کد خبر: ۹۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - 15 April 2017
اصولگرایان توسط رسانه های خود در جامعه بذر ناامیدی می پاشند و مردم را مایوس می کنند و با سیاه‌نمایی‌هایی که اصولگرایان با نیت نقد روحانی انجام می دهند، کل مجموعه نظام متضرر خواهد شد.
 روزنامه قانون در گفت وگو با اسماعیل شجاعی به بررسی روند فعالیت نامزدهای انتخاباتی 96 پرداخت و به نقل از وی نوشت: اصولگرایان توسط رسانه های خود در جامعه بذر ناامیدی می پاشند و مردم را مایوس می کنند و با سیاه‌نمایی‌هایی که اصولگرایان با نیت نقد روحانی انجام می دهند، کل مجموعه نظام متضرر خواهد شد.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: همزمان با ثبت نام حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، همه اخبار ضد و نقیض در خصوص عدم حضور او در انتخابات پیش رو پایان یافت. با حضور روحانی و رییسی در وزارت کشور و ثبت نام آن ها برای کاندیداتوری در انتخابات، تنور رقابت در فاصله زمانی سی و پنج روز مانده به انتخابات داغ‌تر شد. برای تحلیل روند فعالیت‌های انتخاباتی‌کاندیداها و در مورد آخرین تغییر و تحولات پیش‌آمده در عرصه سیاسی کشور و فعالیت جناح‌های مختلف به سراغ اسماعیل شجاعی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه رفتیم که مشروح گفت وگوی «قانون» با این فعال سیاسی را در ادامه می خوانید.

**روحانی با تمام تردید و اظهارات ضد و نقیض در نهایت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد تحلیل شما از این رویداد چیست؟
همان گونه که پیش بینی می شد آقای روحانی برای حضور در دوره دوم انتخابات وارد صحنه شدند. روحانی عملکرد روشن و قابل دفاعی داشته است. در دولت قبل فضای فرهنگی و اجتماعی کشور که به سمت محدودیت‌های عجیب و غریب در حال حرکت بود اما روحانی تلاش کرد کشور به فضای باز و با نشاط تبدیل شود. در عرصه سیاست خارجه ایران به عنوان یکی از قدرت های مهم منطقه خاورمیانه با تحریم های گسترده روبه‌رو شد و کشور به شدت محدود شده بود اما در دولت روحانی این تحریم ها نیز لغو شد. 

در دولت گذشته اقتصاد در وضعیت بحرانی قرار داشت و نرخ رشد اقتصادی منفی شد و کشور در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته بود و تورم به سمت 45 درصد در حال حرکت بود که در صورت تداوم، تورم سه رقمی را در کشور شاهد می بودیم اما با روی کار آمدن روحانی، این سیر صعودی تورم کاسته و امروز نرخ تورم تک رقمی را شاهد هستیم .بنابراین طرفداران روحانی و بیشتر مردم خواستار تدوام دولت او به عنوان رییس‌جمهور هستند.

**تحلیل شما از آخرین وضعیت جناح رقیب روحانی چیست؟ 
گروه‌های رقیب روحانی با یک تشتت آرا روبه رو هستند و تا این لحظه کاندیدای واحد ندارند. اگر آن‌ها بتوانند به یک کاندیدای واحد برسند همین موضوع فضا را به سمت دو قطبی پیش می‌برد که البته ممکن است این دو قطبی فضای مثبتی نباشد. زیرا در حالتی که دو قطبی به وجود می آید، ممکن است برخی از افرادجامعه احساس شکست کنند در حالی که انتخابات، فضایی برای پیروزی همه ملت و نظام است. اصولگرایان در حال حاضر دچار یک پارادوکس شده‌اند. 

اگر با چند کاندیدا وارد عرصه انتخابات شوند به طور حتم شکست خواهند خورد و از طرفی اگر با کاندیدای واحد وارد عرصه رقابت شوند، یک فضای دو قطبی در کشور پدید می آید که باز نیز منجر به شکست خوردن آن‌ها خواهد شد. حضور آقای رئیسی فضای انتخابات را دوقطبی می‌کند اما در فضای دو قطبی مهم‌ترین مساله ای که با خود به همراه خواهد داشت این است که جامعه را به سمت حداکثر مشارکت سوق می دهد و این به نفع دکتر روحانی است، اما همان‌گونه که قبل نیز گفتم، در فضای دو قطبی ممکن است بخشی از جامعه احساس شکست کنند و همین موضوع موجب به وجود آمدن تنش شود.

**این روزها اصولگرایان به جای ارائه راهکار و برنامه های خود برای انتخابات آینده و شیوه ارائه دولت، دست به تخریب روحانی می زنند، دلیل این موضوع چیست؟
مردم باید به یک شعار و حرف روشن رای دهند. حرف و شعار روشن اصولگرایان به غیر از تخریب روحانی برای مردم چیست؟ اصولگرایان با جنگ و دشمنی با همسایه‌ها و کل دنیا یا محدود شدن فضای فرهنگی و بستن رسانه‌های مجازی چگونه می خواهند آرای مردم را به سمت خود جذب کنند. باید دید حرف آن ها چیست. روحانی می گوید باید فشارهای نهادهایی که نباید در اقتصاد دخالت کنند کم شود، اقتصاد کشور به سمت شفافیت حرکت کند و مردم اقتصاد را اداره کنند نه نهادهای شبه دولتی.

انتقاد از روحانی اگر انتقاد صحیح و عادلانه ای باشد نیز باید در چار چوب مقایسه دستاورد های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی دولت احمدی نژاد با دولت روحانی باشد. روحانی حرف روشنی دارد و با عقلانیت و تدبیر می خواهد کشور در سطح منطقه موثر باشد نه منزوی! او می‌خواهد فضا برای فعالیت جوانان رو به بهبودی برود. البته اصولگرایان توسط رسانه های خود در جامعه بذر ناامیدی می پاشند و مردم را مایوس می کنند و با سیاه‌نمایی‌هایی که اصولگرایان با نیت نقد روحانی انجام می دهند، کل مجموعه نظام متضرر خواهد شد. جامعه ما نیازمند امید است و روحانی در سبدش امید وجود دارد؛ امید به حاکمیت مردم، امید به اجرای قانون و امید به حاکم شدن حقوق شهروندی!

**حضور و ثبت نام احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری را با توجه به اظهارات وی مبنی بر عدم حضور در این عرصه، چگونه ارزیابی می کنید؟
مجموعه نظام، رفتارهای غیر قابل پیش بینی احمدی‌نژاد را نمی پسندد و از طرفی او دستاورد مناسبی در زمان مدیریت خود نداشته است. نزدیکان احمدی نژاد چگونه می خواهند فاجعه هشت ساله ای که او برای کشور به وجود آورده را توجیه کنند. فسادی که احمدی نژاد در سیستم کشور حاکم کرد و چندین دهه عقب گرد کشور در دوران مدیریت او تنها بخشی از ناکارآمدی و عدم صلاحیت او برای ریاست جمهوری است. احمدی نژاد بی انضباطی و به‌هم ریختگی در نظام تصمیم گیری را در کشور رواج داد. تنها حرف راست احمدی نژاد این بود که کارها و اقداماتش به راحتی قابل تغییر نیست زیرا برای خروج از فاجعه ای که به بار آورده سال ها زمان لازم است.

**تحلیل شما از دو قطبی احتمالی پیش آمده در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ 
تایید صلاحیت احمدی نژاد را باید منتفی دانست، زیرا بیش از اینکه او از سمت طرفداران روحانی تحت فشار باشد از سمت اصولگرایان دچار مساله است.

**یکی از موضوعاتی که در میان اصلاح طلبان مطرح شد، بحث کاندیدای پوششی برای روحانی بود، نتیجه این موضوع چه شد؟ 
موضوع کاندیدای پوششی زیاد مورد توجه نیست اما اگر قرار باشد فردی را به عنوان کاندیدای پوششی تعیین کنند بهتر است این فرد توسط شخص رییس جمهور به جامعه معرفی شود.

**حضور حجت الاسلام رییسی را در انتخابات پیش رو به چه شکل ارزیابی می کنید؟
مردم رئیسی را به خوبی می شناسند و سوابق او را می‌دانند. مردم بعد از چهار دهه مشارکت جدی و با سنگین و سبک کردن اوضاع می دانند چه فردی و با چه ویژگی‌هایی برای ریاست جمهوری مناسب است و مردم به دنبال مدیران اجرایی خوش سابقه هستند و به دنبال بازجو، بازپرس و رییس بازرسی یا سرهنگ ها نخواهند رفت.

**یکی از نقاط ضعفی که به کابینه روحانی وارد است سن بالای وزرای وی است، روحانی برای دولت آینده خود در مورد رفع این نقیصه و استفاده از جوانان چه برنامه ای دارد؟ 
روحانی نقطه نظرات جدی در خصوص استفاده از جوانان و همچنین برنامه دقیق و جامعی در همین خصوص دارد و به زودی سازمان جوانان را احیا خواهد کرد. اما نباید فراموش کرد در بحران هشت ساله ای که کشور در آن قرار گرفته بود فضا به گونه ای نبود که جوانان بتوانند این بحران را حل و فصل کنند و زمین ناهموار را به یک زمین هموار تبدیل کنند. جوانان می توانند در یک زمین هموار و در آرامش به کسب تجربه و خلاقیت بپردازند و در فضای بحرانی باید از چهره های با تجربه و با سابقه بهره گرفت و این امر، خود نشان از تدبیر روحانی بود.

*منبع: روزنامه قانون، 1396.1.26 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: