رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، حدود ۴۲ درصد رشد داشته است.
به گزارش مهر، مجتبی خسروتاج در مراسم افتتاحیه نمایشگاه خودرو گفت: میزان واردات خودرو به گمرکات کشور در همین مدت حدود ۵۵ هزار دستگاه معادل ۵.۵ درصد میزان تولید داخلی خودرو بوده است.
وی افزود: این درصد رقم مناسبی برای تعامل با دنیای خارج و تطبیق تولیدکنندگان داخلی با فناوریها و تکنولوژیهای روز دنیا است؛ ضمن اینکه با این میزان واردات به بخشی از نیازهای گروهها و دهکهای خاص جامعه نیز جواب مثبت داده شده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محدودیت در واردات خودرو، مصرفکنندگان را از دسترسی به محصولات کیفی دنیا محروم میکند، گفت: اولا باید تلاش کنیم تولیدات داخلی را مطابق با نظر مصرفکنندگان و درسطح استانداردهای جهانی بسازیم تا زمینه رضایت مصرفکنندگان فراهم شود و از طرفی هم درحال حاضر در شرایط وفور منابع ارزی بسر نمیبریم که بتوان به هرخودرویی اجازه واردات داد.
وی افزود: مدیریت هدفمند واردات ایجاب میکند که اولویت وارداتی کشور بر مواد اولیه، واسطهای و ماشینآلات قرار گیرد و برای خودرو نیز مهمترین ضابطه، رعایت ضوابط فنی و داشتن نمایندگی از سازندگان اصلی خودرو است که هر متقاضی با رعایت این شرایط میتواند در لیست شرکتهای مجاز وارداتی قرار گیرد.
خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی از ویژگیهای سیاستهای صنعتی و تجاری امسال، هدایت همکاریها با شرکتهای صاحب نام نشان برای سرمایهگذاری مشترک بوده که نمونههایی از این محصولات مشترک که در ماههای آتی وارد بازار خواهد شد، پژو ۲۰۰۸ و خودروهای سیتروئن است که هم اکنون در نمایشگاه نیز به نمایش گذاشته شده است.
خسروتاج در ادامه افزود: اینگونه نمایشگاهها بیشتر از آن که بتواند برای صادرات خودرو مفید باشد، زمینهساز تعامل و همکاری حلقههای شبکه زنجیره تولید خودرو خواهد بود و اعضای این شبکه میتوانند از این نمایشگاه بخوبی بهره ببرند؛ ضمن اینکه مردم نیز با محصولات جدید خودروسازها از نزدیک آشنا شده و از سوی دیگر فرصتی فراهم میشود تا تولیدکنندگان با ذائقه مصرفکنندگان، بهتر آشنا شوند.
خسروتاج درباره صادرات خودرو نیز اعلام کرد که بدون پیوستن به شبکههای زنجیره جهانی خودرو که معمولا با شرکتهای بزرگ و هدایتکننده این زنجیرهها شکل میگیرد، ورود به بازار جهانی صادرات خودرو امکانپذیر نیست. اگر بخواهیم از کف ۳۰ درصد صادرات موضوع قراردادهای مشارکتی با شرکتهای اروپایی، صادرات را افزایش دهیم، بایستی سیاستهای حمایتی دیگری همچون قراردادهای تجارت ترجیحی و آزاد با تعدادی از کشورهای هدف منعقد کنیم تا مسیر صادرات تسهیل شود.
خسروتاج در پاسخ به سوال دیگری درخصوص نحوه حمایت از مصرفکنندگان با توجه به بازدید نمایشگاه گفت: قطعا مصرفکننده نیازمند داشتن خودرو با کیفیت مناسب، قیمت خوب و خدمات پس از فروش است.
وی در بازدید از غرفه ایران- پژو به مدیر فرانسوی شرکت پژو گفت که چنانچه شرکت پژو نسبت به راهاندازی یک شرکت لیزینگ برای اعتبار دادن به مصرفکنندگان برای خرید اقساطی و با نرخهای سود بانکی حاکم بر بازارهای اروپایی اقدام کند، در افزایش تقاضا بسیار کارساز خواهد بود و حمایت خوبی از سوی مصرفکنندگان صورت میگیرد که مقرر شد موضوع بررسی و چنانچه پیشنهاد متقابلی وجود دارد، ارائه کنند.