کد خبر: ۹۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - 13 March 2017
چنانچه دولت بتواند ارتباطش را با پایگاه اجتماعی اش افزایش دهد و تلاش کند با همکاری مجلسی که همراه دولت شکل گرفته است، بر مشکلات غلبه کند، پیش بینی پیروزی آقای روحانی در انتخابات بسیار نزدیک خواهد بود.
روزنامه نوآوران در گفت وگو با کارشناسان سیاسی نوشت: چنانچه دولت بتواند ارتباطش را با پایگاه اجتماعی اش افزایش دهد و تلاش کند با همکاری مجلسی که همراه دولت شکل گرفته است، بر مشکلات غلبه کند، پیش بینی پیروزی آقای روحانی در انتخابات بسیار نزدیک خواهد بود.

در ادامه این مطلب می خوانیم: حمید رسایی یکی از نمایندگان تندرو مجلس گذشته در مصاحبه ای اظهارات جالبی را درباره روحانی و شانس کانیدداتوری او مطرح کرده است که بخشی از آن ها را باهم می خوانیم: مردم در سال 92 هیچ سابقه‌ای از روحانی که در سفره‌ شان تاثیرگذار باشد، نداشتند و نهایتاً او را به ‌عنوان یک رجل سیاسی در شورای‌ عالی امنیت ملی، نماینده مجلس و این‌ ور و آن ‌ور بود. فکر می‌کنم حتی اگر اصولگرایان به کاندیدای واحد نرسند، مردم به کاندیدای واحد می‌رسند؛ چرا که مردم در نه گفتن به آقای روحانی اشتراک نظر دارند.

مسئله مردم در حال حاضر این است که اگر با این افت حدوداً 25 درصدی آرای آقای روحانی، به او رای ندهند، به چه کسی رای بدهند. چهارسال پیش 3.49 درصد تنها به یک دلیل به آقای روحانی رای ندادند و این دلیل نیز آن بود که این گروه از مردم آقای روحانی را برای این کار صالح نمی‌دانستند و 7.50 درصد به آقای روحانی رای دادند اما به صد دلیل این‌گونه رای دادند و هر کس از یک منظر ایشان را ارزیابی کردند. 

در حال حاضر از میان 7.50 درصدی که به صد دلیل به روحانی رای دادند، هرکدام نظری متفاوت دارند؛ چرا که دلیلی که بخاطر آن به روحانی رای دادند، محقق نشده است.

چرا که روحانی همه تخم ‌مرغ ‌هایش را در سبد برجام گذاشت و برجام را هم نه این ترامپ دیوانه، بلکه اوبامای عاقل و مودب و باهوش لگد زد و همه‌اش را ازبین برد؛ بنابر این 3.49درصدی که صرفاً به یک دلیل به روحانی رای ندادند، امروز علاوه برآن یک دلیل، صدها دلیل دیگر دارند که کار خوبی نکرده‌اند که به روحانی رای نداده‌اند. بنابر این 3.49درصد به قوت خود باقی است و از میان 7.50درصد نیز حدود 20 تا 30 درصد، بنابر نظرسنجی‌های مختلف ریزش کرده‌اند و این‌که این گروه رای‌دهندگان به چه کسی رای خواهند داد، به این بستگی دارد که از میان کاندیداهای دیگر، چه کاندیداهای اصولگرا و چه غیراصولگرا، از جبهه اصلاحات یا اعتدالی، چه کسی می‌تواند به لسان قوم یعنی زبان مردم سخن بگوید و در برنامه‌ های انتخاباتی قوی‌تر از سایرین ظاهر شود و هر ترتیب هم سخت ‌افزارش درست باشد و هم نرم ‌افزارش! اما در این‌که نظر اکثریت نسبت به روحانی منفی است، بنده هیچ شکی ندارم!»

در گوشه کنار جریان مخالف دولت روحانی چنین اظهاراتی بسیار شنیده می شود؛ اظهاراتی که بیش از هر چیزی به واسطه در پیش بودن انتخابات مطرح شده و در ادامه همان مسیر نفی و سلب رقیب تکرار می شود.

**دلواپسان دیدگاه حقیقی مردم را نفی می کنند
سید محمود میرلوحی، معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات با اعتقاد بر این که دولت یازدهم تاکنون بحران های پرشماری را پشت سر گذشته است، گفت: برای نمونه حوادث منتج به برجام ، تورم 40 درصدی، توقف شهرک های گوناگون صنعتی، فسادهای اقتصادی که در دولت قبلی موجود بود و غیره همگی در مجموع بار سنگینی را بر دوش این دولت نهاده است.

او یادآور شد: دولت نهم و دهم با پایان کار خود چیزی حدود 450 هزار میلیارد دلار یعنی 150 هزار میلیارد تومان بدهی را برای دولت بعدی به ارث گذاشت. دولت نهم و دهم 1100 میلیارد دلار مصرف کرد که فقط 900 میلیارد دلار آن از محل نفت و میعانات غیر نفتی بوده است. این دولت چیزی حدود 35 هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی که از دولت اصلاحات باقی مانده بود نیز توسط دولت احمدی نژاد مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه تمام این اتلاف منابع حجم عظیمی از بدهی هایی بود که دولت روحانی را به خود مشغول کرد.

میرلوحی ادامه داد: در سال 92 رشد اقتصادی منفی 6 درصد بود و این درحالی است که هر یک واحد رشد منفی ویرانی به اندازه یک زلزله بم را برای کشور به همراه دارد. دولت تدبیر و امید با آغاز کار خود در همان سال رشد منفی اقتصادی را به صفر رسانید و امروز نتیجه فعالیت ها و سیاست های اقتصادی این دولت رشد نزدیک به 5 درصد است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که صادرات نفت پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به میزان زمان قبل از تحریم ها بازگشته است، بیان کرد: بنابراین دولت روحانی در مقایسه با عملکرد منفی دولت گذشته و با وجود بار مشکلاتی که از آن دولت برایش به ارث رسیده، عملکرد اقتصادی مثبتی را به ثمر رسانده است.

میرلوحی با اعتقاد بر این که دستاوردهای دولت روحانی توسط رسانه های رقیب معکوس جلوه داده می شود، گفت:‌جریان مخالف دولت روحانی از قبول و پذیرفتن واقعیت‌های جامعه روی ‌گردان است و با آن که چه در مجلس نهم و چه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ماه سال 92 دیدگاه حقیقی مردم و تغییر مسیر کشور را شاهد بودند اما تا آخرین لحظه در قالب اقدامات متعددی در صدد بودند تا دولت تدبیر و امید را در نگاه مردم منفی جلوه دهند.

**نامزد رأی آوری مقابل روحانی وجود ندارد
عبدالله ناصری، عضو بنیاد امید باران و فعال سیاسی اصلاح طلب انتخابات را96 یکی از مهمترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: با توجه به تحولات بسیار جدی در عرصه‌ بین المللی و منطقه ای و همینطور مطالباتی که مردم در دوره‌ اول ریاست جمهوری آقای روحانی داشتند و با عنایت بر افزایش سطح آگاهی‌های نسل جوان به دلیل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مردم بسیار مصمم‌ تر از گذشته هستند و می‌خواهند در عرصه‌ تصمیم‌ سازی و مدیریت آینده کشور جدی تر وارد شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر این که رییس‏جمهور مستقر حتماً باید تحولاتی را در عرصه‌ روانی و اجتماعی ایجاد کند، اظهار کرد: به ویژه باید از منظر روان شناسی اجتماعی یک نوع امیدواری را به جامعه‌ رأی منتقل کند؛ لازمه آن نیز این است که دست به تغییر و تحولات بزند.

ناصری با بیان این که نمی توان در برابر روحانی نامزد رأی آوری از درون جبهه رقیب پیش بینی کرد، بیان کرد: به نظر می‌رسد جبهه رقیب می‌خواهد رییس جمهور مستقر را در روز رأی‌گیری دچار یک چالش جدی کند بنابراین توضیحات، انتخابات 96 اتفاق بسیار مهمی است.

به اعتقاد این فعال سیاسی اصلاح طلب امروز باید باور کرد که کلید انتخابات 96 به طور جدی دست شخص آقای روحانی رییس جمهور مستقر است که اگر آن کلید، خوب کار نکند، ممکن است انتخابات 96 را تحت تأثیر قرار دهد و اتفاقی دور از انتظار و دور از پیش‏بینی نخبگان و گروه‌های مرجع برای جامعه شکل گیرد.

او افزود: پیش بینی من این است که جریان رقیب ممکن است به گونه ای عمل کند که علاوه بر این که آقای روحانی رییس‌جمهور خواهد شد، اما با یک تکثر نامزد وارد میدان انتخاباتی شوند که اگر چنین اتفاقی شکل بگیرد نیز یک سختی افزون بر سختی های گذشته برای آقای روحانی و ستاد آقای روحانی است که باید به آن فکر کنند.

او با تأکید بر این که در این شرایط خطیر با توجه به واقعیت‌های موجود در جامعه ایران، هیچ کس جز آقای روحانی نمی‌ تواند ریاست‌جمهوری را عهده‌دار شود، گفت: اما چالش‌هایی جدی پیش روی آقای روحانی خواهد بود، از جمله تکثر نامزدها که احتمالش بسیار جدی است.

**پیروزی روحانی در انتخابات بسیار نزدیک است
آذر منصوری، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز می گوید: مسیر پیش روی اصلاح‌طلبان در سال 96 ادامه گام‌ هایی است که این جریان سیاسی در سال‌های 92 و 94 برداشته‌ است. به گفته او در انتخابات 92 ضمن این که استراتژی اصلاح ‌طلبی مدنظر جریان اصلاحات بود، اما به لحاظ رویکردی این دغدغه جدی مطرح بود که منافع ملی کشور تأمین شده و بحران‌های پیش رو که با رویکرد دولت‌های نهم و دهم برای کشور به وجود آمده بود، رفع شود.

این عضو هیأت رئیسه حزب اتحاد ملت با بیان این که در سال 92، اصلاح‌طلبان با دغدغه حفظ منافع ملی و نه منافع جناحی و باندی به انتخابات ورود کردند، افزود: هدف، حاکم شدن رویکردی در قوه مجریه بود که در سیاست داخلی و خارجی به نماد تغییر تبدیل شود.

به گفته منصوری در همین زمینه روحانی شخصیتی داشت که فکر می‌کردیم می‌تواند تغییرات لازم را در کشور ایجاد کند و بحران‌ها را کنار بزند، یعنی توجه به صندوق رأی، انتخابات و استفاده حداکثری از این ظرفیت برای تقویت منافع ملی کشور و دور کردن کشور از بحران‌ها همان مؤلفه هایی است که براساس آن ها روحانی به عنوان یک شخصیت اصولگرا مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفت.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب در انتخابات اسفند 94 نیز نوع رأی مردم ثابت کرد که این گفتمان دیگر از آن پایگاه رایی که پیش بینی می شد برخوردار نیست. دلیلش هم این است که آن 8 سال باعث شد بخشی از جامعه به دلیل عوام فریبی ها و دروغ هایی که دیدند، اساسا در انتخابات 94 حضور پیدا نکردند. به اعتقاد این فعال سیاسی حتی درصورت بهره گیری از این گفتمان هم با توجه به عملکرد آن 8 سال پایگاه رای مخاطب این گفتمان به شدت ریزش پیدا کرده است.

منصوری با بیان این که چند مسئله در انتخابات سال آینده تأثیرگذار است، افزود: یکی سطح مشارکت مردم در انتخابات آینده است و علی القاعده هرگونه ناامید کردن مردم نسبت به صندوق رای بر این مشارکت اثرگذار خواهد بود. طیفی که سعی می کند با حمله به دولت تخریب عملکرد دولت بر این ناامیدی دامن بزند، به طور غیرمستقیم این ناامیدی بر مشارکت مردم هم اثرگذار خواهد بود.

او ادامه داد: از طرف دیگر مشکلاتی جدی در سیاست داخلی کشور ما وجود دارد که نیاز به عزم جدی تر دولت برای برطرف کردن آن دارد. بهره گیری از فرصت پسابرجام و ظرفیتهای داخلی که در کشور وجود دارد و غلبه بر مشکلاتی که پیش روی دولت است، قطعا بر سبد رای روحانی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب با توجه به این که مجموعه جریان های حامی دولت آقای روحانی بر حمایت از او اصرار دارند و روحانی را تنها کاندیدای خود معرفی کرده اند. 

*منبع: روزنامه نوآوران، 1395.12.23
برچسب ها: حمید رسایی ، روحانی ، مجلس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: