کد خبر: ۹۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 05 February 2017
«گفت‌وگوی ملی، ضرورت وحدت ملی»،‌«برف و سرما مدارس 14 استان را تعطیل کرد»، «کاخ رسانه به وجد آمد» و «بار مالی 950 میلیارد تومانی بازنشستگی 20 ساله زنان در تأمین اجتماعی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره یکشنبه 17 بهمن است.
«گفت‌وگوی ملی، ضرورت وحدت ملی»،‌«برف و سرما مدارس 14 استان را تعطیل کرد»، «کاخ رسانه به وجد آمد» و «بار مالی 950 میلیارد تومانی بازنشستگی 20 ساله زنان در تأمین اجتماعی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره یکشنبه 17 بهمن است.

** گفت ‌و گوی ملی، ضرورت وحدت ملی
بعد از درگذشت آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی برخی از احزاب و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بار دیگر بر ضرورت گفت‌وگو میان جریان‌های مختلف سیاسی تأکید کردند. حزب اتحاد ملت ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر ضرورت ادامه راهبرد مرحوم هاشمی رفسنجانی در ایجاد وحدت بین مردم حول محور منافع ملی، «متانت» و «مدنیت» بالای جمعیت میلیونی حاضر در مراسم تشییع را الگویی برای سیاستمداران و مسئولان دانست تا در عین اختلاف نظرهای طبیعی، با مدارا و دوشادوش هم برای پیشرفت کشور تلاش کنند. همزمان محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ایده «گفت‌ و گوی ملی» را در پارلمان دنبال می‌کند و دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در گفت ‌و گوهای جداگانه بر این ضرورت تأکید کرده‌اند. 

رسول منتجب ‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی که سال‌ها پیش نیز ایده گفت‌ و گوی ملی را مطرح کرده بود، در این باره به ایران گفت: وقتی از آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی سخن می‌گوییم، بیش از آنکه ایشان را به عنوان یک شخص در نظر بگیریم، روش، منش، دیدگاه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایشان به ذهن متبادر می‌شود و بسیار نیز آموزنده است.

او با اشاره به روش اعتدالی آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی و تأکید وی بر ضرورت گفت‌وگو، تأکید کرد: باید این خط فکری را زنده نگه بداریم؛ آقای‌ هاشمی به دنبال این بود که اعتدال بر جامعه حاکم شود؛ در سخت‌ترین و تندترین شرایط سیاسی تأکید داشتند اعتدال بر جامعه حاکم شود. 

منتجب‌ نیا با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «حتی کسانی هم که با نظام مسأله دارند، در انتخابات شرکت کنند» افزود: افرادی هستند که شاید نظام را قبول ندارند، اما ایرانی هستند و تعصب ملی دارند. یکی از حرف‌های آقای‌ هاشمی همین بود که نباید به صرف اینکه کسی ما را قبول ندارد، او را از حقوق اجتماعی محروم کنیم؛ هر کس در این کشور حق و سهمی دارد؛ بر این اساس «وحدت ملی» فراتر از «وحدت انقلابی» است و همه آحاد را شامل می‌شود.

** برف و سرما مدارس 14 استان را تعطیل کرد
به دنبال بارش برف و سرمای هوا در استان‌های مختلف، مدارس 14 استان از جمله خراسان‌های رضوی، جنوبی، شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان، گلستان، گیلان، مازندران، اردبیل، تهران و یزد دیروز شنبه تعطیل و فعالیت مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در برخی از این استان‌ها در این روز با تأخیر آغاز شد. شروع کلاس درس مدارس دوره اول و دوم متوسطه فیروزکوه دراستان تهران نیز با یک ساعت و نیم تأخیر، ساعت 9 و 30 دقیقه شروع شد. 

«یوسف گران پاشا»، مدیرکل راه‌آهن شمال کشور در این باره اظهار داشت: با توجه به پرتردد بودن مسیر«زیرآب» به سمت فیروزکوه، سالن ‌های مسافری با ظرفیت 60 نفر به دیزل متصل شده و مسافران را به مقاصد خود می‌رساند. وی از استقرار3«درزین»(نوعی وسیله نقلیه ریلی) در جاده «گدوک»، 2 درزین در ایستگاه زیرآب و 2 درزین در زرین دشت و فیروزکوه خبر داد و خاطرنشان کرد: طی هماهنگی‌های صورت گرفته با فرمانداری، مسافران اتوبوس ‌ها چنانچه با مشکل مواجه شوند از طریق راه ‌آهن جابه جا خواهند شد.

«مرتضی سلیمی»، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز آخرین وضعیت امدادرسانی‌ در 5 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی را از 14 تا 16 بهمن تشریح کرد و گفت: 5 استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی، فارس و هرمزگان و 11 شهرستان دلگان، سراوان، زابلی، سیب و سوران، خاش، ایرانشهر، بیرجند، نهبندان، نیشابور، داراب و جاسک در این مدت متأثر از سیل و آبگرفتگی شدند.

** کاخ رسانه به وجد آمد
«فیلم مزخرف روح آدم رو چروک می‌کنه» عباراتی که شخصیت یکی از فیلم‌های این دوره از جشنواره بیان می‌کند رساتر از هر بیانی توصیف گاه و بی‌گاه این روزهای حاضران در سالن همایش‌ های برج میلاد است. نقطه مقابل این وصف گویاترین بیان برای شرح حال کسانی است که در سومین سانس آثار سینمایی برج رسانه به تماشای ماحصل کار فیلمسازی نشستند که سال گذشته با نخستین تجربه کارگردانی‌اش «ایستاده در غبار»؛ یکی از اتفاقات جشنواره را رقم زد.

در ششمین روز از جشنواره فیلم فجر، محمد حسین مهدویان با «ماجرای نیمروز» خستگی از تن دوستداران سینما به در کرد و اهالی رسانه را با ورود به دنیای پر کشش فیلمش به وجد آورد. فیلم کمدی «خوب، بد، جلف» نخستین تجربه کارگردانی پیمان قاسم‌خانی در کنار «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و «پشت دیوار سکوت» مسعود جعفری جوزانی از دیگر فیلم‌های به نمایش در آمده در این روز بود. همچنین سانس سینما حقیقت به مستند تحسین شده «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه‌کنندگی مهتاب کرامتی اختصاص داشت که با حضور خواهران منصوریان، قهرمانان رشته رزمی ووشو نمایش داده شد.

فیلم پرتماشاگر روز ششم در کاخ جشنواره «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود. محمدحسین مهدویان که پیش از این با مجموعه «آخرین روزهای زمستان» توانایی خود را در خلق فضای جنگ و دهه 60 و نگاه ویژه‌اش در پرداخت مضمون و انتخاب ساختار به رخ کشیده بود در «ماجرای نیمروز» هم به مقطعی ملتهب از دهه 60 و آغاز فعالیت مسلحانه سازمان مجاهدین پرداخته است. 

** بار مالی 950 میلیارد تومانی بازنشستگی 20 ساله زنان در تأمین اجتماعی
مصوبه جدید نمایندگان مجلس درخصوص بازنشستگی بانوان با دارا بودن حداقل ٢٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی با انتقادات کارشناسان بیمه‌ای و برخی از فعالان اجتماعی در حوزه زنان مواجه شده است به طوری که مخالفان، این مصوبه را نه تنها در جهت منافع زنان نمی‌دانند بلکه آن را عامل از دست دادن جایگاه اجتماعی این قشر و باعث خروج بیش از پیش آنان از بازار کار می‌دانند. آنها علاوه‌براین پیامدهای منفی به لحاظ اقتصادی نیز معتقدند اجرای این قانون بر ترکیب و توازن نیروی زن و مرد در دستگاه‌های دولتی تأثیر نا مطلوبی خواهد گذاشت زیرا تبعات حاصل از اجرای این قانون، که منجر به خروج زنان توانمند و با سابقه و باقی ماندن کارکنان «کم دردسر» برای مدیران می‌شود، بار مالی سنگینی را به صندوق‌های بیمه‌ای تحمیل می‌کند.

سید محمدعلی جنانی؛ مدیر کل امور فنی مستمری های تأمین اجتماعی نیز در گفت و گو با «ایران» در این باره می‌گوید: شاید تصویب چنین قوانینی در وهله نخست رضایت برخی از کارکنان و آرامش اجتماعی را به دنبال داشته باشد اما به لحاظ بین‌المللی، اجتماعی و اقتصادی دستاورد چندانی برای زنان نخواهد داشت و اجرای این مصوبه باعث کاهش فرصت‌های شغلی و مدیریتی برای آنان می‌شود.

وی می‌افزاید: از منظر سازمان‌های بین المللی کار تبعیض جنسیتی به لحاظ فرصت‌های شغلی برای زنان مردود است و در نظامات بازنشستگی به هیچ عنوان جنسیت مطرح نیست چرا که براساس استراتژی این سازمان جهانی ایجاد فرصت‌های بیشتر برای زنان و مردان به‌منظور دستیابی به‌درآمد کافی و مناسب از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود به عبارت دیگر با تصویب قانون بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه پارامتری به نام سن را حذف کرده ایم که این مسأله با محاسبات آکچوئری (بیمه ای ) تناسبی ندارد.

مدیر کل امور فنی مستمری‌های تأمین اجتماعی در ادامه اظهار می دارد: برآوردهای صورت گرفته حاکی از این موضوع است که در صورت اجرای این ماده صرفاً در سال ١٣٩٦، به طور میانگین به ازای هر نفر و به قیمت ثابت سال ١٣٩٦ از دریافت حدود 80 میلیون و 300هزار تومان حق بیمه جلوگیری شده و ضمناً به طور میانگین و به قیمت ثابت همان سال حدود196 میلیون و 300 هزار تومان مستمری بیشتر پرداخت خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: