کد خبر: ۹۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - 04 February 2017
«بازی ترامپ با آتش»، «مهره‌هایی زیر یک چتر!» و «دیپلماسی ماتادوری» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره شنبه 16 بهمن است.
«بازی ترامپ با آتش»، «مهره‌هایی زیر یک چتر!» و «دیپلماسی ماتادوری» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره شنبه 16 بهمن است.

** بازی ترامپ با آتش
روز دوشنبه هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که در پی ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد. این مقام آمریکایی مدعی شده ایران روز یکشنبه در منطقه‌ای در نزدیکی شهر سمنان یک موشک بالستیک میان - برد به نام خرمشهر آزمایش کرده است. هیات آمریکایی در سازمان ملل گفت که از شورای امنیت خواسته است تا هر چه فوری این موضوع و احتمال نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص برنامه موشکی ایران را مورد بررسی قرار دهد. 

در همین راستا، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: رییس جمهور آمریکا قصد دارد چندین نهاد ایرانی را به بهانه آنچه وی فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران می‌خواند، تحریم کند. منابع آگاه گفته‌اند که احتمال دارد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی‌تحریم بیش از 20 شرکت یا سازمان ایرانی را روز جمعه، سوم فوریه اعلام کند. 

** مهره‌هایی زیر یک چتر!
اگر به دارایی‌های اصولگرایان برای انتخابات 96 دقت کنیم، می‌بینم که کیسه سنگینی دارند و با گزینه‌های متعددی در انتخابات آتی حاضر خواهند شد. با نگاهی به رفتار سیاسی آنها می توان متوجه شد این افراد هیچ کدام به صورت انفرادی فعالیت نمی‌کنند و با اذن بزرگان اصولگرایی در این میدان حاضر شدند برخی از اصولگرایان به این باورند اگر با گزینه‌های بیشتری وارد میدان شوند، رای‌های خاکستری را از آن خود می‌کنند و شاید بتوانند سبد رای حسن روحانی را متزلزل کنند. اما در نهایت تنها ممکن است یک گزینه داشته باشند که تا نزدیک انتخابات، از آن رونمایی نخواهند کرد. 

آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم گفته است: «4، 5 نفر در مظان کاندیداتوری هستند و خودشان می‌دانند باید چه کار کنند اما نام نمی‌برم چون الان بنا نیست که ما نام ببریم.» اینها همان کسانی هستند که در روزهای منتهی به ثبت‌نام انتخابات 96 معرفی میشوند تا کمترین انتقادها را متوجه خود کنند. بد نیست نگاهی داشته باشیم روی گزینه‌های روی میز و فعال اصولگرایی برای انتخابات 96.

** دیپلماسی ماتادوری
امروز دولت دونالد ترامپ همانند یک «گاو خشم‌گین» است که آشفته و سر در گُم و بی‌هدف در وسط میدان می‌چرخد و سُم بر زمین می‌کشد و به این‌سو و آن‌سو حمله‌ور می‌شود؛ طبیعتا‌ هر کس که بیش‌تر توجه او را جلب کند و مستقیم‌تر در مقابلش قرار گیرد،‌ خطر شاخ خوردنش بیش‌تر است. اما اگر به او فرصت تمرکز کردن و جهت یافتن و شتاب گرفتن داده نشود،‌ پس از مدتی خود از پا می‌افتد و به زانو می‌نشیند. 

دونالد ترامپ در یک مکالمه‌ تلفنی با رئیس جمهور مکزیک این کشور را تهدید به فرستادن نیروی نظامی کرد‌ و مایکل فلین- مشاور امنیت ملی دولت ترامپ- در یک بیانیه ایران را غیرمستقیم تهدید به حمله‌ نظامی کرد. چند روز قبل، استیو بَنِن- استراتژیست و مشاور ارشد دونالد ترامپ- اظهار داشت که در همین چند سال آینده «بدون تردید» یک جنگ میان آمریکا و چین رخ خواهد داد؛ تحلیل‌گران در سراسر جهان هشدار دادند که از چنین اظهاراتی چنین برداشت خواهد شد که آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله‌ گسترده‌ و غیرمنتظره‌ اتمی به چین است و ایجاد این وحشت‌ در دل مسئولین چینی احتمال وقوع یک جنگ هسته‌ای تمام عیار را به شدت بالا می‌برد. در روز قبل از آن،‌ دونالد ترامپ با متهم کردن دولت‌های چین و آلمان و ژاپن به دستکاری در «نرخ ارز» کشورشان و سپس تهدید چین به قرار دادن تعرفه‌های 45٪ بر کالاهای صادراتی‌اش، این قدرت‌های اقتصادی جهان را نگران یک «جنگ تجاری» در مقیاس جهانی نیز کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: