کد خبر: ۹۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 12 February 2017
ایران و سوئد وارد دور جدیدی از همکاری‌های خود شدند. چند سالی بود که روابط دو کشور به سردی رفته بود و میلی برای توسعه همکاری‌های مشترک وجود نداشت اما زمستان امسال ایران و سوئد تصمیم به احیای روابط خود گرفتند که این احیا به غیر از توسعه صادرات ایران در موردمی‌کند.
 روزنامه ایران درباره رایزنی و مذاکره اقتصادی هیأت ‌های تجاری استکهلم و تهران و افزایش تولید «ولوو» و «اسکانیا» به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: ایران و سوئد وارد دور جدیدی از همکاری‌های خود شدند. چند سالی بود که روابط دو کشور به سردی رفته بود و میلی برای توسعه همکاری‌های مشترک وجود نداشت اما زمستان امسال ایران و سوئد تصمیم به احیای روابط خود گرفتند که این احیا به غیر از توسعه صادرات ایران در مورد صنعت خودرو هم صدق می‌کند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: شرکت‌ های خودروسازاین کشور مدت طولانی در بحث خودرو با ایران همکاری می‌کردند اما به خاطر تحریم‌ها کم کم از بازارکشورمان رفتند و حال به اعتقاد خودشان اکنون می‌توانند گذشته از دست رفته را جبران کنند. 

برخی آمارها نشان می‌دهد در سال 2003 و 2004 ایران به ترتیب به‌عنوان بیست و یکمین و بیست وهشتمین کشور صادرکننده کالا به سوئد به شمار می‌رفت، اما یکسال بعد (2005) کشورمان از فهرست 30 کشور صادر‌کننده به این کشور مرفه حوزه اسکاندیناوی خارج شد. در چند سال گذشته که تحریم‌ها مانع از رونق‌یابی روابط خارجی ایران می‌شد، مبادلات تجاری ایران و سوئد به یک چهارم کاهش یافت و از 10 میلیارد کرون (یک میلیارد و 100 میلیون دلار) به حدود 2.5 میلیارد کرون (282 میلیون دلار) رسید.از طرف دیگر، آمارهای انتشار یافته از میزان مبادلات بین دو کشور در سال 2014 (پیش از توافق هسته ای) تفاوت چشمگیری را بین صادرات ایران به سوئد و واردات از آن کشور نشان می‌داد. 

به طوری که از حدود 345 میلیون دلار مبادلات تجاری در آن سال، 14 میلیون و 666 هزار دلار صادرات ایران به سوئد بود در حالی که سهم صادرات سوئد به ایران ارزشی معادل 330میلیون و 150 هزار دلار داشت.

در راستای افزایش همکاری‌های دوجانبه بود که روز گذشته صاحبان صنایع و مدیران شرکت‌های سوئدی که با نخست‌وزیر کشورشان به ایران آمده‌اند درسازمان گسترش و نوسازی حضور یافتند و درباره اینکه چگونه می‌توانند قراردادهایی بلندمدتی را امضا کنند تا هر دو طرف از آن منتفع شوند گفت‌و‌گو کردند.

منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره رفت و آمدهای شرکت‌های سوئدی به «ایران» گفت:با وجود غوغاسالاری برخی از کشورها، سفر نخست‌وزیر سوئد به همراه هیأت بزرگ تجاری و صنعتی این کشور به تهران، نشان دهنده اهمیت توسعه مناسبات تجاری شرکت‌های سوئدی با ایران است. ایران با سوئد سابقه همکاری بیش از 100 سال دارد و بسیاری از شرکت‌های آن کشور بویژه در زمینه خودروسازی، همکاری طولانی مدت با شرکت‌های ایرانی دارند.

وی با بیان اینکه باید مدیران شرکت‌های سوئدی را برای انجام سرمایه‌ گذاری بیشتر در ایران ترغیب کنیم، افزود: شرکت‌های سوئدی نباید به ایران به‌عنوان یک بازار صادراتی نگاه کنند برای این منظور با شرکت‌های سوئدی در19 زمینه همکاری به توافق رسیده‌ایم.رئیس هیأت عامل ایدرو با اشاره به اینکه 7 مورد این توافق به انعقاد قرارداد رسیده است و 2 قرارداد دیگر تا پایان امسال منعقد می‌شود، گفت: درحال حاضر 3 قرارداد همکاری شرکت‌های ایرانی با سوئدی‌ها به مرحله اجرایی رسیده است.

معظمی با اعلام اینکه شرکت‌های سوئدی زمینه‌ های همکاری زیادی با شرکت‌های ایرانی دارند، اظهار داشت: انتظار ما این است که با توجه به مناقصه انجام شده برای ساخت خط لوله 600 کیلومتری برای شرکت ملی نفت ایران، طبق توافقنامه‌ای که با یک شرکت سوئدی به امضا می‌رسد به صورت مشارکت، همکاری‌های خود را در این بخش آغاز کنیم.

وی در خصوص همکاری شرکت ‌های ولوو و اسکانیا درایران، گفت: این دو شرکت در تولید خودروهای سنگین در ایران سابقه طولانی دارند و از نظر کیفی نیز خودروهای بسیار خوبی هستند، به همین منظور در حال مذاکره با آنها برای افزایش تولید خودروهای سنگین با قیمت مناسب در ایران هستیم.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تاکنون مذاکرات شرکت‌های ایرانی با مدیران شرکت ‌های سوئدی پیشرفت‌های خوبی داشته و انتظار داریم که با سفر نخست ‌وزیر سوئد به تهران، شاهد توسعه مناسبات دو کشور دربخش‌های مختلف صنعتی و تجاری باشیم.
«استفان لوفون» نخست‌وزیر سوئد بامداد روز گذشته در رأس یک هیأت بزرگ اقتصادی با هدف توسعه مناسبات بین دو کشور وارد تهران شد تا درمذاکرات با مدیران شرکت‌های ایرانی و همکاری شرکت ‌های دو کشور در زمینه‌ های صنعتی و اقتصادی حضور پیدا کند.بر این اساس پنج سند همکاری در زمینه‌های فناوری، علوم و تحقیقات، امور جاده‌ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور زنان و خانواده میان ایران و سوئد امضا شد.

** شرکت ‌های سوئدی برای سرمایه ‌گذاری در ایران بسیار علاقه‌ مندند
«ایلوا بری» مدیر اجرایی بخش سرمایه‌گذاری وزارت بازرگانی سوئد گفت: شرکت‌های سوئدی با انتقال دانش فنی برای سرمایه‌گذاری در ایران بسیار علاقه ‌مند هستند.

حضور مدیران شرکت‌های بزرگ سوئدی از جمله ولوو، اسکانیا، اریکسون و بانک دانسکه در تهران نشان از علاقه‌مندی این شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌ های‌شان در ایران است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات بانکی بین ایران و سوئد، گفت: مقام‌های بانکی دو کشور در تلاشند در سفر نخست‌وزیر سوئد به تهران، همکاری ‌های بانکی بین دو کشور نیز تسهیل شود.مدیر اجرایی بخش سرمایه‌گذاری وزارت بازرگانی سوئد بیان کرد: شرکت‌ های سوئدی برای توسعه همکاری ‌های خود با شرکت ‌های ایرانی اهمیت زیادی قایل هستند، به طوری که با تشکیل دفتر تجاری ایران و سوئد، با توسعه مناسبات تجاری و صنعتی بین دو کشور زمینه انتقال دانش فنی به ایران نیز فراهم خواهد شد.

*منبع: روزنامه ایران، 1395.11.24
برچسب ها: سوئد ، خط لوله نفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: