کد خبر: ۱۰۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 21 April 2017
بانكداري ايراني -بانکها در سال 95 شرایط سخت و پیجیده ای را پشت سر گذاشته اند تا جایی که می توان گفت از سال 95 به عنوان یکی از بدترین سال تاریخ بانکداری ایران یاد خواهد شد.
 بانكداري ايراني -بانکها در سال 95 شرایط سخت و پیجیده ای را پشت سر گذاشته اند تا جایی که می توان گفت از  سال 95 به عنوان  یکی از بدترین سال تاریخ بانکداری ایران  یاد خواهد شد. 

به گزارش  بانكداري ايراني ،  بانکها در سال های اخیر که رکود اقتصادی عمیق شده   وظیفه تسهیلات دهی ، حمایت از کسب و کارهای کوچک ، جلوگیری از خروج منابع و چندین وظایف دیگر را بر عهده داشتند اما بدون  توجه به مسولیتهای آنها سخت گیری هایی  به آنها روا داشته اند  که عرصه را برای فعالیت بانکداری تنگ تر کرد. 

اصرار بانک مرکزی بر تغییر نحوه گزارش دهی بانکها در زمان کوتاه ، وضع را برای بانکها چنان پیچیده کرد که هر روز زمزمه  ورشکستگی یکی  دو تا بانک در فضای مجازی به گوش می رسد.
 
بر اساس این گزارش، ذخیره گیری مطالبات و محاسبه ریسک و کنترل آن اصرار بانک مرکزی است اما بانک ها در قبال این اصرار معتقدند که این تغییر نیاز به زمان دارد و اینکه بانک مرکزی در کوتاه ترین زمان خواستار آن باشد کمی غیر منطقی به نظر رسید. اما درنهایت این اتفاق سبب زیان ده شدن چند بانک شده که تاثیر آن بر بازار سرمایه نیز عمیق بود. 

براین اساس اغلب بانکهای سود ده سال های گذشته در سال 95 با زیان چندهزار میلیارد تومانی روبرو شده اند که جبران آن زمانبر خواهد بود اما بانک مرکزی از درخواست خود عقب نشینی نکرده و همچنان اصراردارد که این رویه تداوم پیدا کند. 

از دیگر موارد که در سال 95 عرصه را بر بانکداران تنگ کرد موضوع  حقوق نجومی بود که چند مدیر عامل  بانک را مجبور به استعفا و حتی برخی را  روانه زندان کرد . این مساله هرچند که جناحی و سیاسی بود اما طبعات بدی را برای صنعت بانکداری رقم زد تا جایی که اعتماد عمومی را  تا حدودی نسبت به صنعت بانکداری خدشه دارد کرد . 

اما از رخدادهای مثبت در سال 95 برای صنعت بانکداری ، می توان از  راه اندازی کارگزاری ها در سطح بین المللی و انجام مراودات بین المللی بود . در گذشته یکی از سود آورترین بخش برای بانکها مبادلات ارزی  بود که به دلیل تحریم ها  این سود کاهش پیدا کرده بود و حتی در برخی بانکها به صفر رسیده بود اما بعد از اجرایی شدن برجام شاهد رونق نسبی در این حوزه هستیم و با تداوم این روند در سال 96 احتمالا  شرایط به مراتب برای این صنعت بهتر خواهد شد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: