ایران در راستای گسترش روابط تجاری با کشورهای شمال اروپا ارتباط خود را با کشورهای سوئد و دانمارک توسعه داده است اما در این میان مشکل زیرساختی مانع افزایش صادرات ایران به این کشورها است.
به گزارش خبرنگار مهر، در سال جاری ایران در راستای گسترش روابط تجاری با کشورهای اروپایی گام های بزرگی را برداشته است بطوریکه تاکنون هیات های اقتصادی از کشورهای مختلف به خصوص کشورهای اروپایی به ایران سفر کرده اند. در این راستا توسعه اهداف اقتصادی با اروپای شمالی از مهمترین اهدافی است که ایران دنبال می کند.
براین اساس، به تازگی هیاتی اقتصادی از سوئد به ایران سفر کرده است و در حوزه های مختلف از جمله خودرو و سایر صنایع با مسئولان ایرانی به بحث و بررسی پرداختند. همچنین کمتر از دو هفته پیش، هیاتی اقتصادی از ایران به دعوت کنفدراسیون صنایع دانمارک به این کشور سفر کردند.
کشور دانمارک با بیش از ۴۳ هزار کیلومتر مربع و ۵.۵ میلیون نفر جمعیت، در شمال اروپا قرار گرفته است و نقش موثری در اقتصاد اروپا ایفا می کند. تولید ناخاصل داخلی این کشور در سال ۲۰۱۵ معادل ۲۵۷ میلیارد دلار بود و این کشور در این سال رشد اقتصادی ۱.۶ درصدی را تجربه کرد.
این کشور تولید کننده جو، گندم، سیب زمینی، چغندر قند، لبنیات و ماهی است و در صنایع آهن، فولاد، تولید توربین های بادی و صفحات خورشیدی، صنایع شیمیایی، فرآورده های غذایی، تجهیزات حمل و نقلی و ماشینی، منسوجات و لباس، لوازم الکتریکی، تولیدات چوبی، کشتیرانی، دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت دارد. آلمان، سوئد، بریتانیا، آمریکا، نروژ و هلند مهمترین شرکای صادراتی این کشور به شمار می روند.
ایران هم پس از برجام اقدام به گسترش ارتباطات اقتصادی با این کشور کرد بطوریکه حجم روابط در یکسال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است. آمارها نشان می دهد که صادرات دانمارک به ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۶۸ میلیون یورو بوده که این رقم در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۶ افزایش یافته و به ۲۲۲.۵ میلیون یورو رسیده است.
بر اساس این گزارش، صادرات ایران به دانماک هم در سال ۲۰۱۵ معادل ۶.۵ میلیون یورو بوده که این رقم در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۶ افزایش یافته و به ۱۰ میلیون یورو رسیده است.
اروپا بازار مناسب محصولات کشاورزی ایران
در این راستا شهامک رضایی رئیس اتاق بازرگانی نوردیک-ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه در سفر هیات اقتصادی ایران به دانمارک توانستیم تعدادی از تجار و شرکت های دانمارکی و ایرانی را با یکدیگر آشنا کنیم، گفت: معتقدم حتی اگر یک ارتباط هم ایجاد شود، کافی است اما اینطور که متوجه شدم روابط زیادی بین تجار و صاحبان شرکت ها برقرار شده است.
وی در خصوص سهم چندبرابری واردات ایران از دانمارک در مقابل صادرات ایران به این کشور، افزود: معتقدم که این مساله مهمی است زیرا سهم دانمارک در صادرات به ایران بسیار افزایش یافته است و اگر به دنبال یک رابطه اقتصادی سالم باشیم باید صادرات و واردات بین دو طرف به یک اندازه انجام شود.
رضایی با اشاره به اینکه تجارت بین المللی یعنی روابط دو طرفه میان دو کشور، اظهار داشت: روابط دو کشور پس از برجام به تازگی شروع شده است و معمولا بازار تشنه تر، بیشتر جذب می کند اما در درازمدت نباید این وضع ادامه داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی نوردیک- ایران ادامه داد: اگر طرف مقابل فقط به فکر این باشد که محصولی از دانمارک وارد کند و در ایران بفروشد تا سودی ببرد، در درازمدت کار اشتباهی است زیرا بازار نمی پذیرد.
وی با بیان اینکه اگر واردکنندگان از دانمارک از صادرات به ایران هم پیشتبیانی کنند، کمک بزرگی است، گفت: آنها شرکت های خارجی را می شناسند و بهتر می توانند به صادرکنندگان ایرانی کمک کنند.
رضایی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل مشکل آب و هوا در جنوب اروپا، محصولات کشاورزی در دانمارک خیلی کم شده است، گفت: الان سبزیجات در بازار اروپا بسیار کمیاب و گران است به همین دلیل سعی کردیم تا ارتباطی را با شرکت های ایرانی برای خرید این محصولات ایجاد کنیم اما متاسفانه محصولات ایرانی بسته بندی مناسبی ندارد به همین دلیل امکان صادرات به اروپا ایجاد نشد.
وی با بیان اینکه در این خصوص مذاکراتی با اتاق بازرگانی زنجان انجام گرفت، افزود: آنها هم اعلام آمادگی کردند اما دانمارکی ها گفتند که بسته بندی برای ما اهمیت دارد بنابراین این فرصت از بین رفت.
رئیس اتاق بازرگانی نوردیک-ایران افزود: هنوز هم بازار محصولات کشاورزی در دانمارک وجود دارد و باید زیرساخت ها در ایران فراهم شود.
رضایی یکی از مهمترین مشکلات را نبود مذاکرات مناسب میان مسئولان دو کشور عنوان کرد و گفت: الان کشاورزان ایرانی محصول دارند اما کسی که باید مسئول باشد و رسیدگی به این امور داشته باشد تا صادرات انجام گیرد، مشخص نیست.