کد خبر: ۹۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - 07 March 2017
حضور پررنگ زنان در جامعه برخاسته از جایگاه فزاینده آنهاست. آنها باید حضور پررنگی در اجتماع داشته باشند تا زنانی که تخصص و توانمندی لازم را دارند، بتوانند در عرصه‌های مختلفی مثل شورای شهر حضور پیدا کنند.
 حضور پررنگ زنان در جامعه برخاسته از جایگاه فزاینده آنهاست. آنها باید حضور پررنگی در اجتماع داشته باشند تا زنانی که تخصص و توانمندی لازم را دارند، بتوانند در عرصه‌های مختلفی مثل شورای شهر حضور پیدا کنند.

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس دهم، آورده است: همیشه در مجلس اکثریت و غلبه با مردان است. بنابراین زنان باید بتوانند با حضور حداکثری خود آقایان را متقاعد سازند که یک زن به ‌عنوان رئیس شورا یا شهردار انتخاب شود. این موضوع را در مجلس شورای اسلامی شاهدیم که حضور مردان نسبت به زنان اکثریت دارد در حالی‌ که از این حیث مجلس ایران با سایر کشورها قابل‌ مقایسه نیست. 

در مجالس سایر کشورها کرسی ریاست و یا نایب ‌رئیسی ‌با بانوان است، اما در ایران این موضوع مشاهده نمی‌شود. این امر دور از ذهن نیست که زنان توانمند کاندیدا شوند، رای بیاورند، وارد شورای شهر شوند و به ریاست هم برسند. در گذشته در مراکز استان‌ها شاهد ریاست زنان بر شورای شهر بوده‌ایم. زمانی که در شهرستان‌ها این امر صورت گرفته، چرا تهران که قشر روشنفکر و تحصیلکرده را در خود جای‌داده و پایتخت کشور است، نباید شهردار زن داشته باشد. البته در مرحله نخست شخصی که بخواهد این پست را از آن خود کند، باید تعهد، تخصص و جرات لازم را برای ورود به این عرصه داشته باشد. 

در برخی مواقع، خانم‌ها به علت فضای اطراف از این امر عقب‌نشینی می‌کنند و از حضور در این عرصه سر باز می‌زنند. در این فعالیت‌ها نباید نگاه جنسیتی حاکم شود، همان‌طور که در اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین شاهد حضور یک زن به‌عنوان رئیس مجلس سوریه بودیم، این مساله در کشورهای دیگر حل‌شده، اما در ایران باید مقداری زمان بگذرد تا این مساله حل شود. 

هیچ‌چیز دور از انتظار نیست و جهان رو به‌ پیشرفت حرکت می‌کند و دیدگاه‌های گذشته نسبت به زنان کنار گذاشته‌ شده است. چندی قبل رئیس‌جمهور در سخنانی اشاره داشت آن زمانی که زنان به خانه و خانه‌داری می‌پرداختند گذشته و حتی در کلام بزرگان نیز این امر را شاهدیم که زنان را تشویق به ورود به عرصه‌های سیاسی و اقتصادی می‌کنند. 

زمانی که مسئولان بستر را برای ‌حضور زنان و فعالیت آنها در عرصه‌های مختلف فراهم می‌کنند، چندان دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک زنان به پست‌های کلیدی مانند مدیریت شهری یا حتی ریاست‌جمهوری دست یابند. یکی از موانع حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی عدم خودباوری آنهاست. 

از این‌رو زنان مجلس در دیدارهایی که با وزرا و رئیس‌جمهور داشتند، همواره‌ خواستار استفاده رئیس‌جمهور از زنان در پست‌های بالاتر شده‌اند. در حال حاضر نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و نمی‌توان آنها را به حاشیه برد. در گذشته خود زنان نمی‌خواستند در امور جامعه مشارکت داشته باشند، اما اکنون آنها با تغییر شرایط خواستار حضور در جامعه‌اند. حکومت در همه عرصه‌ها به زنان و مردان نگاه مساوی و برابر دارد. آنها به مدرسه و دانشگاه می‌روند، اما سوال اینجاست که چرا وقتی پستی تقسیم می‌شود، زنان به عقب رانده می‌شوند؟ 

اگر بر روی زنان هزینه و سرمایه‌گذاری می‌شود، باید نگاه تبعیض‌آمیز و جنسیتی از روی این قشر کنار برود. باید تمام اقشار را بدون نگاه جنسیتی در بالاترین سطوح مشارکت دهیم. فراکسیون زنان با وزرا و معاونان رئیس‌جمهور دیدار کرده و خواستار اهمیت دادن به جایگاه و پایگاه زنان بوده است.

هر وزارتخانه باید یک معاون امور زنان داشته باشد و بتواند زنان فعال متخصص و توانمند را شناسایی کند تا بهتر از نیروی زنان در جایگاه‌های مختلف استفاده کند. در جلسه‌ای که رئیس‌جمهور در مجلس حضور داشت، با وی صحبت شد و حتی پیشنهاد شد که یکی از وزرا را از زنان قرار دهد که آقای روحانی قول داد در آینده از زنان بیشتر استفاده کند و پس‌ از آن بود‌ که خانم احمدی‌پور را به‌ عنوان معاونت رئیس‌جمهور در میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب کردند. 

اخیرا معاونت امور زنان پایگاه جامع زنان را راه‌اندازی کرده که در آن اطلاعات تمام زنان متخصص و توانمند ثبت ‌شده تا در مواقع لزوم از آنها در جایگاه‌های مختلف استفاده شود که این حرکت بسیار بجا و سودمند است.

*منبع: روزنامه آرمان،1395،12،17
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: