کد خبر: ۹۶۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - 06 March 2017
علی لاریجانی به نقدهای اصول‌گرایان و رسانه‌های وابسته به آنها به مجلس جواب داد.
 روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارش صفحه سیاست به بررسی جار وجنجال‌ها درباره مصوبه مجلس مبنی‌بر اصلاح ماده «38» قانون ششم توسعه پرداخت و نوشت: علی لاریجانی به نقدهای اصول‌گرایان و رسانه‌های وابسته به آنها به مجلس جواب داد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: گمان می‌رفت با مصوبه مجلس در نوبت بعدازظهر شنبه گذشته مبنی‌بر اصلاح ماده «38» قانون ششم توسعه، بحث‌های داغی که حول و حوش این ماده مطرح شده بود، تمام شود اما گویی این ماده- آن طوری که رسانه‌های اصول‌گرا در قالب عبارت «قانونی‌کردن حقوق‌های نجومی» بازتاب داده بودند- این استعداد را دارد که همچنان در متن سیاست ایران جا خوش کند. شاید چنین پدیده‌ای هم طبیعی باشد.

بالاخره هر بحثی که به‌گونه‌ای به این موضوع پیوند بخورد، فضای سیاسی را تا مدت‌ها تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؛ چه اینکه روز گذشته همچنان این ماده محور مذاکرات مجلس شورای اسلامی بود، گرچه این بار علاوه بر محورهای قبلی مورد مناقشه، محور دیگری هم به گفت‌ وگوهای وکلای ملت اضافه شد و آن اینکه «آیا اساسا اقدام مجلس در اصلاح مصوبه خود، اقدامی مطابق آیین‌نامه داخلی آن بوده است؟» این تشکیک را نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس مطرح کردند.

**انتقاد به اصول‌گرایان و نقش شورای نگهبان
محور اولی که در مذاکرات روز گذشته مجلس- بر سیاق مذاکرات شنبه گذشته- میان نمایندگان مطرح شد، بحثی بود که لاریجانی پیش‌تر به آن به تندی واکنش نشان داده بود و آن نقدهای اصول‌گرایان و رسانه‌های وابسته به آنها به مجلس بود؛ البته در همین مورد باز هم لاریجانی بر نقش شورای نگهبان در ماجراهای اخیر تأکید کرد. به گزارش ایلنا، سیدناصر موسوی‌لارگانی به‌عنوان چندمین نماینده‌ای که درباره مصوبه شنبه گذشته مجلس در مورد حقوق مدیران صحبت می‌کرد، در تذکری اعلام کرد: باوجود اینکه رهبری بارها فرمودند حقوق‌های نجومی ظالمانه و ناعادلانه است، چرا مجلس بر 60 درصد اصرار کرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: چرا کار شنبه گذشته درمورد اصرار بر مصوبه اولیه مجلس را همان روز که می‌خواستید ایراد شورای نگهبان را رفع کنید، انجام ندادید، چون مصوبه اولیه مجلس عادلانه بود.

نماینده اصول‌گرای فلاورجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رهبری بیش از هشت مرتبه فرمودند که هنوز گزارشی درمورد حقوق‌های نجومی به ایشان داده نشده؛ چرا هفته گذشته از حق مجلس دفاع نکردید تا مجبور شوید چند روز بعد بگویید به مجلس توهین شده است. علی لاریجانی در پاسخ به تذکر موسوی‌لارگانی اعلام کرد: تذکر شما به کمیسیون تلفیق است؛ چون این کمیسیون باید در گزارش خود بر مصوبه‌اش اصرار می‌کرد اما آنها نیز گفتند با شورای نگهبان اصرار کردیم و این شورا نیز اعلام کرد که اگر ماده را اصلاح کنید، قبول می‌کند و این اصلاحیات صورت‌گرفته نیز بر مبنای نظر شورای نگهبان بود.

او گفت: هیاهوهایی که صورت گرفت، خلاف واقع بود. متنی که ما تصویب کردیم آن‌ چیزی که آقایان در رسانه‌ها مبنی‌بر اینکه حقوق 24 میلیونی برای مقامات و مدیران در نظر گرفته شده، مطرح کردند، نبود. این اظهارات دروغ است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این جوسازی‌ها ناعادلانه و با اهداف جناحی صورت گرفت. کسی که می‌گوید باید اسم مجلس را عوض کرد یا می‌گوید عدالت در آن ذبح شد یا مجلس پا روی عدالت گذاشت و حرف‌های سبکی از این دست، کار درستی نیست. رئیس قوه‌مقننه با بیان اینکه مجلس برای کشور آبرو خرید و آن را از بی‌برنامگی نجات داد، یادآوری کرد: لایحه مواد دائمی برنامه توسعه که چندی پیش تصویب شد، کار مهمی بود؛ این ادبیات درباره قوه‌مقننه و مردمسالاری درست نیست.

او موسوی‌لارگانی را نماینده‌ای عادل خطاب کرد و گفت: بینی و بین‌الله در متنی که پیش ‌از این تصویب شده بود هم 24 میلیون حقوق برای مدیران درنظر گرفته نشده و بنابر آن ماده نیز حقوق مدیران 12 میلیون بود. لاریجانی تصریح کرد: این جوسازی‌ها به‌هیچ‌وجه حق مجلس نبود و نامردی بود و حتی اگر این اصلاحیه صورت نمی‌گرفت هم جوسازی‌ها ادامه داشت.

انتقاد به صدا و سیما
محور دیگری که مورد انتقاد نمایندگان بوده، گلایه از رفتار صداوسیما در پوشش خبری این روزهای مجلس بود. به گزارش ایسنا، بهروز نعمتی در تذکری با استناد به مواد «22» و «24» آیین‌نامه، درباره وظایف و اختیارات رئیس مجلس و حفظ شأن، منزلت و اقتدار مجلس گفت: مجلس موضوع پیگیری حقوق‌های نجومی را شروع کرد و دراین‌باره سنگ‌تمام گذاشت و پیگیر نیز بود. 

او افزود: در چنین شرایطی، برای رفع ایراد شورای نگهبان و طبق نظر کمیسیون تلفیق برنامه ششم، مجلس برای جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی مصوبه‌ای درباره حقوق‌های مدیران داشت؛ آن هم در شرایطی که باید این موضوع به شکل لایحه از سوی دولت و حداقل در قانون برنامه قید می‌شد ولی این اتفاق رخ نداد.

سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در ادامه گفت: متأسفانه، در چنین شرایطی صداوسیما با تهیه برنامه‌هایی علیه مجلس، به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کند که آن را تخریب کند. شبکه‌های مختلف صداوسیما به‌دنبال تخریب مجلس هستند؛ بنابراین ما از رئیس مجلس می‌خواهیم با دفاع از شأن مجلس جلوی این روند را بگیرد، وگرنه مجبور هستیم از طرق دیگر اقدام کنیم.

نعمتی ادامه داد: ما پیش‌ازاین در جلساتی با رئیس صداوسیما نیز این روند را متذکر شدیم که متأسفانه صداوسیما هر طور که می‌خواهد رفتار می‌کند و این در شأن نظام، کشور و مملکت‌داری نیست. باید صداوسیما پاسخ این رفتارها را بدهد و از مردم عذرخواهی کند.

به گفته او، صداوسیما با به‌کارگیری افرادی در مقاطع مختلف به‌دنبال خدشه‌دارکردن شأن مجلس است که با توجه به این رویکرد، رئیس مجلس باید از شأن مجلس دفاع کند. علی لاریجانی، رئیس مجلس، در پاسخ به این تذکر گفت: صداوسیما با توجه لازم، باید شأن مجلس را رعایت کند.

**آیا اصلاح مصوبه مجلس قانونی بود؟ 
محور جدیدی که به بحث‌های حول و حوش این موضوع اضافه شد، این شائبه بود که آیا مجلس می‌تواند مصوبه خود را اصلاح کند؟ به گزارش ایلنا، محمود صادقی در تذکر آیین‌نامه‌ای با تقدیر از موضع‌گیری روز گذشته لاریجانی در دفاع از جایگاه مجلس، اعلام کرد: بابت موضع‌گیری شایسته شما قدردانی و تشکر می‌کنیم زیرا این موضوع باعث سوءاستفاده برخی شد؛ به‌ویژه آنکه تعدادی نیز تبلیغات خاصی انجام دادند که طیف خاصی در مجلس پشت مصوبه قبلی وجود داشت.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روز گذشته به مصوبه مجلس رأی منفی دادم زیرا معتقد بودم کمیسیون تلفیق و مجلس باید به مصوبه قبلی خود اصرار می‌کردند تا در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود. او از رئیس مجلس خواست درباره اینکه با استفاده از کدام ماده از آیین‌نامه دوباره‌ بندی از لایحه برنامه ششم را در دستور کار صحن قرار داده، توضیح دهد و در ادامه یادآوری کرد: زمانی که طرح یا لایحه‌ای در مجلس تصویب می‌شود، پیش از اعلام‌نظر شورای نگهبان براساس کدام ماده از آیین‌نامه مجلس می‌تواند مصوبه خود را تغییر دهد؟ 

عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنچه بنده از بررسی آیین‌نامه متوجه شدم امکان چنین تغییری وجود ندارد؛ بنابر‌این از شما تقاضا دارم که توضیح دهید کدام ماده این اجازه را داده است. 

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر صادقی در مجلس گفت: نباید بگویم مطابق با کدام ماده از آیین‌نامه این بررسی صورت گرفت زیرا ما مطابق با کل این آیین‌نامه، مجلس را اداره می‌کنیم؛ شخصی که تذکر می‌دهد باید اعلام کند که مطابق با کدام ماده از آیین‌نامه اعلام می‌کند دستورکار مجلس خلاف بوده است.

نماینده مردم قم در مجلس یادآوری کرد: از تبصره ماده «187» استفاده کردیم تا این موضوع را رفع کنیم؛ حال شما می‌گویید خلاف شده بگویید براساس کدام ماده از آیین‌نامه این خلاف صورت گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در ماده «187» آیین‌نامه آمده، اگر موضوع فوری پیش آمد که موجب زیانی جبران‌ناپذیر باشد، مجلس می‌تواند به آن ورود پیدا کند و ما نیز از مجلس رأی گرفتیم و برای دقایقی بحث بودجه را متوقف کردیم و وارد بحث برنامه ششم شدیم.

او خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه شورای نگهبان هنوز نسبت به این مصوبه اظهارنظر نکرده بود که در زمان بررسی‌اش نیز معلوم شد ابهامی در آن به‌وجود آمده است.

نماینده قم در مجلس ادامه داد: در صدر ماده که با صراحت اعلام شد برای حقوق‌های مقامات سقف 10 میلیونی تعیین کردیم و در زمان بررسی این بند از لایحه برنامه ششم در ذیل آن به دلیل آنکه ایراد شورای نگهبان رفع شود، کلمه مدیران اضافه شد و این تلقی به‌وجود آمد که بار دیگر از این مکانیسم استفاده می‌شود. 

لاریجانی ادامه داد: این اصلاح را روز گذشته انجام دادیم تا شورای نگهبان ایرادی بر آن نگیرد و اگر این ایراد هنوز باقی مانده باشد، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود.

*منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه، 1395.12.16 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: