کد خبر: ۹۳۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 08 February 2017
«قـرارداد 10 میلیـارد دلاری برای نیروگاه بوشـهر 2»، «نظامیان به صورت مهندسی شده وارد انتخابات نشوند»، «بی‌نظیـرترین اسـتقبال» و «تاملاتی در رخدادهای شگفت دهه فجر انقلاب اسلامی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره چهارشنبه 20 بهمن است.
 «قـرارداد 10 میلیـارد دلاری برای نیروگاه بوشـهر 2»، «نظامیان به صورت مهندسی شده وارد انتخابات نشوند»، «بی‌نظیـرترین اسـتقبال» و «تاملاتی در رخدادهای شگفت دهه فجر انقلاب اسلامی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره چهارشنبه 20 بهمن است.

**قـرارداد 10 میلیـارد دلاری برای نیروگاه بوشـهر 2
امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 پس از سالها مجددا این فضا را برای جمهوری اسلامی‌ایران ایجاد کرد که بتواند با کمترین محدودیت روابط خود را در فضای بین‌المللی گسترش داده و در راستای منافع ملی با کشورهای مختلف ارتباط داشته باشد. محدودیت‌هایی که در طول سال های تحریم موجب شده بود تا برخی کشورهای منطقه با داشتن دست بالا در روابط خود با تهران منافعی را به دست بیاورند که هرگز با تصور نبودن تحریم‌های ظالمانه محقق نمی‌شد. در یک سال اخیر اما با چرخشی قدرتمندانه این ایران است که مقصد سفرهای گسترده مقامات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی قرار گرفته و می‌تواند انتخاب کند کدامیک منافعش را در سطوح مختلف تامین خواهد کرد. 

دوران محدود کردن ارتباط با کشورهایی محدود و اصطلاحا «گذاشتن تمامی‌تخم مرغ‌ها در یک سبد» برای تهران به پایان رسیده است. روسیه نیز مانند هر کشور دیگری سعی دارد تا در ارتباطات خارجی منافع ملی را مد نظر قرار دهد، همین امر موجب شد تا در طول سال هایی که ایران نیاز داشت تا در بازار تحدید شده خود نیازهایش را تامین کند، مسکو با استقبال از این موضوع بسیاری از اقلام مورد نیاز ایران را تامین کرد. 

** نظامیان به صورت مهندسی شده وارد انتخابات نشوند
«منع فعالیت‌های سیاسی نظامیان پشت و جلوی صحنه انتخابات ندارد.» مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهوری در حالی این جمله را گفته است که تجربه‌های گذشته ثابت کرده، حضور نظامیان در انتخابات، بسیار محتمل‌تر از آنچه است که میدانیم! گرچه این حضور همیشه به صورت علنی نبوده است ما اتفاقات رخ داده، موید این نکته است که ‌با وجود توصیه صریح حضرت امام و همچنین ابلاغیه‌های رهبری برای انتخابات، همچنان احتمال حضور نظامیان در انتصابات وجود دارد.

معاون حقوقی رییس‌جمهور گفته است: حتما کسانی که در کسوت نظامی‌هستند نمی‌توانند وارد دسته‌بندی‌های حزبی، جناحی و سیاسی شوند. اگر موردی باشد مردم و دستگاه‌های نظارتی، بازرسی و قضایی باید حساس باشند. 

**بی‌نظیـرترین اسـتقبال
ساعت ها 9:30 بامداد را نشان می‌‏دادند، ثانیه‏های انتظار به کندی می‏گذشت.میلیونها چشم، که از فرط اشتیاق در آستانۀ گریستن بودند، بر آسمان تهران وصفحات تلویزیون دوخته شده بود. لحظه‏ها آرام در حال گذر بودند و تپش دلها تندتر از حرکت زمان بود. 12 بهمن بود، نخستین روز از ایام خاطره‌انگیزی که درفرهنگ انقلاب اسلامی ‌به دهۀ فجر انقلاب شهره گردید، روزی، ورای دیگر روزها،روزی که حادثۀ عظیم و بی‏نظیر استقبال چند میلیونی مردم انقلابی از رهبر خویش را در خود داشت، روزی که به قریب 15 سال انتظار پایان داد و... امام آمد. 

امام آمد، در حالی که دو هیئت سیاسی و نظامی ‌از برجسته‏ترین کارشناسان ومقامات آمریکایی، براساس طرح جرج بال و تصمیمات سران آمریکا، انگلیس،فرانسه و آلمان در کنفرانس گوادلوپ برای نجات رژیم وابسته و محتضر شاه، به صورت شبانه‌روزی در تهران تلاش می‏کردند و همزمان تیم‌هایی در کاخ سفید واشنگتن و دفتر نمایندگی نیروهای نظامی ‌آمریکا در ناتو مستقر در اروپا مسئولیت هماهنگی تبلیغات روانی، طراحی کودتا و هماهنگ‏سازی دول مرتجع منطقه،لجستیک و کمک‏رسانی به ارتش شاه و دولت بختیار را برعهده داشتند. جهان غرب، هر چند با تأخیر، خطر را احساس کرده بود، سقوط کامل شاه و نظام وابستۀ او، در مفهوم جغرافیای سیاسی به معنای از دست دادن مطمئن‏ترین پایگاه اقتصادی و نظامی‌آمریکا و همپیمانان اروپایی‏اش در منطقۀ حساس خلیج فارس بود. از نقطه ‏نظر بین‏المللی نیز پیروزی انقلاب اسلامی‌می‏توانست انگیزه‏ای نیرومند در شکل‏گیری و تداوم جنبش‌های اسلامی ‌ملل مسلمان ـ که بیش از 25 درصد جمعیت جهان را شامل می‏شوند ـ به شمار آید.

**تاملاتی در رخدادهای شگفت دهه فجر انقلاب اسلامی
دهه فجر دربردانده فشرده‌ترین حوادثی هست که وقوع پیروزی انقلاب اسلامی را ممکن و سرعت بخشیدند. بعضی از این رخدادهای برجسته عبارتند از: ورود امام خمینی به وطن علی‌رغم اراده جدی دولت بختیار برای ممانعت از ورود ایشان، استفاده از هلی‌کوپتر ارتش تحت کنترل مخالفان امام برای مقابله با مشکلات پیش آمده برای اتومبیل حامل امام در مسیر بهشت‌زهرا، معرفی دولت موقت مهندس بازرگان در برابر دولت بختیار منصوب شاه و مورد حمایت آمریکا، استقرار امام در مدرسه رفاه و مراوده نسبتاً آشکار موثرترین نیروهای انقلاب در محل استقرار امام بدون ترتیبات حفاظتی خاص، آن هم در شرایطی که روزانه چندین هزار نفر دیدارهای رویارو با امام داشتند، تشکیل جلسات نسبتاً آشکار دولت موقت و شورای انقلاب در حالی که ارکان امنیتی و نهادهای سرکوبگر رژیم شاه ممکن بود آنها را دستگیر و سرکوب نمایند.

حضور و اعلام بیعت تعدادی از همافران و افسران نیروی هوایی در محل استقرار امام، صدور اعلامیه امام مبنی بر بی‌اعتنایی مردم به حکومت نظامی اعلام شده از سوی ارتش و درهم شکستن توطئه کودتای 21 بهمن و بالاخره حملات ناموفق لشکر گارد به پادگان نیروی هوایی و درهم شکستن این حمله از طریق حمایت مردم و متعاقب آن تهاجم گسترده مردم به پادگان‌ها، کلانتری‌ها و مراکز حساس و نهایتاً صدور پیام اعلام بی‌طرفی ارتش در روز 22 بهمن و سقوط رسمی رژیم شاه در فاصله 10 روز از زمان بازگشت پیروزمندانه امام به وطن. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: