کد خبر: ۹۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 05 February 2017
«رمان های ادبی ظرفیتی برای سریال ها»، «1.8 میلیارد دلار به کام خودرو های وارداتی»، «غبار معادن شن و ماسه بر نخل های بوشهر» و «کشاورزی ایران، جذاب تر از ترکیه» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره یکشنبه 17 بهمن است.
 «رمان های ادبی ظرفیتی برای سریال ها»، «1.8 میلیارد دلار به کام خودرو های وارداتی»، «غبار معادن شن و ماسه بر نخل های بوشهر» و «کشاورزی ایران، جذاب تر از ترکیه» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره یکشنبه 17 بهمن است.

** رمان های ادبی ظرفیتی برای سریال ها
زهرا غفاری در این گزارش می نویسد: ادبیات هر کشوری به منزله غنی‌ترین جلوه‌گاه فرهنگ آن کشور و عصاره‌ای از رفتار و آداب و رسوم مردمانش محسوب می‌شود. ادبیات، راهی برای شناخت بیشتر جوامع و سوق دادنشان به سمت اتفاقاتی بهتر است و حتی می‌تواند به معرفی تاریخ بپردازد و ویژگی‌های فراموش شده آن قوم را برایشان از نو تعریف کند؛ خصلتی ارزنده و پهنه‌ای پُروسعت که می‌تواند به کمک هنرهای نمایشی هم بیاید و با توجه به ویژگی اصلی خیال و تصویرسازی‌ ذهنی در آن، به منزله کمک و بهانه‌ای برای یافتن داستان‌های تازه در ساخت مجموعه‌ها باشد. با این حال، به نظر می‌رسد بویژه در سال‌های اخیر، مجموعه‌سازان و فیلمنامه‌نویسان داخلی برای روایت داستان‌های خود، چندان سراغ ادبیات کشورمان نرفته‌اند و روز به روز، فاصله‌ای بیشتر میان ادبیات و مجموعه‌های نمایشی احساس می‌شود؛ اتفاقی که کوشیدیم، چرایی‌اش را از برخی فیلمنامه‌نویسان مطرح جویا شویم.

** 1.8 میلیارد دلار به کام خودرو های وارداتی
عماد عزتی در ابن گزارش آورد: آمارهای گمرک از خروج بیش از یک میلیارد و 800 میلیون دلار ارز از کشور برای واردات خودرو و قطعات منفصله خودرو طی ده ماه گذشته حکایت دارد؛ مبلغی که کارشناسان آن را خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌دانند. آمارهای گمرک بیانگر آن است که طی ده‌ماهه ابتدای سال جاری 666 میلیون دلار قطعات منفصله برای مونتاژ خودروهای خارجی و یک میلیارد و 162میلیون دلار هم خودروی ساخته‌شده وارد ایران شده است. به این ترتیب، رتبه‌های سوم تا پنجم عمده‌ترین کالاهای وارداتی کشورمان در سال جاری به ترتیب به قطعات منفصله خودرو، خودروهای 1500 تا 2000 سی‌سی و خودروهای 2000 تا 2500 سی‌سی اختصاص داشته است.

** غبار معادن شن و ماسه بر نخل های بوشهر
در این گزارش که به قلم علیرضا برازجانی نوشته شد، می خوانیم: بیش از یک دهه است که نخلستان‌های دهقاید زیر سایه سنگین گرد و غبار ناشی از فعالیت سنگ‌شکن‌ها و کارگاه‌های تولید مصالح ساختمانی واقع شده در حاشیه رودخانه دالکی کمر خم کرده‌اند و شکایت و پیگیری حقوقی نخلداران که با طرح دعوی در دادگستری برازجان و تائید نظر کارشناسان مبنی بر مخرب بودن فعالیت آنها همراه بوده نیز راه به جایی نبرده است . به گفته نخلداران، حدود 35 هزار اصله نخل در این منطقه وجود دارد که فعالیت نامناسب سنگ‌شکن‌ها باعث فروریختن غبار روی نخل‌ها و از بین رفتن محصول و همچنین خود نخل‌ها می‌شود.

** کشاورزی ایران، جذاب تر از ترکیه
عماد عزتی در این گزارش نوشت: در حالی که سازمان توسعه تجارت براساس آخرین دستورالعمل خود تعرفه واردات برخی محصولات ترکیه را کاهش داده‌، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی براین باورند به دلیل نابسامانی‌های موجود در این کشور، ایران جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد.این گروه با اشاره به کاهش رتبه اعتباری ترکیه از سوی مؤسسات اعتبارسنجی بین‌المللی اعلام کرد: افزایش تنش‌های سیاسی و احتمال گسترش بحران‌های منطقه‌ای در خاک ترکیه عاملی شده است تا برخی سرمایه‌گذاران به دنبال یافتن منطقه دیگری برای فعالیت تجاری خود باشند که ایران به عنوان نقطه‌ای قابل قبول برای سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: