کد خبر: ۹۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - 15 February 2017
بهمن ماه سال جاری، معاون وزیر امور خارجه کویت پس از سفر به تهران، اعلام کرد ایران از متن پیام امیر کویت به جمهوری اسلامی ‌استقبال کرده است.
 روزنامه مردم سالاری در گزارشی به بررسی برنامه سفر یک روزه حسن روحانی رییس جمهوری به عمان و کویت پرداخت و نوشت: بهمن ماه سال جاری، معاون وزیر امور خارجه کویت پس از سفر به تهران، اعلام کرد ایران از متن پیام امیر کویت به جمهوری اسلامی ‌استقبال کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: خبرگزاری رسمی ‌کویت در توضیح این خبر نوشت: خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت، در حاشیه مراسم روز ملی در سفارت استرالیا در کویت به خبرنگاران گفت: پیام امیر شیخ صباح آل‌احمد آل‌جابر آل‌صباح به حسن روحانی رئیس جمهور ایران به درستی منتقل و درک شد. طرف ایرانی از متن این پیام استقبال و آمادگی خود را برای پاسخگویی مثبت به این پیام اعلام کرد. جارالله همچنین ابراز امیدواری کرد که گام‌های بعدی یک پیشرفت و دستاورد در روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) خواهد بود. 

وی ادامه داد: پیام امیر کویت بر اصول گفت‌وگو میان دوطرف متمرکز بوده است. این در حالی است که حدود 20 روز پیش پس از اخبار متفاوتی که در ارتباط با سفر وزیر امور خارجه کویت به تهران منتشر می‌شد شیخ صباح الخالد الصباح این دیپلمات عالیرتبه کویتی، بعد از دوسال به تهران آمد و با محمدجواد ظریف و حسن روحانی به صورت مفصل دیدار و گفت‌وگو کرد و پیام امیر کویت را به حسن روحانی منتقل کرد. پیامی‌که مضمون آن به طور کامل و شفاف تاکنون اعلام نشده است. ولی به نظر می‌رسد که در این پیام امیر کویت بر موضوع همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای با توجه به بحران‌هایی که منطقه با آن روبروست تأکید کرده است. 

در راستای شدت یافتن تکاپوی اخیر از سوی دو کشور کویت و عمان برای گسترش همکاری‌ها بین کشورهای منطقه از جمله ایران و کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس، روز گذشته معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری خبر داد: رئیس قوه مجریه در سفری یک‌روزه به دو کشور عربی حوزه خلیج فارس، عمان و کویت سفر می‌کند و با مقامات این کشورها دیدار و رایزنی می‌کند.لازم به ذکر است سلطان قابوس پادشاه عمان در سوم شهریورماه 1392 به عنوان اولین مهمان خارجی رییس دولت یازدهم به تهران سفر کرد و دکتر روحانی نیز در نخستین سفر خود به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، در اسفندماه 1392 به عمان سفر کرده است.

در همین زمینه حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: ابتکار منطقه‌ای‌ دکتر روحانی و پذیرش دعوت سران عمان و کویت، می‌تواند نشانه‌ای باشد بر ضرورت دوستی، اخوت اسلامی‌و بازگشت به روابط صمیمانه منطقه‌ای‌ ، هشداری باشد بر لزوم پایان اختلافات مذهبی، درگیری‌ها‌ی فرقه ای، خشونت‌ها‌ی تروریستی ،کشتار بیگناهان، آوارگی بی پناهان و تنش‌های روزافزون منطقه‌ای‌ و آغازی باشد بر حتمیت خاتمه ویرانی بلاداسلامی، تخریب اقتصاد منطقه‌ای‌، از بین رفتن سرمایه‌ها‌ و نابودی رفاه کشورهای منطقه.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم در مورد سفر وزیر امور خارجه کویت و محتوای پیام امیر کویت گفت : شیخ صباح الخالد الصباح حامل پیام امیر کویت برای دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران بود و این سفر بیشتر در چارچوب مسائل و روابط میان ایران و کویت بود و در حوزه‌ها‌ی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی صحبت کردیم و درباره چگونگی روابط در آینده صحبت شد و همین طور درباره موضوعات و مسائل مهم منطقه مانند سوریه و لبنان و عراق و مسائل کشورهای حاشیه خلیج فارس و در این باره تبادل نظر کردیم. قاسمی‌در ادامه گفت: در مورد مسائل خلیج فارس و کشورهای حوزه خلیج فارس هم صحبت کردیم و امیدوارم که این سفر بتواند هم درحوزه مسائل دوجانبه ایران و کویت، گامی‌به جلو باشد و بتوانیم در آینده گام‌ها‌ی بیشتری برداریم، هم ما آمادگی داریم همان طور که با کویت صحبت کردیم، با همه همسایگان مان به عنوان یک سیاست اصولی جمهوری اسلامی‌ایران، روابط خوب و حسنه داشته باشیم و اگر مشکلات و اختلاف سلیقه نسبت به بعضی از مسائل وجود داشته باشد، آن‌ها‌ را پشت میز مذاکره حل کنیم و اشتراکات خود را بیشتر کنیم. 

قاسمی‌خاطرنشان کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی‌ایران داشتن روابط متعادل و منصفانه با همسایگان و کشورهای منطقه است و ما علاقه‌مند نیستیم که این کشورها تحت تاثیر بددلی‌ها‌ و بدخواهی‌ها‌ی دول خارجی و کشورهای دوردست و حتی رژیم صهیونیستی در منطقه قرار بگیرند، زیرا آن‌ها‌ نمی‌خواهند که کشورهای اسلامی‌ بتوانند در کنار یکدیگر روابط خوب و مسالمت آمیز داشته باشند. وی افزود: ما همواره علاقه‌مند هستیم که مسائل خودمان را با همسایگانمان حل و فصل کنیم و هیچ گاه برای تخریب روابط با هیچ کشوری پیش قدم نبوده ایم و نخواهیم بود. این سیاست اصولی ما است. این بستگی به طرف مقابل دارد و روابط هیچ گاه یک طرفه نیست و دو طرفه خواهد بود، ما زمانی می‌توانیم با عربستان صحبت و کار کنیم که احساس کنیم عربستان هم به این روابط نیاز دارد و هم می‌خواهد که این روابط حسنه وجود داشته باشد و برخی از اشتباهات و خطاهای خود درگذشته را جبران کند، ما فکر می‌کنیم که عربستان طی یکی دو سال گذشته، مرتکب اشتباهاتی شده است که این روابط را به این جا کشانده است و بهتر آن است که در این مسیر سازنده اقدام کند و اگر آنها اقدام کنند، ما قطعا آمادگی پاسخ مثبت به آن‌ها‌ را خواهیم داشت. 

با توجه به سفر رییس جمهور کشورمان به کویت، روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها‌ی این کشور در گزارشی به تاریخ روابط ایران و کویت پرداخت و نوشت:‌ الصباح، امیر کویت اولین مقام بلندپایه عربی بود که پس از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی‌به ایران سفر کرد. الکویتیه افزود:‌ روابط ایران و کویت به زمان قبل از استقلال کویت باز‌می‌گردد و در دهه‌ها‌ی چهلم و پنجاهم قرن گذشته تبادل تجاری میان بنادر کویت و بنادر خرمشهر، بوشهر و بندرعباس رواج یافت. پس از پیروزی کویت در سال 1961 ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال کویت را به رسمیت شناخت و بعد از آن در سال 1962 روابط دیپلماسی دوجانبه ایجاد کرد، در سال 1979 شیخ صباح احمد الجابر الصباح که در آن زمان معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت بود به ایران سفر کرد و این اولین سفر یک مقام بلندپایه عربی به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌است. زمانی که صدام به کویت حمله کرد، ایران این اقدام صدام را محکوم کرد و مصوبه 660 شورای امنیت که به موجب آن عراق باید از خاک کویت خارج می‌شد را تایید کرد و پس از آزاد سازی کویت، هر دو کشور برای ایجاد و تحکیم روابط در زمینه‌ها‌ی مختلف و به خصوص سیاسی، اقتصادی و امنیتی تلاش کردند.


الکویتیه در ادامه نوشت: شیخ صباح احمد الجابر الصباح در سال 2003 که در آن زمان وزیر خارجه کویت بود، برای گفت‌وگو درباره اوضاع منطقه و خصوصا آمادگی واشنگتن برای حمله نظامی ‌به عراق به ایران سفر کرد. در آن گفت‌وگو هر دو کشور به اهمیت رسیدن به راه حل مسالمت‌آمیز تاکید کرد و از دولت عراق خواستند تا مصوبات شورای امنیت را اجرا کنند. همچنین در این سفر دو کشور سه تفاهمنامه اقتصادی، فنی و تجاری امضا کردند و به این توافق رسیدند که سطح کمیسیون تجارت مشترک را بالا ببرند و آن‌را به کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی، ‌نظامی‌و امنیتی تبدیل کنند که ریاست آن را وزرای خارجه هر دو کشور بر عهده گرفتند. در زمینه همکاری‌های امنیتی نیز هر دو کشوربه این نتیجه رسیدند که هماهنگی میان دو کشور برای ایجاد امنیت داخلی و خارجی لازم است و در این راستا در سال 1992 شیخ احمد محمود الجابر الصباح وزیر خارجه کویت در آن زمان به تهران سفر کرد، در این سفر هر دو کشور به این توافق رسیدند که کمیته مشترک مبارزه با قاچاق مواد مخدر ایجاد کنند و در ژوئن 1996 شیخ محمد خالد احمد الصباح، وزیر کشور کویت در آن زمان به ایران سفر کرد و در این سفر تفاهمنامه‌ای در زمینه راه‌های تقویت همکاری‌های امنیتی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر با وزیر کشور ایران امضاء کرد. 

همچنین در سپتامبر 2002، شیخ جابر مبارک الحمد الصباح، وزیر دفاع کویت در آن زمان به تهران سفر کرد و تفاهمنامه دو جانبه دفاعی امضا کرد که این تفاهمنامه اولین تفاهمنامه ایرانی – عربی در این زمینه به شمار می‌رود.

الکویتیه در ادامه گزارش نوشت: در زمینه اقتصادی نیز تبادل تجاری دو کشور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و کشور کویت، آهن، جامدات، لوله‌های فلزی و اوره به ایران صادر می‌کند و میوه، سبزیجات، آجیل، قالی و مصالح ساختمانی از ایران وارد می‌کند و هر دو کشور تفاهمنامه‌های اقتصادی و تجاری زیادی با هم امضا کردند. در زمینه انسانی نیز شورای همکاری خلیج فارس که کشور کویت عضو آن است، در سال 2003 مبلغ 400 میلیون دلار به زلزله‌زدگان بم اهدا کرد.

*منبع: روزنامه مردم سالاری، 1395.11.27
برچسب ها: حسن روحانی ، عمان ، کویت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: