کد خبر: ۹۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - 09 April 2017
در جمع اصلاح ‌طلبان تنها نکته ‌ای که همچنان در مورد آن ابهام وجود دارد، سیاست معرفی کردن یا نکردن کاندیدای پوششی برای روحانی است. پیش از این خبرها حاکی از این بود که شورای سیاستگذاری اصلاح ‌طلبان برای تاکتیک و انتخاب کاندیدای پوششی در انتظار مشخص شدن وضعیت اصولگراهاست.
روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: در جمع اصلاح ‌طلبان تنها نکته ‌ای که همچنان در مورد آن ابهام وجود دارد، سیاست معرفی کردن یا نکردن کاندیدای پوششی برای روحانی است. پیش از این خبرها حاکی از این بود که شورای سیاستگذاری اصلاح ‌طلبان برای تاکتیک و انتخاب کاندیدای پوششی در انتظار مشخص شدن وضعیت اصولگراهاست.

در ادامه این گزارش که به قلم بهاران آزادی منتشر شد، آمده است: اصولگرایان برای حضور در انتخابات ریاست ‌جمهوری 96 و جبران شکست ‌های پیشین خود به هر سختی توانستند تکلیف خود را روشن کنند؛ 5 کاندیدا از سوی جمنا به میدان خواهد آمد و البته میرسلیم و جلیلی که از حمایت این جبهه برخوردار نیستند، بناست با رویکردی مستقل و با حمایت حامیان خود به انتخابات ورود کنند و مردان دولت بهار هرکدام به نحوی چه در قالب جبهه مردمی نیروهای انقلاب و چه در قالب ائتلافی جدید به میدان خواهند آمد.

به نظر می ‌رسد که از میان کاندیداهای جمنا، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی قرار است نقش کاندیدای اصلی را بازی کند و دیگران هم کاندیدای پوششی باشند که در مناظرات انتخاباتی در مقابل ائتلاف دو جریان اصلاح‌ طلبی و اعتدالگرایی قد علم کنند. اصولگرایان اگرچه در حسرت وحدت و ائتلاف ماندند اما با تاکتیک‌ هایی خود را به انتخابات ریاست ‌جمهوری رساندند. در جمع اصلاح ‌طلبان ماجرا مدت ‌هاست که با تاکید بر حمایت این جریان از کاندیداتوری حسن روحانی روشن شده است و تنها نکته ‌ای که همچنان در مورد آن ابهام وجود دارد، سیاست معرفی کردن یا نکردن کاندیدای پوششی برای روحانی است. تنها دو روز تا آغاز ثبت ‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌ جمهوری زمان باقی مانده و این جناح به رغم حمایت صد در صد از حسن روحانی به عنوان کاندیدای واحد در خصوص حضور یا عدم حضور کاندیدای درسایه سکوت اختیار کرده است. پیش از این خبرها حاکی از این بود که شورای سیاستگذاری اصلاح ‌طلبان برای تاکتیک و انتخاب کاندیدای پوششی در انتظار مشخص شدن وضعیت اصولگراهاست. حالا اما با وجود تصمیم نهایی اصولگرایان در روز پنجشنبه، اصلاح ‌طلبان چه برنامه‌ای در دستور کار دارند؟ اگر بناست کاندیدایی در سایه معرفی شود، باید چه ویژگی‌ هایی را دارا باشد؟ 

تایید صلاحیت قطعی با وجود تجربه ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌ طلبان، تعهد کناره‌ گیری در مرحله آخر تبلیغات، پشتیبانی در مناظره‌ ها. آیا اصلاح‌ طلبان در صورت معرفی کاندیدای پوششی از این طریق به دنبال معرفی و مطرح کردن کاندیدای اصلی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خواهند بود؟ تکلیف کاندیدای پوششی اصلاح‌ طلبان مشخص نیست
علی صوفی، عضو پیشین شورای سیاستگذاری اصلاح ‌طلبان درخصوص وجود کاندیدای سایه اصلاح‌ طلب در انتخابات 96 گفت: اگرچه بنا بود با هماهنگی حسن روحانی کاندیدای سایه مشخص شود، اما حتی نمی ‌دانیم که آقای روحانی اساسا قائل به کاندیدای سایه باشد یا خیر. به گفته صوفی، حضور یا عدم حضور کاندیدای پوششی در میان اصلاح ‌طلبان کماکان در ابهام است و حتی دیدار هیات رئیسه شورایعالی با رئیس‌ جمهوری کشور نیز به جمع بندی موردنظر نرسید و نهایت این مهم به رئیس دولت یازدهم سپرده شد. این فعال سیاسی اصلاح‌ طلب ضمن تشریح دیدگاه‌ های موجود در این خصوص، معتقد است که به رغم حمایت صددرصدی این جریان از رئیس‌ جمهوری مستقر، اما بحث کاندیدای پوششی به چالشی اساسی در میان اصلاح‌ طلبان بدل شده است: برخی براین باورند که وجود کاندیدای سایه به سبد رای حسن روحانی آسیب جدی خواهد زد و در مقابل هستند سیاسیونی که برعکس وجود تعداد زیاد نامزدهای پوششی را فرصتی در انتخابات پیش رو می‌پندارند. صوفی، فعال سیاسی اصلاح ‌طلب ادامه داد: به نظر می ‌رسید که این بحث در میان اصلاح ‌طلبان به جمع‌ بندی رسیده باشد، لیکن پس از نشست مشترک هیات رئیسه شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌ طلبان با حسن روحانی شرایط تغییر و اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌ بریم و تصمیم نهایی به عهده حسن روحانی است. 

وی در پاسخ به اینکه برای انتخاب کاندیدای پوششی، چه معیارهایی موردنظر است،گفت: شورای سیاستگذاری اصلاح ‌طلبان این مسئله را مشخص می‌ کند و من در جریان معیار و ملاک‌ ها نیستم و حتی معلوم نیست که چه افرادی بناست نام‌ نویسی کنند اما صداوسیمای جمهوری اسلامی اخیرا افرادی همچون اسحاق جهانگیری، مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، مصطفی کواکبیان و علی مطهری را به عنوان کاندیدای پوششی اصلاح ‌طلبی اعلام کرده که به معنای صحت ماجرا نخواهد بود و مشخص نیست چه کسانی قصد کاندیداتوری داشته باشند و البته دولت هم پیشتر اعلام کرده بود که از هیات دولت هیچ کسی کاندیدا نخواهد شد و تمامی اعضای کابینه تمام قد از حسن روحانی حمایت خواهند کرد. صوفی در پاسخ به این سوال که وجود کاندیدای پوششی می ‌تواند فرصت اصلاح ‌طلبان برای معرفی کاندیدای ریاست ‌جمهوری 1400 به مردم باشد؟ خاطرنشان کرد: البته. چهره‌ هایی که اکنون مطرح می ‌شوند با این دیدگاه که بناست بعد از اتمام دوران تبلیغات کناره‌ گیری کنند، قادر هستند در این فرصت پیش آمده خود را به مردم معرفی کرده و از برنامه‌ های تبلیغاتی و مناظره‌ ها استفاده کنند. شورای نگهبان نیز با بررسی صلاحیت‌ ها و تایید صلاحیت این افراد به درک بهتر مردم کمک خواهد کرد.

** اصلاح ‌طلبان گنجینه ‌ای از ظرفیت ‌های غنی هستند
حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌ طلب درباره اینکه اصولگرایان حالا دیگر تکلیف خود برای حضور در انتخابات آتی را مشخص کرده‌اند، گفت: تصمیم روز پنجشنبه جمنا، قدم موثری در جهت ساماندهی بهتر آرایش سیاسی انتخابات ریاست‌ جمهوری دوره دوازدهم بود و با این تصمیم مجموعه ظرفیت ‌های جریان اصولگرا به استثنا درصد ناچیزی از این مجموعه فکری، به کاندیدای اصلح خود یعنی ابراهیم رئیسی رسیدند. براین اساس و با توجه به تصمیمی که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌ طلبان از پیش گرفتند، پیش ‌بینی می ‌کنم که انتخابات ریاست ‌جمهوری 96، صحنه بسیار جدی و باشکوه و برخوردار از کاندیدای حداکثری دو جریان سیاسی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح‌ طلبان خواهد بود. به اعتقاد رسولی، جدی بودن صحنه انتخابات به افزایش مشارکت مردم و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی خواهد شد که نتایج آن صرف نظر از ابعاد سیاسی، برای نظام جمهوری اسلامی مفید است. 

حسن رسولی درخصوص تصمیم اصلاح ‌طلبان برای حضور یا عدم حضور کاندیدای پوششی عنوان کرد: شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌ طلبان از مدت ‌ها قبل بنا به مواضع و کارنامه عملکردی حسن روحانی و در مسیر تداوم ائتلاف سال 92، ایشان را به عنوان کاندیدای حتمی و قطعی خود معرفی کرد و در این باره هیچگونه شبه و تردیدی وجود ندارد. در همان زمان، نسبت به حضور نامزد یا نامزدهایی در طول کاندیداتوری روحانی دو نظریه وجود داشت؛ موافق و مخالفانی که هرکدام استدلال‌هایی داشتند. موافقان این تاکتیک معتقدند که کاندید یا کاندیدهای پوششی که موضع حمایتی داشته باشند، امکان بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌های قانون تبلیغات انتخاباتی به نفع روحانی را بیش از پیش فراهم خواهند کرد و جریان اصلاحات یا حامیان دولت در مواجه با هرگونه واقعه غیرمنتظره ابتکار عمل بیشتری خواهند داشت. طی رای‌گیری نهایی در شورای عالی سیاستگذاری، حضور تنها یک کاندیدای واحد یعنی حسن روحانی بیشترین رای را آورد و محمدرضا عارف، رئیس این شورا تصمیم نهایی را علنی کرد. به گفته رسولی، اکنون در مدت زمان کوتاه باقی‌مانده تا ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری باید دید که در آینده نزدیک کدامین چهره‌های موثر ثبت‌نام خواهند کرد؛ اگر بناست شخص یا اشخاصی به نام جریان اصلاح‌طلب فعالیت کنند، باید بدانند که در صورت صلاحدید شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به نفع حسن روحانی کناره‌گیری کنند همانند آنچه که در سال 92 اتفاق افتاد.

حسن رسولی در پاسخ به این سوال که آیا کاندیدای پوششی فرصتی مناسب برای معرفی کاندیدای ریاست‌جمهوری سال 1400 از سوی اصلاح‌طلبان خواهد بود؟ تاکید کرد: خیر اینگونه نیست. خوشبختانه جریان اصلاحات از ظرفیت‌های بسیار غنی برخوردار است و اگر هم در سال 92 و حتی امروز از حسن روحانی، به عنوان چهره اصولگرای معتدل کارامد حمایت می‌کنیم به این معنا نیست که در شرایط اضطرار باشیم بلکه به معنای ترجیح دادن منافع ملی کشور بر مصالح جناحی است بنابراین در هیچ شرایطی دست جریان اصلاحات نه تنها بسته نیست بلکه با شخصیت‌های مقبول و رای آور بی‌شماری مواجه‌ایم و نسبتی میان این دیدگاه مبنی بر وجود کاندیدای سایه و برنامه‌ریزی برای 1400 وجود ندارد.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.1.20
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: