تهران و مسکو مذاکرات 18 ماهه ای برای فروش هواپیماهای مسافربری روسی به ایران داشته اند که به امضای قرارداد بین دو طرف نرسیده است.
به گزارش ایرنا، رسانه روسی اسپوتنیک روز شنبه در این باره نوشت: مذاکرات برای احتمال فروش هواپیماهای سوخو سوپر جت 100 به ایران 18 ماه پیش آغاز شده بود.
مارینا الشعلان خبرنگار این رسانه در مطلب خود افزوده است: ایران با رهایی از تحریم های چند ساله، برای خرید هواپیماهای جدید ابراز علاقه کرده است و افزون بر امضای قرارداد با شرکت های بزرگ هواپیماسازی مانند ایرباس و بوئینگ به سوپر جت روسی نیز توجه نشان می دهد.
در ادامه گزارش آمده است: سال 2016 مذاکراتی در این باره بین تهران و مسکو انجام و توافق های مقدماتی برای تحویل سوپر جت 100 حاصل شد، اما به دلایلی قرارداد امضا نشد.
رسانه روسی بدون اشاره به دلایل امضا نشدن قرارداد، نوشته است: چندی پیش موضوع تحویل هواپیماهای سوپرجت روسی در سطح عالی در دستور مذاکرات قرار گرفت.
در ادامه گزارش آمده است: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جمعبندی سفر دو روزه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به مسکو که هشتم فروردین ماه پایان یافت، اعلام کرد که مسکو می تواند افزون بر سوپر جت 100، بالگردهای اورژانس نیز به ایران بدهد.
پوتین افزود: در جریان مذاکرات، راههای گسترش همکاری در رشته ماشین سازی و هواپیمای مسافربری به بحث گذاشته شد و به تحویل هواپیماهای سوپر جت 100 و بالگردهای امدادی به ایران توجه شد.
الکساندر شاروف مدیر شرکت روس ایران اکسپو نیزبه اسپوتنیک گفته است که شرکت های هواپیماسازی غربی قراردادهایی برای تحویل هواپیماهای ایرباس و بوئینگ با ایران امضا کرده اند.
وی افزوده است: ایران نیاز شدیدی به هواپیما دارد و اگر در عالی ترین سطح در این باره مذاکره و توافق شود، می توان آن را یکی از گام های مهم تحویل سوپر جت 100 و بالگردهای اورژانس دانست.
شاروف معاون رئیس بخش ایران باشگاه کاری سازمان همکاری شانگهای همچنین گفته است: احتمال می رود، هواپیماهای « ام.اس-21»، « توپولف204» و مدل های دیگر هم به ایران تحویل شود.
رسانه روسی در ادامه نوشته است: احیای مذاکرات در باره هواپیمای سوپر جت توسط ایران و شرکت های هواپیمایی این کشور، گویای آن است که تولید کنندگان روسیه توانسته اند بهای ارزان تر، مرغوبیت و شرایطی بهتر از رقبای غربی به ایران پیشنهاد کنند.
شاروف در این باره گفت: قیمت و مرغوبیت کالا به نفع روسیه است، البته شرکت های غربی امکانات بهتری برای فروش قسطی و بیمه دارند.
چهارم اسفند سال گذشته نیز روسیه فروش هواپیمای سوپرجت 100 و ساخت مشترک ایلیوشین را به ایران پیشنهاد کرد.
آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در بازگشت از تهران از تصمیم جمهوری اسلامی برای خرید 12 فروند هواپیمای مسافربری سوخو خبر داد و همچنین پیشنهاد تولید مشترک ایلیوشین 114 را با ایران مطرح کرد.
نوواک فزود: روسیه علاقه مند به راه اندازی خط تولید قطعات و تجهیزات هواپیماهای روسی در ایران است و اگر پیشنهادی دریافت کنیم آماده بررسی هستیم.
وزیر انرژی روسیه همچنین یادآوری کرد که تولید مشترک هواپیمای نوسازی شده ایلیوشین-114 را به طرف ایرانی پیشنهاد کرده و شرکت های روسی با شرکای ایرانی برای تنظیم پیشنهادها و توافق های معین همکاری می کنند.
سوخوی سوپر جت 100، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین هواپیما توسط فرمان های الکترونیکی هدایت می شوند و در نتیجه با کمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.
این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، های فرود، سامانه های الکترونیکی و دیگر قطعات توسط کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و.. هستند.
براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس های مختلف می تواند در تمامی فرودگاه های ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف 6 پرواز در روز فعالیت کند.
روسیه هفت سال پیش بهره برداری از این نوع هواپیماها را آغاز کرد. تا کنون سفارش ساخت 197 فروند نیز دریافت شده که 49 فروند آن در اختیار شرکت های هوایی روسی و کشورهای مختلف قرار گرفته است.
روسیه، افزون بر سوپر جت 100 امیدوار است با هواپیمای مسافری جدید МС-21 بتواند مشتریان بیشتری را از کشورهای مختلف جهان جذب کند و به تازگی نیز قرارداد فروش شش فروند از این نوع هواپیماها را با مصر امضا کرده است.
هواپیمای МС-21 نیز که با هدف افزایش سهم اندک روسیه در بازار هوایی جهان طراحی شده، نسبت به دیگر هواپیماهای مسافری ساخت این کشور مانند توپولف ساختار برجای مانده از دوران شوروی سابق، جایگاه کیفی و فنی بالاتری دارد و قرار است بهره برداری از نوع MC-21-200 آن سال آینده میلادی آغاز شود.
این هواپیما برای پوشش پروازهای میان برد و کوتاه برد با مزیت کاهش هزینه ها در سه مدل MC-21-200 با ۱۵۰ مسافر، MC-21-300 با ۱۸۱ سرنشین و MC-21-400 با ظرفیت ۲۱۲ مسافر با بدنه کم قطر، قابلیت گسترده عملیاتی برای عرضه در بازار هوایی روسیه و جهان ساخته می شود.
طول مناسب مسافت پروازی، توانمندی ویژه بهره برداری در فرودگاه های مختلف، امکان پرواز در تمامی شرایط و تمامی مناطق آب و هوایی و در همه ساعت شبانه روز و فرودگاه های کوهستانی از دیگر قابلیت های این هواپیمای مسافری اعلام شده است.
پرواز هواپیماهای مسافربری روسی در ایران افزون بر رفع بخشی از نیازهای کشور در این بخش، برای روسیه هم در بازار بسیار سودآور اما پررقابت هواپیمایی می تواند دستاورد خوبی باشد.