کد خبر: ۹۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 08 February 2017
«بورس انرژی پروارتر خواهد شد»، «گرد غبار روی کتاب سال»، «رفع گره های لایحه بودجه»، «من فقط بیمارستان را می شناختم!» و «خطر مرگ بیخ گوش گردشگران» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره چهارشنبه 20 بهمن است.
 «بورس انرژی پروارتر خواهد شد»، «گرد غبار روی کتاب سال»، «رفع گره های لایحه بودجه»، «من فقط بیمارستان را می شناختم!» و «خطر مرگ بیخ گوش گردشگران» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره چهارشنبه 20 بهمن است.

** بورس انرژی پروارتر خواهد شد
صبح دیروز دومین نشست خبری شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل این سازمان برگزار شد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال «ابتکار» مبنی بر مهجور ماندن بورس انرژی نسبت به سه بازار دیگر سرمایه گفت: بورس انرژی به نسبت عمر کوتاهی که از آن می‌گذرد رشد خیلی خوبی کرده است؛ به طوری‌که یک روز میلیاردی شدن آن در صفحات روزنامه ثبت شد اما هم اکنون به طور روزانه تا 15 میلیارد تومان نیز ارزش معاملات این بورس بالغ می‌شود و باحتی روزی هم بوده که 300 میلیارد تومان در آن معامله شده است. وی ابتدا از این تذکر استقبال کرد و بیان اینکه جایگاه بورس انرژی باید ارتقاء بیشتری پیدا کند، گفت: مهمترین دارایی کشور یعنی انرژی از نفت و مشتقات و فرآورده‌های نفتی در این بورس معامله یا قابلیت معامله دارند؛ در نتیجه باید فرصت‌های بیشتری در مسیر رشد این بورس در جهت منافع ملی رقم بخورد که در دستورکار سازمان نیز قرار دارد.

**گرد غبار روی کتاب سال
برگزیدگان سی وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در مراسم پایانی این جایزه که صبح سه‌شنبه 19 بهمن با حضور رییس جمهوری در تالار وحدت برگزار شد، معرفی شدند. بر این اساس، 11 اثر برگزیده، 8 عنوان کتاب برگزیده جهانی و 43 اثر هم شایسته تقدیر شناخته شدند.برگزیدگان این جایزه در حوزه دین و بخش حدیث، کتاب «فقه الحدیث مباحث نقل به معنا» تالیف احمد پاکتچی، در بخش عرفان و تصوف، «تحریر رساله الولایه شمس الوحی تبریزی سیدمحمد حسین طباطبایی» تالیف آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، تحقیق حجت‌الاسلام حمیدرضا ابراهیمی و در بخش سیره معصومین «موسوعه عبدالله بن عباس حبرالامه و ترجمان » تالیف سید محمد مهدی موسوی خرسان برگزیده شدند. در حوزه زبان و در بخش زبان‌های باستانی، اثری با عنوان «زبان مازندرانی (طبری) توصیف زبانشناختی (تحقیقی میدانی ـ اطلس زبانی)» تالیف فردوس آقاگل‌زاده قدردانی شد. در حوزه علوم خالص و بخش فیزیک، کتاب «فرهنگ فیزیک» تالیف لطیف کاشیگر با ویراستاری عبدالحسن بصیره، در حوزه علوم کاربردی و بخش پزشکی «درسنامه طب خواب» تالیف میرفرهاد قلعه‌بندی و در حوزه هنر بخش موسیقی اثر «تحلیل ردیف: براساس نت‌نویسی ردیف میرزا عبدالله با نموداری تشریحی» تالیف داریوش طلاییبه عنوان آثار برگزیده از رییس جمهوری لوح و جایزه دریافت کردند. همچنین هیات داوران گروه پزشکی این دوره از جایزه کتاب سال تصمیم گرفتند از کتاب «دانشنامه داروسازی و داروخانه‌داری در اصفهان» به دلیل تلاش ارزشمند مولف آن به پاس کوشش و جمع‌آوری در زمینه داروسازی تجلیل کنند.

**رفع گره های لایحه بودجه
اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 96 در حالی به بررسی این لایحه پرداختند که برخی از عدم‌اجرایی‌شدن مصوبه مجلس توسط دولت ابراز نگرانی می‌کنند. این نگرانی از تجربه تلخی که در دولت‌های گذشته ایجاد شده بود نشات می‌گیرد که پیوسته این لوایح را بر اساس آمارهای خلاف واقع تنظیم می‌کردند.مهرداد بائوج‌لاهوتی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 در اشاره به تغییراتی که از سوی این کمیسیون در لایحه بودجه ایجاد شده است به «ابتکار» گفت: تصور بنده این است لایحه‌ای که دولت به مجلس داده است با آنچه ما در آن تغییراتی را ایجاد کرده‌ایم دارای نقاط ضعف و قوتی است چراکه مهم‌ترین موضوع در خصوص بودجه منابع دولت است کمااینکه سال گذشته اشتباهاتی که برای اصلاح لایحه بودجه انجام دادیم این بود که دولت بودجه را با مبلغ 297هزار میلیارد تومان بست در حالی که آنچه تحقق پیدا کرده است بیشتر از 220 هزار میلیارد تومان نیست.احمد مرادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 96 در اشاره به اینکه این کمیسیون تا چه اندازه به رفع گره‌هایی که تاکنون در لوایح بودجه وجود داشته پرداخته است به «ابتکار» گفت: اکثر این موارد در بودجه سال 96 مورد توجه قرار گرفته است و شاید نتیجه در حد انتظاراتی که مردم یا ما داشته‌ایم نبوده باشد اما تلاش بر این بوده است که اعتبارات به نحوی تخصیص یابد که بتوانیم مانوری انجام دهیم تا بودجه برگرفته از برنامه ششم توسعه بوده و انقباضی نباشد. وی افزود: قیمت نفت روی حدود 55 دلار تفاهم شده و بر اساس درآمد حاصل از نفت این رقم مدنظر قرار گرفته است برای یارانه‌ها نیز دولت اختصاص رقم 48 میلیارد تومان را درخواست کرده است و هرچند برخی از دوستان مدعی بودند که درآمدهای دولت خیلی بالاتر از این مقدار است اما دولت هم تاکید داشت که بیشتر از این میزان نمی‌تواند اعتبارات به این بخش اختصاص بدهد.

**من فقط بیمارستان را می شناختم!
در قوانین پزشکی آمده است، میان پزشک و بیمار رابطه حقوقی برقرار است. مطابق این قوانین پزشک وظیفه دارد تمام راه های درمان را ارزیابی کند و از همه دانش خود برای بهبود بیمار بهره ببرد اما این موضوع همیشه اینگونه اتفاق نمی افتد، گاهی پیش می آید که پزشک به وظیفه خود به درستی عمل نمی کند و تخلف یا خطای پزشکی رخ می دهد. گرچه قوانین در این زمینه مشخص است و پزشک را مسئول اتفاقات رخ داده می داند اما در این میان بیمارانی مثل مینو هستند که در انتخاب پزشک نقشی نداشته اند و در زمان مراجعه برای درمان تنها نام و عملکرد بیمارستان را در نظر گرفته اند.ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره معتقد است مسئولیت اصلی در روند درمان بر عهده پزشک است. او در خصوص اینکه پس سهم بیمارستان در پذیرش مسئولیت بیمار و روند درمانی او چیست؟ به «ابتکار» می گوید:« در قوانین مسئولیت پزشک و بیمارستان در قبال بیمار مشخص است، بیمارستان نیز در این میان بدون مسئولیت نیست. مسائل مربوط به بستری بیمار مانند: هزینه ها، کارهای هتلینگ، آزمایشگاه و ... بر عهده بیمارستان است و اگر کم کاری صورت بگیرد مسئولان بیمارستان باید پاسخگو باشند اما به دلیل اینکه پزشک برای چگونگی و روند درمان تصمیم می گیرد و اجرا کننده است مسئولیت این بخش نیز بر عهده اوست».

**خطر مرگ بیخ گوش گردشگران
«فراهم شدن زیرساخت گردشگری»، از جمله مهمترین عوامل توسعه گردشگری است. اتفاقی که گرچه سعی بر آن شده تا در دهه‌های اخیر بهبود بخشیده شود اما همچنان نواقصش بسیار است. مراکز اقامتی قدیمی و فرسوده از جمله نواقص و مشکلات پیش روی گردشگری در ایران است.فروریختن پلاسکو اما این داغ را تازه کرد. داغی که تنها تهران با آن روبه‌رو نیست و بسیاری از شهرها به خصوص شهرهای با بافت قدیمی و پر مسافر با آن مواجه هستند. براساس آمارهایی که از مسافران نوروزی در ایران منتشر شده شهرهای مشهد و تهران با بیش از 5 تا 6 میلیون نفر سفر جزو 2 شهر پر مسافر در ایام نوروزی بوده است. قم، رشت، اصفهان، شیراز و قزوین به ترتیب از جمله شهرهایی هستند که بیشترین مسافران نوروزی را دارند. شهرهایی که فارغ از داستان بافت‌های تاریخی برای جذب مسافر نیازمند هتل‌ها و مکان‌های اقامتی نوساز با امکانات امروزی هستند که البته براساس آماری که تیموری مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از تاسیسات گردشگری فرسوده و از مدار خارج که همچنان درحال خدمات‌دهی هستند، داده، سال ساخت بسیاری از مراکز اقامتی در شهرهای ایران به خصوص تهران و اردبیل به 50 سال پیش باز می‌گردد. تیموری با اشاره به لزوم شناسایی تعدادی از واحدهای اقامتی فرسوده که باید به سرعت بازسازی و یا از مدار خدمات‌دهی به مسافران و گردشگران خارج شوند، گفته است: در یکی دو سال اخیر تعدادی از این واحدهای قدیمی در بافت‌های فرسوده شناسایی شده‌اند که نه تنها آن گواهی‌ها بلکه شرایط پذیرش مسافر را نداشته‌اند. بخشی از این واحدها دست‌کم 50 سال پیش و یا قبل از سال 1350 ساخته شده‌اند. او از دو شهر تهران و اردبیل را به عنوان دو استان در معرض خطر نام برده که به ترتیب مهمان‌پذیرها و مجموعه‌های بین‌راهی آن‌ها بیشترین فرسودگی و کمترین ضریب ایمنی را دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: