کد خبر: ۹۵۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - 28 February 2017
روزنامه ایران در گزارش صفحه فرهنگ و هنر به بررسی واکنش‌های مقامات دولتی و چهره های فرهنگی- هنری به جایزه اسکار «فروشنده» پرداخت.
روزنامه ایران در گزارش صفحه فرهنگ و هنر به بررسی واکنش‌های مقامات دولتی و چهره های فرهنگی- هنری به جایزه اسکار «فروشنده» پرداخت.

در ادامه در این گزارش می خوانیم: از 2خرداد که اصغر فرهادی با تندیس جشنواره کن به وطن برگشت و برای ادای احترام به منزل عباس کیارستمی که آن روزها در بستر بیماری بود رفت 9ماه می‌گذرد. امروز 10 اسفندماه است و در این 9ماه هنرمندان بسیاری از دست رفته‌اند و دیگر کیارستمی نیست؛ هرچند نامش تا ابد بر زبان جهان خواهد چرخید. حالا پس از این همه تلخکامی، فرهادی دوباره توانست با برد دومین اسکار برای خود و سینمای ایران شور و وجدی توصیف‌ناپذیر را در دل دوستداران ایران و هنرش بیافریند تا ذره‌ای از این تلخی‌ها را از کام ایران بزداید و غرور و افتخار را برای همه ایرانیان به ارمغان آورد و نشان دهد که هنر مرز نمی‌شناسد، مرزها را سیاست می‌کشد اما چیزی که این میان ماندگار خواهد ماند هنر و نام نیک است.

اسحاق جهانگیری: ارزش این جایزه از دو جهت حائز اهمیت است که در وهله نخست به دلیل کار هنری و ارزشمند ساخت این فیلم و دوم به دلیل اقدام بسیار صحیح و ارزشمند کارگردان این فیلم که در دفاع از حقوق ملت ایران در برابر حرکت ضد انسانی و غیراصولی مقامات امریکا، برای شرکت در مراسم اسکار در آمریکا حضور پیدا نکرد. ملت ایران ملتی بزرگ و متمدن هستند که دنیا مرهون تمدن ایرانیان است و اتهامات ناروایی که به ملت ایران زده می شود باید پاسخ داده شود.

محمدباقر نوبخت: چند ماه پیش ایشان جایزه کن را دریافت کرد از سوی دولت این موفقیت را تبریک گفتم و مراتب خرسندی خود را از این که چنین هنرمندان برجسته بین المللی در ایران زمین حضور دارند، بیان کردم. امسال که کار وی همراه با یک موضع بسیار منطقی و ملی بود؛ بیش از پیش از او تقدیر می کنم و آرزو داریم همیشه در عرصه هنر و هم هنر بزرگ تر یعنی مردم دوستی و دفاع از منافع ملی موفق باشد.

پرویز پرستویی: تبریک به اصغرفرهادی وعوامل فیلم فروشنده، مردم و سینمای ایران. این دومین اسکار اصغر فرهادی است، امیدوارم قدردانش باشیم.

وزارت خارجه آمریکا: کسب اسکار بهترین فیلم خارجی توسط «فروشنده» را در مراسم جوایز اسکار به آقای اصغر فرهادی،دست اندرکاران این فیلم و مردم ایران تبریک می‌گوییم.

حسین پاکدل: نامت بلند و بلندتر باد اصغر بزرگ. تو، راست گفتی بر بام بلند زمان: «تقسیم جهان به ما و دشمنان هراس می آفریند.»

جواد ظریف: به عوامل فیلم فروشنده برای کسب اسکار و ایستادن در مقابل «ممنوعیت ورود مسلمانان» افتخار می‌کنم. ایرانیان جلوه‌گاه فرهنگ و تمدنی دو هزارساله هستند.

احمد مسجدجامعی: تبریک به جناب آقای اصغر فرهادی، تمامی عوامل فیلم فروشنده، تمامی اهالی سینما و مردم بزرگ ایران که فرصت پنجره را در دل این همه دیوار غنیمت می‌دانند و در روزگار تصمیمات و دستورهای بی‌منطق، به زبان فرهنگ و هنر با دنیا گفت‌و‌گو می‌کنند و به همگان نشان می دهند که راه گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها و تمدن ها را نمی‌توان به فرمان کسی بست.

ترانه علیدوستی: تبریک به آقای فرهادی، فیلمساز افتخارآور برای دومین اسکارش، به شهاب عزیزم برای دومین فیلم اسکاری‌اش، به عمو فرید سجادی حسینی، به بابک کریمی و مینا ساداتی، مارال بنی آدم، مهدی کوشکی و عماد امامی. تبریک به حسین جعفریان و گروه فیلمبرداری، به کیوان مقدم و سارا سمیعی برای صحنه و لباس. تبریک به مهرداد میرکیانی. تبریک به حسین بشاش و خاطره یدالله نجفی. تبریک به حبیب مجیدی. تبریک به هایده صفی یاری برای تدوین، به ستاراورکی برای موسیقی. تبریک به سام کوچولو که دلمون رو برد. تبریک به روزبه سجادی، سمیه میرشمسی، پریس گرگین و امین فنکال از گروه کارگردانی (که خیلی هوایم را داشتند)، تبریک به ثمین مهاجرانی و ساحل بیات در روابط عمومی. و تبریک به آقابهزاد که بی فنجانهای چای او این فیلم نمیشد این فیلم. از خوشحالی همه شما خوشحالم. فقط... جای عباس کیارستمی خالی.»

معصومه ابتکار: تبریک به همه نقش آفرینان «فروشنده» بابت اسکار و بیشتر بابت پیام انسانی در مقابله با تبعیض و در حمایت از ارزش‌های مشترک بشری و صلح و دوستی

محسن حاجی میرزایی دبیر هیأت دولت: باید به اصغر فرهادی که به اسطوره سینمای ایران تبدیل شد هم به خاطر کسب این افتخار ملی و هم رفتار همدلانه‌اش با ملت و هم بیانیه حکیمانه‌اش در مراسم اعطای جایزه تبریک گفت.

حجت‌الله ایوبی: در آستانه بهار و نوروز باز هم سینمای ایران پیام آور شادی شد برای مردمان سرزمین خورشید و باز هم پیچید در شهرمان آواز شادمانی. این موفقیت تاریخی و بزرگ موجی از شادی و شور آفرید در همه دل هایی که در گوشه گوشه جهان زنده‌اند هنوز به عشق. اسکاری شدن دوباره سینمای پر افتخارمان مبارک باد بر مردم ایران. و مبارک باد بر شما که شایسته این شکوهید.

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی: فخر و مباهات دیگری، اوراق وزین تاریخ سینمای ایران اسلامی را آذین بست. آنچه باعث ماندگاری فرهادی می‌شود نه بیش از یکصد جایزه و افتخارات بین‌المللی او نظیر دو جایزه اسکار، که البته غرور برانگیزست بلکه دوراندیشی، درایت، نجابت، شرافت و نگاه ملی، بلکه بین‌المللی اوست که به انسان‌ها نه در قالب رنگ و‌ نژاد که فراتر از آنها می‌نگرد و احترام می‌گذارد.

رضا عطاران: ...و بالاخره یک خبر خوب، تبریک.

مهتاب کرامتی: تبریک به آقای فرهادی عزیز، تبریک به همه عوامل فیلم فروشنده، تبریک به ایران زمین و تبریک به همه کسانی که شادی و سربلندی مردم ایران آرزوشونه

صابر ابر: با جنگ آمدیم، در جنگ بزرگ شدیم، تا آمدیم با جهان آشتی کنیم و بنازیم به خودمان، یک آقایی شد رئیس جمهورمان که برای اینکه آبرویمان حفظ شود صد سوراخ هم برای پنهان شدن کم بود! تا اینکه بالاخره در سومین دهه از زندگیمان که تک ریش‌های سفید چانه خودنمایی می‌کند، هوا کمی مساعد شد و بادی وزید. امروز عجیب خوشحالم چون بزرگترین نگرانی زندگی ام را دیگر ندارم! اما امروز نهم اسفند ماه هزار و سیصد و نود و پنج خیالم راحت شد! چون من هم می توانم بعد‌ها که نبودم و ازم یادی شد، اسمم را در تاریخی پیدا کنند که جناب فرهادی هم در همان دوران بود! این می‌شود عاقبت بخیری

بهرام رادان: و چه کیفی دارد هموطن تو بودن

حبیب رضایی: آقای فرهادی عزیز، امشب یا بهتر بگویم «دو قدم آنسوی صبح» برای افتخار کردن و سربلند بودن هیچ نیازی ندارید و نداریم که نامتان و نام اثر پرفروغتان بعداز عبارت آشنا و جهانی: The oscar goes to... گفته و شنیده بشود یا نشود. رسالت اصلی، واقع شده است. روش و کنش و بینش هوشمندانه و به غایت مؤثر شما، آنچنان موج و اتصالی به راه انداخته- در دست های به ظاهردور اما به نیت نزدیک- که برد و باخت را بی‌معنی و جلای جایزه را به حرمت انسانیت و آگاهی، تبدیل کرده است.لوله اسلحه به حاملش برگشت. دست مریزاد. برحسب عادتی لذتبخش بازهم به شما افتخار می‌کنیم. خدا حفظتان کند و کور شود...یا نه، بینا شود هرآنکه نتواند دید. همین

کتایون شجریان: تبریک به هنرمند بزرگ آقای اصغر فرهادی، شما افتخار ملت ایرانید.

محمدرضا عارف: تبریک به جناب آقای فرهادی و همه هنرمندان و عوامل فیلم فروشنده که باعث درخشش مجدد نام ایران عزیز در جهان شدند و نشان دادند هنر ابزاری مؤثر برای دیپلماسی فرهنگی است.

رضا کیانیان: سینمای ایران معادلات جهان را به هم می‌ریزد!

رضا درمیشیان: فضا هیچ مرزی نمی شناسد. تبریک به اصغر فرهادی و ایران و ایرانی

آتیلا پسیانی: افتخار ما، تبریک به شما اصغر فرهادی بزرگ.

پوران درخشنده: تبریک به اصغر فرهادی و سینمای شریف ایران و اتحاد مردم جهان.

محمد معتمدی: جناب اصغر فرهادی عزیز! شما امروز با دوجایزه اسکار بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران و جهان هستید. سپاس از همت بلندتان در راه هنر و سپاس از اقدام زیبایتان در حمایت از هموطنانتان.

رایان شجریان: تبریک به همه ایرانیان عزیز. جناب فرهادی شما یک افتخار ملی هستید.

یلدا ابتهاج: صبح آرامی ست... کیستی در جهان پیرامونت و جهان دور؟ چگونه جهانت را می‌خواهی؟ در تفاهم و صلح یا در تعارض و جنگ؟ با دامن زدن به اختلافات و سود شخصی بردن از آن یا با تلاش و کوشش برای درک تفاوت‌ها و ایجاد تفاهم و سود جمعی. سود جمعی چیزی نیست غیر در آرامش و امنیت به سر بردن همگی.

کیهان کلهر: تبریک صمیمانه به جناب آقای اصغر فرهادی برای دریافت دومین اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی‌. به امید موفقیت‌های بیشتر برای این هنرمند گرامی‌ و افتخارآفرین ایرانی.

فرشته طائرپور: اصغر فرهادی عزیز، در روزگاری که نادانان و مغرضان در جهان کمر به تحریم و تحقیر کشور ما بسته‌اند، تو با هنر و هوشمندی در میدان سینما و سیاست سربلندمان کردی؛خدا سربلندی ات را مداوم و برقرار بدارد.

خانه سینما نیز در پیامی کسب اسکار از سوی فیلم «فروشنده» را تبریک گفت.

*منبع: روزنامه ایران، 1395.12.10 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: