بلژیک به ایران در همین ماه با رشد 2 برابری به 48 میلیون یورو رسیده، صادرات اسپانیا 3 برابر شده و به 38 میلیون یورو رسیده و صادرات فرانسه نیز با رشد 3.5 برابری به 147میلیون یورو بالغ شده است.

**افزایش 2 برابری صادرات ایران به 30کشور آفریقایی
البته اتحادیه اروپا تنها بازار صادراتی ایران نیست که دراین مدت با چنین رشدی همراه شده است چراکه در قاره آفریقا نیز میزان کالاهای صادراتی به این قاره دو برابر شده است. به گفته مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به 30کشور آفریقایی در سال گذشته 100درصد افزایش یافته است.
در مجموع 54 کشور آفریقایی وجود دارد که ایران با حدود 40 کشور از این تعداد دارای رابطه تجاری است. بنابر اظهارات فرزاد پیلتن در مورد بیشترین مواد صادراتی از ایران به کشورهای آفریقایی، شیرینی، شکلات، روغن‌های صنعتی، مواد پتروشیمی، قیر و مصالح ساختمانی از عمده موارد صادراتی ایران به کشورهای آفریقایی هستند.

**واردات کالای معدنی و صنایع معدنی نصف صادرات شد
ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در حالی سال گذشته به بیش از هفت میلیارد دلار رسید که زنجیره فولاد نیز شاهد رکورد شکنی صادرات شد و در سال 1395 شرکت‌های فولادی بیش از 6 میلیون و 600 هزار تن از تولیدات خود را روانه بازارهای هدف کردند. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد از فروردین تا پایان اسفند سال گذشته 57 میلیون و 648 هزار و 164 تن انواع محصولات معدنی شامل محصولات زنجیره فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان، سرب، روی، فلزات و سنگ‌های گرانبها، زغال سنگ و کک، انواع فرو، کروم، مولیبدن، تیتان، میکا، نیکل، آنتیموان، انواع سنگ و غیره به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار صادر شده است. میزان صادرات محصولات معدنی در سال 95 در مقایسه با سال 94، از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 38درصد و 17 درصد رشد داشته است. صادرات این بخش از اقتصاد، سهم 44درصدی از نظر وزنی و سهم 16 درصدی از نظر ارزشی از کل تجارت خارجی را به دست آورد. در سال گذشته بیش از 6.6 میلیون تن فولاد صادر شد که این رقم در تاریخ صادرات کشور بی‌سابقه بوده است. در بخش واردات، 5 میلیون و 892 هزار و 591 تن انواع محصولات معدنی به ارزش 3 میلیارد و 743 میلیون دلار وارد کشور شد که که در مقایسه با مدت مشابه سال 94 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 26 درصد و 17درصد کاهش نشان می‌دهد.

** 23 هزارمیلیارد ریال تسهیلات برای رونق صادرات
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 23 هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود کم ازمحل صندوق توسعه صادرات برای رونق تولید و صادرات در نظر گرفته شده است. محمد رضا نعمت‌زاده دوشنبه شب در نشست با فعالان تولید و اشتغال لرستان افزود: هدف اصلی دولت رونق تولید و ارتقای رتبه کسب و کار در کشور است. وی نرخ بالای سود بانکی را مشکل بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور دانست و گفت: این معضل باعث تعطیلی یا نیمه فعال شدن برخی از واحدهای صنعتی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عملکرد بانک‌ها را نباید به حساب دولت گذاشت، افزود: شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی را 18 درصد تعیین کرد ولی بانک‌ها نرخ‌ها را به نحوی محاسبه می‌کنند که سود تسهیلات بالا‌تر از 25 درصد و تخلف است. وی اظهار کرد: برخی از کارخانجات نیز در اثر تحریم‌ها تعطیل شدند که در حال راه‌اندازی و فعالیت مجدد هستند.

**ارتقای رتبه شاخص تجارت ایران در سال 2017
بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد شاخص تجارت فرامرزی ایران در سال 2017 بهبود یافته است‌. بهبود شاخص تجارت ایران در آخرین گزارش بانک جهانی درباره بهبود فضای کسب و کار اعلام شد که بر اساس آن، ایران روند صادرات و واردات را با بهبود و گسترش خدمات ارائه شده از طریق پنجره واحد آسان‌تر ساخته است. گزارش بانک جهانی از بهبود فضای کسب و کار بر اساس 10 شاخص کوچکتر بررسی شده است که یکی از آنها به شاخص تجارت فرامرزی اختصاص دارد.

تازه‌ترین گزارش بانک جهانی در خصوص شاخص عملکرد لجستیک نیز نشان می‌دهد رتبه ایران در این شاخص بین‌المللی 23 پله صعود کرده است. این نخستین باری است که روند نزولی رتبه ایران در رتبه‌بندی لجستیک کشور متوقف شده و شاهد صعود قابل توجهی در بهبود عملکرد لجستیکی ایران هستیم.

با توجه به اینکه ایران در زیر شاخص کارایی فرآیندهای ترخیص کالا نظیر سرعت، سادگی و قابل پیش‌بینی بودن تشریفات اداری مثل فرآیندهای گمرکی 23 پله صعود داشته، می‌تواند نشانگر موفقیت‌آمیز بودن اجرای پنجره واحد تجاری باشد.

*منبع:روزنامه ایران،1396،2،6
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: