کد خبر: ۹۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - 04 March 2017
اگر بر این باوریم که شرایط اقتصادی امروز ما ناشی از تفکر دیروز ماست؛ پس چاره ای نداریم که به جای هزینه درمان؛ کمی برای پیشگیری خرج کنیم.
پایگاه خبری الف در یادداشتی نوشت: اگر بر این باوریم که شرایط اقتصادی امروز ما ناشی از تفکر دیروز ماست؛ پس چاره ای نداریم که به جای هزینه درمان؛ کمی برای پیشگیری خرج کنیم.

این نوشتار به قلم حمید نجف در ادامه می افزاید: این روزها نمایندگان محترم بحث بسیار مهمی را در دستور کار دارند.
در ویکی پدیا آمده که بودجه از واژه بوژه که یک کلمه فرانسوی قدیم است گرفته شده، بوژه به کیف چرمی ای اطلاق می شده که وجوه نقد را در آن نگهداری می کردند.

بودجه در حقیقت ' فرایند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است '، نوعی برنامه ریزی راهبردی برای نیل به اهداف کلان کشور می باشد، بدون تردید رفع چالش های موجود و شتاب دادن به جریان رشد و توسعه کشور؛ تنها از طریق یک بودجه ریزی صحیح امکان پذیر است؛ با این حساب هر گونه پس رفت و پیشرفتی، با چگونگی اختصاص بودجه رابطه مستقیمی دارد و دقت در بهره برداری بهینه از سرمایه های اندک ملت شریف و اولویت بندی صحیح آن، بسیار لازم و حیاتی می باشد.

در این بین البته بینش و نگاه جزیره ای و قبیله ای می تواند تا حدودی مخرب باشد، از این رو حداقل توقع مردم این است، که وکلایشان با تفکر ملی و علم به چالش های اساسی مملکت؛ بودجه کل کشور را مطالعه و تصویب نمایند.

می دانیم ؛ که نمایندگان محترم ملت در مجلس شورای اسلامی، این روزها در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه سال آینده بسیار درگیر کار هستند؛ شاید فشارهای مستقیم و غیر مستقیمی جهت افزایش و یا حتی کاهش بودجه بعضی از بخش ها، اعصاب آنان را مشوش نموده باشد، بنا بر این امروز قصد زیاده گویی ندارم.

نه می خواهم بودجه ای را کاهش دهند و نه افزایش خود مختارند، فقط می خواهم چند آمار بسیار نگران کننده را در اختیار آنان قرار دهم، اگر می دانند؛ که ملالی نیست، اما اگر نمی دانند خواندنش ضرری ندارد، قضاوت و تصمیم گیری هم با خودشان است.

- رییس پلیس راهور ناجا: ' در نیمه نخست امسال از مرگ 7 هزار و 83 نفر در تصادفات رانندگی خبر داد و اظهار کرد: روزانه 45 نفر در تصادفات رانندگی کشور کشته و850 تن زخمی می‌شوند .'

- طبق تحقیقات پلیس، تقریباً 6 درصد درآمد ناخالص کشور در تصادفات از بین می‌رود.

- مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور: 'سالانه 16هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند.'

- رییس پلیس‌راه راهور ناجا اعلام کرد: '٣٠درصد تصادفات در محل‌های حادثه‌خیز راه‌ها رخ می‌دهد و دوهزار نفر در محل‌های حادثه‌خیز جاده‌ها کشته می‌شوند، بر اساس آخرین جمع‌بندی‌های پلیس‌راه حدود 3400 محل حادثه‌خیز در جاده‌های برون‌شهری وجود دارد که به‌رغم کاهش آن ها در سال‌های گذشته وضعیت 1500 محل از این تعداد بحرانی است و حجم زیادی از تصادفات فوتی و جرحی در آنها رخ می‌دهد ؛ طبق گفته وی تصادفات جاده‌ای تنها در نقاط حادثه‌خیز سالانه حدود 2400میلیارد تومان خسارات مالی به کشور وارد می‌کند؛ قطعا باید همه دستگاه‌های مسئول بخصوص مراجع قانونگذار اعتبارات ویژه‌ای را برای اصلاح سریع محل‌های حادثه‌خیز اختصاص دهند.'

- معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی: 'هر مرگ‌ و میر چیزی حدود یک‌ میلیارد و ٢٠٠‌ میلیون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌کند.'

- گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران رتبه ١٧٧ از میان حدود ١٩٠ کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی دارد.

و نهایتا اظهارات مدیر کل دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سازمانی که طبق قانون مسئولیت بهسازی نقاط حادثه خیز جاده های کشور به عهده آن است، سازمانی که به نسبت بودجه تخصیصی قادر به خدمت خواهد بود.

-' اگر بودجه سال 95 و 96 را باهم مقایسه کنید متوجه می‌شوید که کلاً در سال 96 بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بودجه کاهشی بوده است و از افزایش بودجه خبری نیست، یعنی تقریباً عددی در حدود 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش بودجه داشته‌ایم، البته این بودجه در حال حاضر در مرحله لایحه است و تبدیل به قانون نشده و ممکن است تغییراتی در آن انجام شود.'

البته برای کوتاه کردن مطلب دیگر به سراغ ارائه آمارها یی نظیر تعداد معلولان ناشی از حوادث رانندگی و همچنین تبعات ناهنجاری های اجتماعی ناشی از این سوانح نمی روم و به همین آیتم های محدود بسنده می کنم.

از آنجائی که دولت محترم در اختصاص بودجه ممکن است گاهی دچار فشار؛ رو در بایستی و معذوریت قرار بگیرد؛ طبیعتا برای جبران مجبور به کاستن از برخی بودجه های زیر ساختی و بسیار مهم خود می باشد جا دارد که نمایندگان محترم به عنوان وکلای ملت با علم به این شرایط بغرنج راهکار مناسبی بیندیشند و با جدیت بیشتری نسبت به تصویب این لوایح مهم و سرنوشت ساز کشور اقدام نمایند.

اگر اعتقاد به کاهش تلفات جاده ای و خسارات انبوه جانی و مالی آن داریم، بهتر است بدون تعارف نه در شعار بلکه در عمل این موضوع را به اثبات برسانیم.
*منبع: پایگاه خبری الف/14 اسفند 95
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: