کد خبر: ۹۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - 04 February 2017
«حذف و اضافه‌های بودجه 96»، «رشد 30درصدی نماگرها با شارژ خبری صنایع»، «نجات در راه ماندگان»، «شتاب واردات خودرو در افت ‌و خیز انتظارات» ‌و «2 عامل اصلی وقوع حوادث در صنعت نفت» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره شنبه 16 بهمن به شمار می رود.
 «حذف و اضافه‌های بودجه 96»، «رشد 30درصدی نماگرها با شارژ خبری صنایع»، «نجات در راه ماندگان»، «شتاب واردات خودرو در افت ‌و خیز انتظارات» ‌و «2 عامل اصلی وقوع حوادث در صنعت نفت» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه تعادل در شماره شنبه 16 بهمن به شمار می رود.

** حذف و اضافه ‌های بودجه 96
اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1396، پس از بررسی‌های کارشناسی، لایحه ارسالی دولت را با اصلاحات و الحاقاتی به تصویب رساندند. بر این اساس، اعضای کمیسیون تلفیق منابع و مصارف بودجه 96 را با اندکی افزایش نسبت به لایحه، میزان هزار و 146میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و منابع عمومی را از میزان 371هزار میلیارد تومان پیش‌بینی ‌شده دولت، به 345هزار میلیارد تومان کاهش داده و به تصویب رساندند. طبق مصوبه‌های بودجه‌یی کمیسیون تلفیق مجلس، سهم صندوق توسعه ملی به 30درصد افزایش یافته و 8بند الحاقی به تبصره 4 که مربوط به صندوق توسعه ملی است، اضافه شده است؛ 8بند الحاقی که نشان از دست ‌‌و دل بازی اعضای کمیسیون تلفیق برای خرج ذخایر ارزی دارد.

در این بندها بخش ‌های زیادی از اقتصاد و فرهنگ کشور از منابع ارزی بهر‌ه‌مند خواهند شد؛ از صدا و سیمای جمهوری اسلامی گرفته تا دانشگاه‌های پیام نور در میان تبصره‌های لایحه بودجه 96، تبصره 17 (مربوط به افزایش سرمایه بانک‌ها) و تبصره‌های 5 و 6 (بازار بدهی و مالیات) بیشترین حذف و اضافه را در گزارش کمیسیون تلفیق داشته و تبصره 16 نیز که مربوط به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود، به‌طور کلی حذف شده است. در مجموع گزارش بودجه کمیسیون تلفیق نسبت به لایحه پیشنهادی دولت، با حذف یک تبصره و 7 بند، 63 بند به آن الحاق کرد.

به گزارش «تعادل»، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 96 با تصویب بودجه هزار و 146هزار میلیارد تومانی، منابع بودجه عمومی دولت را 396هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردند که شامل درآمدهای اختصاصی نیز است. اعضای کمیسیون تلفیق برخلاف آنچه در لایحه بودجه آمده بود، سهم صندوق توسعه ملی را 30درصد در نظر گرفتند که البته این سهم متناظر با سهمی است که پیش‌تر برای برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده بود.

** رشد 30درصدی نماگرها با شارژ خبری صنایع
هفته گذشته با انتشار صورت‌های مالی 9ماهه برخی شرکت‌ها و اخبار مثبت پیرامون صنایع خودرویی، شاهد افزایش تقاضای خرید سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه بودیم که بازگشایی یکی از نمادهای پرحاشیه بانکی این فضا را تغییر داده و تقاضاها به عرضه‌های سنگین تبدیل شد. با وجود این هفته گذشته حجم، ارزش و تعداد معاملات نسبت به هفته قبل از آن، بیش از 25درصد رشد داشتند.

بر این اساس، حجم معاملات از رقم 4میلیارد و 343میلیون سهم در هفته نخست بهمن به 5میلیارد و 739میلیون سهم در هفته دوم بهمن رسید. ارزش معاملات هم از 610 میلیارد تومان در هفته منتهی به 8 بهمن ماه بالغ بر 822میلیارد تومان در هفته منتهی به 16 بهمن ماه سال جاری شد و نهایتا اینکه تعداد معاملات از رقم 248هزار مورد در هفته قبل از آن به رقم 333هزار مورد معامله رسید که نشان می‌دهد هر 3 نماگر در طول هفته گذشته بیش از 30درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

به گزارش «تعادل» طی هفته گذشته شاخص صنعت خودرویی با بازدهی مثبت 4.27درصدی، بالاترین و شاخص گروه بانک‌ها با کاهش 5.6درصدی کمترین بازدهی را در بین 37 گروه بورسی داشتند. همچنین شاخص گروه قندی با 1.08درصد و صنایع شیمیایی با 0.43درصد بازدهی، از صنایع پرتقاضای هفته گذشته بوده و در مقابل شاخص صنعت بیمه و بازنشستگی با منفی 3.06درصد و شاخص کانی‌های فلزی با 2.81درصد افت از صنایعی بودند که عرضه‌های بالایی را تجربه کردند.

به گزارش «تعادل» در روزهای ابتدایی هفته دوم بهمن ماه سال جاری، ایران خودرو اعلام کرد که خط تولید بدنه پژو 2008 را در یک مناقصه بین‌المللی که با حضور برخی شرکت‌های چینی و اروپایی برگزار شد، برنده شد. معاون ایران خودور در این زمینه گفت که تمام مراحل فرآیند، طراحی چیدمان خط و سیستم‌های انتقال که عمده تجهیزات خط تولید محسوب می‌شود، از سوی کارشناسان تام (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو) به انجام رسیده و بقیه کارهای خط تولید و راه‌اندازی نهایی، طی روزهای آینده و در بهمن‌ماه به انجام برسد.

** نجات در راه ماندگان
«تعدادی از شهروندان با ارسال پیام‌ها یی از وضعیت اتمام بنزین و گرفتار شدن در سرما خبر می‌دهند. این شهروندان می‌گویند، نیروهای امدادی به دلیل شرایط نامساعد جوی هنوز به در راه‌ماندگان نرسیده‌اند و در عین حال، هیچ مسافری به دلیل شرایط سخت سرما توان خروج از خودرو را ندارد. این خودروها در محور بومهن-رودهن فیروزکوه گرفتار شده‌اند.»

وزارت کشور که متولی امداد و نجات در سطح کلی کشور است، بلافاصله با صدور اطلاعیه‌یی ضمن تشکر از رسانه‌ها، خاطرنشان کرد که تمام دستگاه‌های مسوول بر حوادث پیش آمده اشراف دارند و در حال تلاش برای رفع مشکلات هستند. 

در این بیانیه آمده بود: در 24 ساعت اخیر، گسترش بارندگی‌ها، قریب به 18 استان کشور از جمله راه‌های مواصلاتی بین شمال و مرکز کشور را فراگرفته و موج سرمای هوا، امکان آسیب‌پذیری مسافران را افزایش داده است. بخش‌های مسوول در خصوص راه‌های مواصلاتی و جاده‌ها، اعم از همکاران سخت کوش راهداری و پلیس راه و سایر یگان‌های مرتبط هلال‌ احمر، اورژانس و ناجا، در طول ساعت‌های گذشته، همه امکانات موجود را در جهت امداد رسانی و بازگشایی محورهایی که بر اثر حجم انبوه بارش برف یا کولاک شدید، به‌طور موقت مسدود شدند، به کار گرفته و تاکنون بخش عمده این مشکلات رفع شده است و همچنین گروه‌های امداد و نجات، به وظایف خود درخصوص هموطنان در راه مانده شتافته‌اند و در نتیجه، اوضاع در تمام مسیرهای پرتردد، کاملا تحت کنترل است و با پیگیری مستقیم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی، این تلاش‌ها استمرار خواهد داشت.

با دستور وزیر محترم کشور، استانداران تهران و استان ‌های شمالی کشور، مستقیما بر روند عملیات امداد و نجات و رفع مسائل و پیامدهای بارندگی و برودت فزاینده هوا، نظارت خواهند داشت. همچنین براساس هماهنگی به‌عمل آمده، یگان‌ های منتخب از نیروهای نظامی و انتظامی، با آمادگی کامل به گروه‌های امدادی یاری می‌رسانند.

** شتاب واردات خودرو در افت ‌و خیز انتظارات
وزارت صنعت، معدن و تجارت از مدت‌ها پیش به‌ دنبال ساماندهی بازار خودروهای داخلی و خارجی است و در این راستا با پیگیری تحقق عقد قراردادهای خودرویی برای خودروسازان داخلی و همچنین با ابلاغ بخشنامه‌های کنترلی برای واردکنندگان، اهداف خود را دنبال می‌کند. بر همین اساس، این وزارتخانه واردات خودرو را منوط به سرمایه‌گذاری و دریافت مجوز از نمایندگی رسمی کرده است. هرچند این اقدام به صورت کلان، مثبت ارزیابی می‌شود اما ورود به سال نو میلادی و نزدیک شدن به پایان سال 95 به همراه نوسان نرخ ارز، تکانه‌های جدی بر بازار خودروهای داخلی و وارداتی وارد کرده است. 

در این میان، با وجود اینکه در دی ماه، ثبت سفارش برخی خودروهای وارداتی متوقف شد و به نظر می‌رسید همین موضوع بازار این خودروها را متحول کند اما اولتیماتوم وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان برای دریافت مجوز نمایندگی منجر به افزایش واردات شده است؛ بر همین اساس، آخرین آمارهای تجارت خارجی از افزایش واردات خودرو در 10ماهه امسال خبر می‌دهند.

به گزارش «تعادل»، براساس آخرین آمارهای گمرک، در 10ماهه امسال، در مجموع 2میلیارد و 148میلیون دلار خودرو و قطعات و همچنین حدود یک‌میلیارد و 162میلیون دلار انواع سواری وارد شده که در مقایسه با سال گذشته واردات خودرو بیش از 37درصد افزایش داشته چراکه در 10ماهه سال گذشته، 36هزار خودرو با مبلغ 847میلیون دلار وارد شده بود. براساس آمار، در 10ماهه امسال، مجموعا حدود 45هزار و 300دستگاه خودرو سواری به کشور وارد شده است.

** 2 عامل اصلی وقوع حوادث در صنعت نفت
فاجعه ساختمان پلاسکو و از دست ‌رفتن جان هموطنان و هزینه‌های مادی و معنوی سنگین به ‌جای مانده از آن، زنگ هشداری برای تمامی بخش‌ها بود تا به بازنگری در الزامات ایمنی و فراهم ‌کردن خود برای روز حادثه و مهار آن بیندیشند. در این میان صنعت نفت و صنایع زیرشاخه آن با توجه به ماهیت پیچیده و مواد شیمیایی و هیدروکربوری خود از ظرفیت فوق ‌العاده زیادی برای حادثه‌آفرینی برخوردارند. یک مشت از این خروار را در تیر ماه امسال در بندر ماهشهر و در پتروشیمی بوعلی‌سینا شاهد بودیم.

باقر مرتضوی، مدیرکل HSE و پدافند غیرعامل وزارت نفت در گفت‌ و گو با «تعادل» از امضای تفاهمنامه‌ میان وزارت نفت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آذرماه سال جاری برای تبیین الزامات ایمنی در پتروشیمی‌های واگذار شده، خبر داد. همچنین پیگیری رگولاتوری این صنعت نیز کماکان از موضوعاتی است که به سرانجام نرسیده و مرتضوی از پیگیری جدی معاونت برنامه‌ریزی و شورای رقابت در این زمینه خبر می‌دهد.

پروتکل کنترل حوادث در صنعت نفت در چه زمانی به روز شده است و تضمین اجرایی آن از سوی شرکت‌های ذی‌ربط چیست؟
براساس الزامات استقرار نظام HSE در صنعت نفت، کلیه شرکت‌ ها و واحدهای تابعه وزارت نفت شامل واحدهای ستادی، عملیاتی، غیرصنعتی و... موظف به تهیه و استقرار طرح واکنش در شرایط اضطراری یا ERP هستند و بر این اساس رویه‌های عملیاتی و دستور العمل ‌های مربوطه در کلیه شرکت‌ها و تاسیسات و واحدهای تابعه تهیه شده است.

در این رویه‌ها هر یک از تاسیسات و واحدها با توجه به ماهیت عملیات، موقعیت جغرافیایی، تجهیزات و امکانات فرآیندی و پشتیبانی موجود باید سناریوهای محتمل وقوع حادثه را پیش‌بینی و درخصوص هر سناریو ضمن تبیین نقش و وظایف تخصصی هر یک از واحدهای مسوول، اقدامات واکنشی، عملیاتی و کنترلی مرتبط در زمان وقوع حادثه و ایجاد وضعیت اضطراری را طرح‌ریزی و تدوین کرده و نسبت به استقرار آن، آموزش کارکنان مرتبط و برگزاری مانورهای عملیاتی ادواری اقدام کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: