کد خبر: ۹۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 08 February 2017
«نگاه منتقدان سینمای ایران شتاب ‌زده است»، «اما و اگرهای یکسان سازی ارز» و «موافق تغییر قانون اساسی نیستم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره چهارشنبه 20 بهمن به شمار می رود.
 «نگاه منتقدان سینمای ایران شتاب ‌زده است»، «اما و اگرهای یکسان سازی ارز» و «موافق تغییر قانون اساسی نیستم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره چهارشنبه 20 بهمن به شمار می رود.

** نگاه منتقدان سینمای ایران شتاب ‌زده است
در جشنواره ‌ای که فیلم‌ ها به طرز عجیبی شبیه یکدیگر بودند، تعدادی از فیلم ‌ها این میان با نگاهی متفاوت و موضوعاتی خاص ساخته و اکران شدند. فیلم‌ هایی که حرفی برای گفتن داشتند اما در نهایت در میان حجم بالای فیلم ‌ها در جشنواره سی و پنجم آن‌ چنان که باید دیده نشدند. «ماجان» اولین ساخته رحمان سیفی ‌آزاد از این دسته از فیلم ‌هاست که در میان هیاهوی جشنواره آن چنان که باید دیده نشد. فیلم بعد از مدت ‌ها مهتاب کرامتی را به روی پرده آورد و در کنارش یک فرهاد اصلانی هم ‌چنان درجه یک قرار داشت که توانستند یکی از جذاب ‌ترین زوج ‌های سینمایی جشنواره امسال را خلق کنند. آن‌چه «ماجان» را در میان فیلم‌های جشنواره متفاوت کرد سوژه فیلم بود، خانواده‌ای که درگیر نگهداری فرزندی معلول هستند. موضوعی که سینمای ایران همیشه نسبت به آن بی‌توجه بوده است.

متفاوت‌ترین بخش فیلم شما سوژه آن است. در سینمایی که موضوعات بسیار به هم شبیه است، «ماجان» نگاهی متفاوت داشت به موضوعی که عملاً دغدغه خانواده‌های بسیاری است. فکر اولیه از کجا آمد؟
رحمان سیفی آزاد کارگردان فیلم ماجان بیان داشت که خانم لاریجانی فیلم ‌نامه ‌نویس «ماجان» ایده اولیه فیلم را مطرح کردند. در واقع من از مرحله اولیه و ایده نخست کار در جریان روند نوشته شدن فیلم‌ نامه بودم. وقتی ایده مطرح شد به نظرم بسیار جذاب آمد. طرح به آرامی گسترش پیدا کرد و سیناپس صفحه به صفحه نوشته و تغییر کرد و من در جریان تمام این تغییرات بودم و با هم کار را پیش بردیم. حدود یک سال زمان صرف نگارش فیلم‌نامه کردیم و بارها آن را بازنویسی کردیم.

غیبت فیلم در بخش سودای سیمرغ سوال بسیاری از اهالی سینما و رسانه بود. فیلمی با چنین سوژه و ساختاری چرا نباید در بخش مسابقه حضور داشته باشد؟
در زمان اکران فیلم در جشنواره در واقع ما بازخورد منفی نگرفتیم. نگاه مردم به فیلم بسیار مثبت بود و همین امیدوار ‌کننده بود. در واقع غیبت ما در بخش سودای سیمرغ برای خود من هم عجیب است. فیلم‌ های جشنواره امسال نیز برخی خوب هستند و برخی نه و از سویی برخی‌ فیلم ‌ها که باید در جشنواره حضور می ‌داشتند نیستند، و این حاصل سلیقه یک هیات انتخاب است. پیش از این فکر می‌ کردم که باید در جشنواره فیلم فجر تمام ظرفیت سینمای ایران حضور داشته باشد. در هر صورت بازخوردها نسبت به فیلم مثبت بود و همین برای من راضی ‌کننده بود. در بخش نقد و نگاهی که عموماً در ایام جشنواره وجود دارد به نوعی شتابزدگی دیده می ‌شود که در نهایت خیلی به نفع فیلم نیست. نگاه دوستان منتقد عموماً شتاب ‌زده است و فیلم‌ های بسیاری این میان دیده نمی‌ شوند. 

** اما و اگرهای یکسان سازی ارز
نرخ مناسب برای ارز هم‌چنان محل اختلاف نظر فعالان و کارشناسان اقتصادی است از حدود یک ماه قبل که شاهد دور جدیدی از نوسان و جهش قیمت ارز به خصوص دلار در بازار آزاد بودیم، مسئولان بانک ‌مرکزی و دولت بارها تاکید کردند که نوسان گذرا است. در هفته های گذشته واکنش دولت به افزایش دلار از زبان سخنگو بیان شد. نوبخت گفت: افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر را ناشی از عوامل روانی است و در روزهای آینده شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود. افزایش 100 تومانی نرخ دلار در یک روز متناسب با شرایط اقتصاد کشور نیست و در روزهای آینده شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود. چند وقتی است که از نوسانات دلار خبری به گوش نمی ‌رسد و ظاهرا بازار دوباره به فاز استراحت و آرامش رفته است.

از سوی دیگر رئیس ‌کل بانک ‌مرکزی از بانک ‌ها هم بابت تعلل در نقش ‌آفرینی موثر در بازار ارز گله کرد. سیف با تاکید بر لزوم گسترش حضور بانک ‌ها در بازار ارز خطاب به مدیران عامل بانک ‌ها گفت: علی ‌رغم گشایش ‌های انجام شده مقررات تسهیل‌کننده ابلاغی، کماکان بانک‌ ها اقدام موثری در این خصوص انجام نداده ‌اند و لازم است فعالیت خود را در این حوزه بیشتر کنند، چرا که بانک ‌ها تنها با عملیات واسطه گری وجوه نمی ‌توانند سودآوری خود را تضمین کنند و لازم است در عرصه ‌های دیگر من جمله ارائه خدمات متنوع ارزی فعال باشند»

** موافق تغییر قانون اساسی نیستم
ضرورت اصلاح یا تغییر قانون اساسی مسئله‌ای است که هر چند وقت یکبار به موضوع روز سیاسی بدل می ‌شود و برخی سیاسیون نسبت به آن موضوع گیری می‌ کنند. از جمله چهره‌ هایی که اخیرا نسبت به ضرورت تغییر قانون اساسی موضع ‌گیری کرده بود، مرحوم آیت‌ الله‌ هاشمی رفسنجانی است که کمی قبل از رحلت خود گفته بود پس از چند سال قانون اساسی همه کشورها تغییر می ‌کند و ما هم باید این کار را انجام دهیم. البته در این راستا بهمن کشاورز، حقوقدان و وکیل دادگستری، که ریاست اتحادیه سراسری کانون ‌های وکلای دادگستری ایران را بر عهده دارد، به همدلی گفت تردیدی نیست که قانون اساسی نیز مانند سایر ساخته‌ های ذهن و دست بشر کامل نیست و می ‌تواند تا بی ‌نهایت اصلاح شود، ولی اکنون زمان مناسبی برای اصلاح و تغییر قانون اساسی نیست، چرا که این نگرانی وجود دارد پس از اصلاح آن چیزی از آب دربیاید که مدنظر نبوده است.

قوانین اساسی کشورها حاوی نکات آرمانی و خطوط کلی نحوه اداره آنها و مقامات اداره کننده و به طور کلی مسائل و مواردی است که اساس یک نظام حکومت یا نظام و کشور را تشکیل می ‌دهد و از نام این قانون نیز می‌توان نام آن را استنباط کرد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به اصل 4 آن، کل قانون مبتنی است بر شرع اسلام و در اصل 4 تصریح شده است که همه قوانین باید منطبق بر قوانین شرعی باشند و از این قاعده نمی ‌توان عدول کرد. از طرفی هم اگر به مقدمه قانون اساسی مراجعه کنیم، که حاوی اهداف آرمانی و تغییرناپذیر این قانون است، مواردی چون ولایت فقیه عادل، اقتصاد وسیله است نه هدف، زن در قانون اساسی، ارتش مکتبی، قضا در قانون اساسی، قوه مجریه و وسایل ارتباط جمعی را خواهیم دید که خطوط کلی اصول اساسی حاکم بر نظام جمهوری اسلامی را ترسیم کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: