کد خبر: ۹۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 08 February 2017
رئیس جمهور هم روز گذشته در سی و چهارمین مراسم جایزه کتاب سال جمله ای را بیان کرد که خوبی بیانگر آرامشی است که به نوعی لازمه فضای سیاسی کشور خصوصاً در آستانه انتخابات است.
روزنامه نوآوران در گفت و گو با کارشناسان سیاسی تخریب ها، دروغ ها و هجمه هایی که در زمان هایی خاص نظیر انتخابات اوج می گیرد و به بد اخلاقی های سیاسی تفسیر می شود را بررسی کرد و نوشت: رئیس جمهور هم روز گذشته در سی و چهارمین مراسم جایزه کتاب سال جمله ای را بیان کرد که خوبی بیانگر آرامشی است که به نوعی لازمه فضای سیاسی کشور خصوصاً در آستانه انتخابات است.

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: او گفت متاسفانه برخی ذهن و سخن و فکر و بیان و اندیشه‌شان خشونت است و معلوم نیست این مدرسه خشونت کجاست. ما یک ملت هستیم و منافع ‌مان مشترک است. ما یک کشور، یک رهبر، یک دولت داریم. مگر چقدر انتخابات ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خداوند.

آن چه امروز دیده می شود، این است که متاسفانه هجمه ‌ها علیه دولت افزایش یافته اگرچه پیش بینی می‌شد که با نزدیک شدن به زمان انتخابات این اتفاق بیفتد، اما این فضا کمی زودتر ایجاد شده است. در حالی که با کمی مقایسه خدمات این دولت با دولت گذشته متوجه خدمات بهینه آن به جامعه می شویم، اما هنوز عده ای سعی دارند بیشترین هجمه ها را علیه دولتی که با بودنش منافع آن ها را به خطر میاندازد، بیان کنند و از این طریق افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهند و این درحالی است که به گفته کارشناسان مردم امروز خود به بهترین و بالاترین آگاهی ها دست پیدا کرده اند.

**مردم به مواضع تخریبی مخالفان دولت آگاه هستند
احمد شوهانی، نماینده پیشین مجلس می گوید، به نظر می رسد در شرایط کنونی عده ای در جامعه به بهانه نقد پای خود را فراتر از چارچوب های لازم آن می گذارند و نقدهای وارده را با چاشنی تخریب روا می دارند، اما در همین زمینه گفتنی است که چنین رویکردی در جامعه هیچ جاذبه ای ندارد و از سوی مردم هم نفی می شود.

او با بیان این که چنین نگاه و مسیری که خصوصاً در آستانه انتخابات به بگم بگم ها منجر می شود، دیگر در جامعه تأثیرگذار نخواهد بود، افزود: منتقدان دولت باید در کنار بیان نقاط ضعف، موفقیت های مسؤولان را نیز بگویند.

وی با اشاره به هجمه ای که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری علیه دولت ایجاد شده است، گفت: همه مردم و مسؤولان باید خود را نسبت به رعایت اخلاق و انصاف در موضع گیری ها موظف بدانند، منتقدان دولت باید در کنار بیان نقاط ضعف، موفقیت های مسؤولان را نیز در نظر بگیرند.

شوهانی با اشاره به این که متاسفانه در جامعه انتقادها بیشتر جنبه تخریبی پیدا می کند و از دایره اخلاق خارج می شود، ادامه داد: امروز با توجه به گسترش شبکه های مجازی مردم به راحتی در جریان اخبار و اطلاعات قرار می گیرند و کوچکترین مسائل روز کشور در کمترین بازه زمانی در اختیار افراد در دور افتاده ترین شهرها و روستاها قرار می گیرد ضمن این که در بیشتر خانوادها افراد تحصیل کرده و با سواد بسیاری یافت می شود که نمی توان حقایق را از منظر آن ها پنهان کرد.

به گفته او جامعه ایران اکنون از درصد بالای افراد سواد برخوردار است که از شعور و آگاهی بالایی برخوردارند و به خوبی تفاوت میان افراد خدمتگذار و کسانی که همواره شعار داده و قصد فریب مردم را دارند را تشخیص می دهند پس بر همه مسؤولان و جریان های سیاسی واجب است با رعایت چارچوب های شرعی و قانونی نسبت به بیان مواضع خود اقدام کنند.

این نماینده پیشین مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود توافق ایران با گروه 1+ 5 را عاملی دانست که باعث شد آن اجماعی که طی سال های گذشته با بزرگ نمایی پروژه دروغین حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای شکل گرفته بود، فرو ریزد و افزود: برجام به دنیا نشان داد کشورمان به موازین بین المللی پایبند است و در کنار آن حاضر نیست از حقوق مسلم خود عقب نشینی کند.

به گفته شوهانی برجام یک توافق چند جانبه است و حتی اگر آمریکایی ها بخواهند مفاد آن را زیر پا بگذارند سایر کشورها از رویکرد آن ها تبعیت نخواهند کرد و همین آن ها را در جهان منزوی می کند بنابراین نگرانی از شکل گیری اجماع جهانی علیه ایران بی معنا است.

او همچنین تأکید کرد، ایران اسلامی هیچگاه به آمریکایی ها اعتماد نداشته و با تلاش مجموعه کارگزاران نظام نسبت به کسب حقوق خود در مجامع بین المللی بسیار جدی است.

**مخالفان دولت نگران قدرت از دست رفته خود هستند
داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است، مخالفان دولت چون نمی توانند نگرانی خود را از بابت از دست دادن قدرت نشان دهند مجبورند آن را با رنگ و بویی سیاسی و ذیل مباحثی همچون برجام مطرح کنند.

به گفته قنبری دلواپسان در انتخابات گذشته بخشی از قدرت خود را از دست دادند و به نوعی نگران از دست رفتن تمام قدرتشان هستند به همین دلیل امروز بیشترین هجمه ها را علیه دولت روا دارند.

او با تاکید بر این که این دلواپسان پیش از هر دلواپسی باید پاسخگوی گذشته خود باشند گفت: این افرادی که امروز سر سخت ترین مخالفان دولت هستند در 8 سال گذشته اصلا در جریان اوضاع و احوال کشور نبودند. در این دوره کشور بارها بارها به سبب سیاست های دولت وقت با مباحثی همچون تحریم و تهدید نظامی مواجه شد، اما هیچ کدام از مخالفان امروز در آن سال ها اعتراضی نکردند.

این نماینده پیشین مجلس گفت، دلواپسان در هشت سال گذشته هویت کاذبی را برای خود دست و پا کرده بودند که این هویت کاذب هم در حال از بین رفتن است و همین امر موجبات نگرانی و دلواپسی شده است به همین دلیل به روش های تخریبی علیه دولت که مغاییر با ارزش های انقلاب است متوسل شده اند تا به این شیوه خود را مطرح کنند. غافل از این که مردم خود به خوبی با چنین شیوه هایی که فقط با اهداف جناحی و انتخاباتی معنا می گیرد، آشنایی دارند.

** آرامش کشور باید محفوظ نگاه داشته شود
علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مقوله آزادی بیان تحت هیچ شرایطی نباید در جامعه تحت‌الشعاع قرار گیرد .

او با بیان این که قانون اساسی از جمله موضوعاتی است که در قانون اساسی به آن تصریح شده و جزء حقوق طبیعی و اساسی افراد است، افزود: ‌محافظت از آزادی بیان فارغ از گرایش های سیاسی باید موضوع مورد اجماع و توافق همه دستگاه ها و فعالان سیاسی کشور باشد.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: اصل این است که هم زمان با تامین آزادی بیان آرامش فضای سیاسی کشور هم به عنوان یک مولفه بسیار مهم مورد توجه قرار گیرد.

رحیمی معتقد است دو مقوله آزادی بیان و آرامش فضای سیاسی کشور باید مورد توجه همه احزاب، گروه‌ها، دستگاه ها و قوا باشد.

وی با بیان این که جمع بین دو مولفه آزادی بیان و حفظ آرامش کشور به عنوان یک رویه درایتی از سوی تمام نهاد ها و دستگاه های کشور، خصوصا قوه قضاییه به عنوان حافظ حقوق اساسی جامعه و شهروندان به منظور جلوگیری از قانون شکنی در کشور را می طلبد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است مهم ترین ملاک در راستای حفظ آزادی بیان و آرامش کشور قانون و قانون گرایی است که قاعدتا فضا را برای تصمیم های مبتنی بر سلیقه های مختلف خواهد بست.

رحیمی در ادامه در خصوص عملکرد دولت تدبیر و امید در راستای آزادی بیان و فضا دادن به طرح نقد و انتقاد های به جا و مناسب، توضیح داد: دولت تمام تلاش خود را برای تامین آزادی بیان و امنیت اجتماعات متعدد به ثمر رسانده است.

وی افزود: نمونه های بسیاری دیده و تجربه شده که در فضاهای مختلف و مناسب دولت مجوز برگزاری اجتماعات متعدد را صادر کرده و مشکل برگزار نشدن بسیاری از این مراسم ها به دولت باز نمی گردد و بیش از همه این گروه ها و احزاب سیاسی هستند که باید از اتهام زدن و تخریب طرف مقابل خود پرهیز کنند.

به اعتقاد رحیمی وقتی نقد دولت و دستگاه ها از حالت منصفانه فراتر می رود و بدون در نظر گرفتن مصالح ملی به حالت افراطی تبدیل می شود، قاعدتا آسیب های فراوانی به دنبال خواهد داشت.

*منبع: روزنامه نوآوران، 1395.11.20
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: