کد خبر: ۹۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 02 February 2017
«گزارش‌بدون عذرخواهی»، «ناهنجاری‌های جامعه را زیر فرش پنهان می‌کنیم»، «دولت به دنبال انحصارشکنی در بازار خودرو» و «همگامی دو جناح در تحقق مطالبات زنان ضروری است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره پنجشنبه 14 بهمن است.
«گزارش‌بدون عذرخواهی»، «ناهنجاری‌های جامعه را زیر فرش پنهان می‌کنیم»، «دولت به دنبال انحصارشکنی در بازار خودرو» و «همگامی دو جناح در تحقق مطالبات زنان ضروری است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره پنجشنبه 14 بهمن است.

**گزارش‌بدون عذرخواهی
صبح روز چهارشنبه همان موقعی که نمایندگان مجلس راهی بهارستان شدند و احتمالا وزیر کشور و محمدباقر قالیباف شهردار تهران متن گزارش خودشان درباره پلاسکو را نهایی می‌کردند، خبر پیدا شدن چند قطعه بدن دیگر به خانواده‌های مفقودین این حادثه رسیده بود و آنها دلنگران نتیجه آزمایش D.N.A روزشان را آغاز کردند. قرار بود از ساعت ١٠:٣٠ دقیقه شهردار تهران و وزیر کشور در مجلس حاضر شوند تا شاید بالاخره خیلی از سوال‌های بی‌جواب درباره این فاجعه از خلال گزارش‌های وزیر کشور، شهردار تهران و نمایندگان پاسخ داده شوند. سوالاتی که نه‌تنها پاسخی به آنها داده نشد که گره‌های جدیدی هم ایجاد و نمایندگان بسیاری را ناراضی کرد. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، نیم‌ساعت زودتر وارد صحن شد و یک ربع بعد هم رحمانی‌فضلی آمد و کنار او نشست. 

کمیسیون‌های شورا، اجتماعی، عمران و بهداشت و نماینده اصناف و نماینده تهران که گزارش خودشان درباره ابعاد فاجعه پلاسکو را دادند نوبت به گزارش وزیر کشور رسید. در حین گزارش او رفت و آمدهای نمایندگان اصولگرا در جایگاه هیات رییسه شروع شد. تصور خبرنگارانی که صحنه را تماشا می‌کردند این بود که تجمع چهره‌هایی همچون لاهوتی، قاضی‌پور، کوچکی‌نژاد، دهقان نغندر، صدیف بدری، دامادی، فرید موسوی، فرهنگی، فولادگر، حاجی‌دلیگانی، محبی‌نیا، در جایگاه هیات رییسه و صحبت‌های داغ آنها با نعمتی سخنگو و رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس درباره موضوعی مرتبط با پلاسکو باشد. اما بعد از جلسه معلوم شد که موضوع مربوط به ارجاع طرح استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی از هیات رییسه به کمیسیون عمران بوده است.

**ناهنجاری‌های جامعه را زیر فرش پنهان می‌کنیم
پوران درخشنده در گفت و گو با اعتماد گفت: به نظرم کار فیلمساز اجتماعی تلنگر و طرح مساله است، اینکه در ادامه قرار است چه اتفاقی بیفتد، دیگر دغدغه فیلمساز اجتماعی نیست. اصلا همین طرح مسائل اجتماعی یکی از اولویت‌های فرهنگی است. ما سال ٩٥ موقعیتی در جامعه‌مان داریم که هنوز خیلی از جزییات ابتدایی روابط زناشویی را نمی‌دانیم، خیلی از مسائل ابتدایی رابطه پدر و فرزندی را بلد نیستیم. منظورم این است در جامعه ما برای پیشگیری خیلی از مسائل چاره‌ای اتخاذ نشده و انگار اهمیت این مساله را درک نکردیم. بحث آموزش را خیلی جدی نگرفته‌اند. یعنی ما هنوز همان نگاهی را به موضوعات زندگی‌مان داریم که ٣٠ سال پیش داشتیم، همان طور به روابط‌مان نگاه می‌کنیم که ٥٠ سال پیش پدرها و مادرهای‌مان به آنها نگاه می‌کردند. این در حالی است که جامعه در حال حرکت است و خودش جلو می‌رود و با جامعه جهانی مطابقت دارد. اما ما در خیلی از مسائل فرهنگی از جامعه عقب مانده‌ایم. ما فکر می‌کنیم نباید خیلی چیزها را مطرح کنیم و همچنان باید زیر فرش پنهان‌شان کنیم.

**دولت به دنبال انحصارشکنی در بازار خودرو
قرار است تا پایان امسال ١٩ قرارداد خودرویی امضا شود که تاکنون یکسری از این قراردادها امضا شده و تعداد دیگری باقی مانده است و مشخص نیست دقیقا کدام خودروساز خارجی قرار است پای امضای قرارداد با ایرانی‌ها بنشیند. به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد ندارد تا بازار خودروی ایران را انحصاری به یکی، دو شرکت اروپایی و آسیایی واگذار کند و بنا دارد با تنوع محصولاتی که قرار است در ایران تولید شود هم جلوی سنگ اندازی و یکه‌تازی برخی برندهایی که به خاطر حضور انحصاری‌شان در بازار ایران در سال‌های گذشته به یکباره با ترک ایران موجب خسارت‌هایی به بازار خودرویی ایران شدند را بگیرد. شاید بر همین اساس هم بود که بعد از اجرایی شدن برجام هم نوع قراردادهای خودرویی تغییر کرد و هم شرکای خودرویی ایران هر روز متنوع‌تر از قبل شد و کار به جایی رسید که هم تنوع خودروهای وارداتی و هم تنوع خودروهایی که قرار است در ایران تولید شوند از حد تصور قبلی فراتر رفت. 

چندی پیش بود که منصور معظمی از انعقاد ١٩ قرارداد خودرویی در قبال برجام خبر داد؛ قراردادهایی که تا پیش از این به ٦ یا ٨ قرارداد ختم می‌شدند و مسوولان هیچ‌گاه ازدورقمی شدن تعداد قراردادهای خودرویی صحبت نکرده بودند. البته تنوع این قراردادها به گونه‌ای است که هم بازار خودروهای سنگین و هم سبک را در بر می‌گیرد و تقریبا هم آسیایی و هم اروپایی‌ها را در خود جای داده است.این تنوع و درخواست‌ها کار را به جایی رسانده که حتی سفرهای بخش خصوصی هم رنگ و بویی خودرویی گرفته است و می‌توان گفت که خودرو و نفت در میان هیات‌های تجاری و بازرگانی که به ایران سفر کرده یا ایرانی‌ها را میزبانی کرده‌اند بیشترین طرفداران را داشته است. در تازه‌ترین دیدار مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران که برای شرکت در همایش ایران و چک به این کشور سفر کرده است از حضور «چکی» در بازار خودروی ایران خبر داده است.

**همگامی دو جناح در تحقق مطالبات زنان ضروری است
شهربانو امانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت و گو با اعتماد گفت: گر اصولگرایان از همان دهه ٨٠ که اصلاح‌طلبان بر این موضوع تاکید داشتند به این مساله می‌پرداختند و با همگرایی و هم‌افزایی در حوزه زنان پیگیر مطالبات این بخش از جامعه بودند، امروز جنبش زنان شاهد دستاوردهای بیشتر و مهم‌تری در حوزه زنان بود. پیگیری مطالبات زنان همچنین به آرامش، رفاه و امنیت جامعه کمک می‌کند. جا دارد یادی کنیم از یک دوره تجربه ائتلاف زنان مسلمان متشکل از زنان اصولگرا و اصلاح‌طلب در پیگیری مطالبات این بخش از جامعه که بسیار گران‌سنگ بود و متاسفانه بعد از فوت خانم بهروزی این مساله از طرف اصولگرایان بدون پیگیری ماند. امیدوارم با این اعلام موضع اصولگرایان و به خصوص زنان فعال اصولگرا در بخش‌های مهمی از جامعه با همدلی و هم‌افزایی توان زنان دو جریان سیاسی به تحقق مطالبات زنان کمک کرد. خوشبختانه نخستین نشست زنان ادوار مجلس به دعوت فراکسیون زنان مجلس دهم روز دوشنبه گذشته در مجلس تشکیل شد. این جلسه را نویدی برای جامعه می‌دانم. اگر زنان برای پیگیری مطالبات خود در کنار یکدیگر اهتمام بورزند و برای دنبال کردن مطالبات بر زمین مانده جامعه و به خصوص زنان با برنامه‌ای مدون حرکت کنند، می‌توانند حتی الگویی برای مردان باشند. این مساله به آرامش و توسعه کشور می‌تواند کمک کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: